P Peter Roslund skrev:
Hej. Bor på en trevlig vägförening med sammanlagt 24 boende. Idag är det en ganska välskött grusväg men vissa i föreningen vill att vi asfalterar. Just nu är det cirka 14 som vill asfaltera och 10 som inte vill. Vi vill inte ha asfalt. Om En asfaltering kommer att kosta de boende rätt mycket utöver den årliga avgiften (500kr) i form av engångskostnad på 40K eller mer.

Så mina frågor är följande:
Kan de boende som inte vill ha asfalt tvingas betala för det om det blir en majoritet för asfalt?
Finns det någon regel som säger att 100% måste vara med på asfaltering för att det skall kunna utföras?
Någon som har koll på vem som avgör om en vägförening FÅR asfaltera? Lantmäteriet?

Jag är tacksam för alla tips och erfarenheter av liknande ärende.

Tack på förhand!
Hej
Innan man ens tänker tanken på asfaltering så är vanligtvis inte små enskilda vägar uppbyggda så att de klarar en asfaltering, tänk tjälskott.
Hca
P Peter Roslund skrev:
Hej. Bor på en trevlig vägförening med sammanlagt 24 boende. Idag är det en ganska välskött grusväg men vissa i föreningen vill att vi asfalterar. Just nu är det cirka 14 som vill asfaltera och 10 som inte vill. Vi vill inte ha asfalt. Om En asfaltering kommer att kosta de boende rätt mycket utöver den årliga avgiften (500kr) i form av engångskostnad på 40K eller mer.

Så mina frågor är följande:
Kan de boende som inte vill ha asfalt tvingas betala för det om det blir en majoritet för asfalt?
Finns det någon regel som säger att 100% måste vara med på asfaltering för att det skall kunna utföras?
Någon som har koll på vem som avgör om en vägförening FÅR asfaltera? Lantmäteriet?

Jag är tacksam för alla tips och erfarenheter av liknande ärende.

Tack på förhand![/QUOTE
P Peter Roslund skrev:
Korrekt. Troligen än mer dyrare än så.
P Peter Roslund skrev:
Hej. Bor på en trevlig vägförening med sammanlagt 24 boende. Idag är det en ganska välskött grusväg men vissa i föreningen vill att vi asfalterar. Just nu är det cirka 14 som vill asfaltera och 10 som inte vill. Vi vill inte ha asfalt. Om En asfaltering kommer att kosta de boende rätt mycket utöver den årliga avgiften (500kr) i form av engångskostnad på 40K eller mer.

Så mina frågor är följande:
Kan de boende som inte vill ha asfalt tvingas betala för det om det blir en majoritet för asfalt?
Finns det någon regel som säger att 100% måste vara med på asfaltering för att det skall kunna utföras?
Någon som har koll på vem som avgör om en vägförening FÅR asfaltera? Lantmäteriet?

Jag är tacksam för alla tips och erfarenheter av liknande ärende.

Tack på förhand!

P Peter Roslund skrev:
Hej. Bor på en trevlig vägförening med sammanlagt 24 boende. Idag är det en ganska välskött grusväg men vissa i föreningen vill att vi asfalterar. Just nu är det cirka 14 som vill asfaltera och 10 som inte vill. Vi vill inte ha asfalt. Om En asfaltering kommer att kosta de boende rätt mycket utöver den årliga avgiften (500kr) i form av engångskostnad på 40K eller mer.

Så mina frågor är följande:
Kan de boende som inte vill ha asfalt tvingas betala för det om det blir en majoritet för asfalt?
Finns det någon regel som säger att 100% måste vara med på asfaltering för att det skall kunna utföras?
Någon som har koll på vem som avgör om en vägförening FÅR asfaltera? Lantmäteriet?

Jag är tacksam för alla tips och erfarenheter av liknande ärende.

Tack på förhand!
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 3 till
  • Laddar…
TRJBerg
D Daniel 109 skrev:
Man kan absolut förbättra vägen utan att det klassas som att man bygger ut anläggningen.
Läs gärna domen.
Läste domen. Den lät som en total motsägelse gentemot vad du hävdar.
 
P Peter Roslund skrev:
Tack för svaret. Jag ska kolla upp anläggningsbeslutet på Lantmäteriet. Läste nånstans att om det står att föreningen inte får asfaltera i anläggningsbeslutet så kan man få beslutet ändrat. :(

Vi är en riktig vägförening.
"Riktig vägförening", är det alltså något annat än en samfällighet? Då kanske inte den dom Daniel 109 hänvisade till är relevant?
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
P Peter Roslund skrev:
Vi vill inte ha asfalt. Vi bor i ett naturskönt område och vill behålla det så.
Jag håller i princip med även om jag inte känner förhållandena där. Om det är tillräckligt snabb o mycket trafik blir naturen dock lätt bedrövligt dammig intill en grusväg.
 
  • Gilla
Peter Roslund
  • Laddar…
Grusväg är ingen större fördel, dammar och kräver mycket underhåll. Vi har samma diskussion och det
Finns alltid någon som inte tycker det skall byggas fler nya hus eller skall man inte asfaltera grusvägen.
Om man nu vill bo på landet så bör man kanske göra det på riktigt då det är svårt att stoppa utvecklingen och har man en grusväg och den ligger med många hus så får man rätta sig efter demokratin.
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
F FGLIN skrev:
Jag håller i princip med även om jag inte känner förhållandena där. Om det är tillräckligt snabb o mycket trafik blir naturen dock lätt bedrövligt dammig intill en grusväg.
Det slappas mycket med vägsaltningen också.
 
  • Gilla
Ankmamma
  • Laddar…
P Peter Roslund skrev:
Hej. Bor på en trevlig vägförening med sammanlagt 24 boende. Idag är det en ganska välskött grusväg men vissa i föreningen vill att vi asfalterar. Just nu är det cirka 14 som vill asfaltera och 10 som inte vill. Vi vill inte ha asfalt. Om En asfaltering kommer att kosta de boende rätt mycket utöver den årliga avgiften (500kr) i form av engångskostnad på 40K eller mer.

Så mina frågor är följande:
Kan de boende som inte vill ha asfalt tvingas betala för det om det blir en majoritet för asfalt?
Finns det någon regel som säger att 100% måste vara med på asfaltering för att det skall kunna utföras?
Någon som har koll på vem som avgör om en vägförening FÅR asfaltera? Lantmäteriet?

Jag är tacksam för alla tips och erfarenheter av liknande ärende.

Tack på förhand!
En kompis sitter i samma sits men där är det ägaren till marken som är emot ihop med 6 andra, sen är det 8 som vill asfaltera. Så där blir det ingen asfaltering helt enkelt. Du har väl era stadgar eller så begär du ut dom..
 
  • Gilla
Peter Roslund
  • Laddar…
F FGLIN skrev:
"Riktig vägförening", är det alltså något annat än en samfällighet? Då kanske inte den dom Daniel 109 hänvisade till är relevant?
Det finns informella vägföreningar där ett antal fastighetsägare som har servitut på en väg kommer överens om underhållet löpande utan att blanda in lantmäteriet och andra myndigheter. Det är billigare för alla parter.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
P Polly62 skrev:
En kompis sitter i samma sits men där är det ägaren till marken som är emot ihop med 6 andra, sen är det 8 som vill asfaltera. Så där blir det ingen asfaltering helt enkelt. Du har väl era stadgar eller så begär du ut dom..
Det låter som din kompis sitter i en ideell förening utan förrättning av lantmäteriet på vägen.
Finns det en majoritet för asfaltering så kan man begära förrättning (räcker att en fastighet gör det men fördel om flera gör en gemensam ansökan), sen får majoriteten försöka driva att beläggningen skall vara asfalt. Om en stor majoritet är för blir det troligtvis så även om markägaren är emot. Dock blir antagligen alla som nyttjar vägen skyldiga att betala en engångsersättning till markägaren, sen förlorar denna rätten till sin vetorätt och blir en medlem som alla andra.
 
  • Gilla
Polly62
  • Laddar…
M Move105 skrev:
Beslutet behöver tas av årsstämman, be styrelsen räkna på lån och vad det lånet skulle ge för ny avgift för alla fastigheter? Känns konstigt med 40k kr på en gång. Lån på föreningen med avbetalning och ränta måste ge bättre underlag för ny årsavgift.
Har hört om denna beräkning:1) halva totalkostnaden delas jämt på alla.
2) mät varje fastighets nyttjandelängd. Summera dessa. Dela sedan fastighetens nyttjandelängd med totalsumman.
Då betalar den längst bort mer.
Samma beräkningssätt används för snöröjning och underhåll.
Det är ju inte rätt att den som bara kör in 10 meter betalar lika mycket som den som bor 500 meter in.
 
  • Gilla
Peter Roslund
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jonas Lindman Jonas Lindman skrev:
Har hört om denna beräkning:1) halva totalkostnaden delas jämt på alla.
2) mät varje fastighets nyttjandelängd. Summera dessa. Dela sedan fastighetens nyttjandelängd med totalsumman.
Då betalar den längst bort mer.
Samma beräkningssätt används för snöröjning och underhåll.
Det är ju inte rätt att den som bara kör in 10 meter betalar lika mycket som den som bor 500 meter in.
I en samfällighetsförening så finns det andelstal för drift respektive utförande för varje fastighet som är delägare i gemensamhetsanläggningen. Uttaxering sker efter dessa, inte efter egna beräkningar.

(Det finns dock inget som hindrar att det t ex doneras en asfaltering av en samfällighetsförenings väg av någon annan part. T ex kan delägarna donera olika summor som totalt finansierar en asfaltering av en väg. Men då finns inget tvångsmedel utan det är helt frivilligt för alla.)
 
  • Gilla
Jonas Lindman och 2 till
  • Laddar…
Jonas Lindman Jonas Lindman skrev:
Har hört om denna beräkning:1) halva totalkostnaden delas jämt på alla.
2) mät varje fastighets nyttjandelängd. Summera dessa. Dela sedan fastighetens nyttjandelängd med totalsumman.
Då betalar den längst bort mer.
Samma beräkningssätt används för snöröjning och underhåll.
Det är ju inte rätt att den som bara kör in 10 meter betalar lika mycket som den som bor 500 meter in.
Den lösningen har använts på en annan väg i vårt närområde. Inga konstigheter.
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det slappas mycket med vägsaltningen också.
Nu är det ju så att vägsaltningen är skadlig både för naturen och bilar så man ska nog vara tacksam om man slipper det!
 
Claes Sörmland
F FGLIN skrev:
Nu är det ju så att vägsaltningen är skadlig både för naturen och bilar så man ska nog vara tacksam om man slipper det!
Är det verkligen så illa med lite kalcium- eller magnesiumklorid? Har man bostäder nära en vältrafikerad grusväg så är det nästan ett måste under de torra somrarna. Det sparar ju också enormt på behovet av sladdning, hyvling och potthålslagning. Det är inte så att du blandar ihop det med att folk strör natriumklorid på sin grusplan hemma?
 
Redigerat:
F FGLIN skrev:
Nu är det ju så att vägsaltningen är skadlig både för naturen och bilar så man ska nog vara tacksam om man slipper det!
I väldigt stora mängder kan det vara skadligt, men inte dom mängder som används på grusvägar vid enstaka tillfällen per år....
 
  • Gilla
Ankmamma
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.