tveksamt tveksamt skrev:
Om inte enligt #17 är det förmodligen maskrosor, de tar sig fan genom vad som helst..
Eller Parkslide…
 
  • Gilla
quick
  • Laddar…
john68 john68 skrev:
Åker du bil eller tåg? Har en bilmaskin, oanvänd parkside i skövdetrakten, som du kan låna "for free" och skicka ner på posten sen, eller köpa för en tusing! Om inte brorsan i Björkliden kan ha användning för den.
Jag åker bil ner, superhyggligt att erbjuda dig och låna ut. Däremot verkar jag ha fått tag i en maskin till imorgon från en lokal firma som sysslar med just betong. Men tusen tack för erbjudandet!!!
 
  • Gilla
demerzel och 1 till
  • Laddar…
KristinaRT
Inte mycket hjälp i sakfrågan, men det låter som början på en ny Godzilla-film :crysmile:

Även om det är frostsprängning och betongen är spröd - varför buktar golvet uppåt?
 
Stefan N Stefan N skrev:
Du tänker nåt sånt?
[bild]
Nej Balrog, å han är förbannad för det grävt för djupt
latest
 
  • Gilla
  • Haha
demerzel och 2 till
  • Laddar…
De har grävt för djupt i gruvan och väckt något som skulle varit begravt för evigt…
 
  • Gilla
demerzel och 2 till
  • Laddar…
Det är ett gruvrå
 
Första tanken som slog mig är att det kan vara en sten modell större som vandrat upp mot marknivå och trycker upp plattan. Ungefär som hur sten tycks växa upp ur viss åkermark.

En snabb googling ger denna förklaring, på engelska.

Any place that has winters cold enough to freeze the ground might experience the magical appearance of rocks welling up from beneath the surface. This is so common in the eastern U.S. that the rocks are called "New England potatoes."

Here's what makes these stones mysteriously appear. Stones are better conductors of heat than soil, so the stone conducts heat away from the warmer soil beneath it. That colder soil under the rock then freezes before other dirt at the same depth.

Remember that when water freezes it expands. So, when the water in the soil under the rock freezes, it expands and pushes the rock up a little.

When the ground thaws a space is left under the stone which fills with dirt, so the stone rests a little higher. Over a period of time this repeated freezing, expanding, upward push, and filling underneath eventually shoves the rock to the surface.
 
Kilrain Kilrain skrev:
Första tanken som slog mig är att det kan vara en sten modell större som vandrat upp mot marknivå och trycker upp plattan. Ungefär som hur sten tycks växa upp ur viss åkermark.

En snabb googling ger denna förklaring, på engelska.
Men det fanns väl ingen sten under ts golv.
 
Nog blir man nyfiken på vad som orsakar detta.
Inga teorier men ska bli intressant att följa.
 
Kanske @tommib's projekt som har drivit iväg från den egna fastigheten?
 
  • Haha
Dowser4711
  • Laddar…
Väldigt märkligt. Ska detta bli årets tråd med tanke på mystiken?

Hoppas att det löser sig så smidigt som möjligt för dig.
 
A AndersS skrev:
Men det fanns väl ingen sten under ts golv.
Inte synlig, men jag tänkte att ett stenblock som vandrar uppåt kan trycka materialet ovanför det (grus, sand, lera, whatever) uppåt med viss kraft. Kanske tillräcklig kraft för att påverka en husplatta innan stenblocket har vandrat hela vägen upp till plattan.

Inget jag kan uttala mig om, jag är ingen expert. Det enda jag vet är att naturkrafter ofta är knasigt starka. Men som sagt, det var bara en tanke. Första som slog mig.
 
richardtenggren
Någon som sett ”White Wall”? ;)

En kollega fick garargeplattan spräckt vid regnet vi hade här förra sensommaren. Men där underminerades plattan och sprack pga det tror jag.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Jag är minst lika nyfiken och förbryllad som många av er här, nu hägrar inbokad semester i 1,5vecka tyvärr, så ingen uppdatering av värde lär komma. Försöker få tag på bilhammare under helgen men det var lättare sagt än gjort. Så jag får ta det efter resan.

Men då uppdaterar jag givetvis här, det är helt säkert (y)
 
H
E eritor skrev:
Sen två år tillbaka har jag upptäckt en lite förhöjning av golvet mitt i vardagsrummet. Tidigare ägare har monterat vattenburen golvvärme så började fundera på om ett minimalt hål gör att trät där under sväller. Höll koll på systemtrycket men det minskade inte direkt. Men sedan förra hösten kände jag hur knölen i golvet blev större, och sedan har det fortsatt. Började även tappa tryck i värmesystemet.

Så planen var att riva upp golvet nu i sommar. Sagt och gjort, igår rev jag upp hela skiten och väntade mig ruttet uppsvällt trä. Upptäcker att allt var snustorrt. Inte ett uns fukt nånstans.

Huset är byggt 1978 med gjuten platta, sedan 70mm frigolit på plattan och flytande parkett på det.

Fortsatte riva mig neråt och lyfte bort frigolitskivorna och höll på att tappa hakan, hela betongplattan har pressats upp av något underifrån. Det är en 40mm hög upphöjning nästan mitt i som har börjat skjuta genom plattan.

Kan inte se vad det är, men misstänker ett stort stenblock eller dyligt. Utan av plattan som trycks upp är ca 20cm i diameter sedan sluttar den ner till rätt höjd därifrån.

Anmälde till försäkringsbolaget i morse (IF), får se vad som säger. Men, vad göra? Bila bort hela plattan i vardagsrummet och gjuta om, och givetvis ta bort vad som nu trycker upp under, eller bara bila upp kring förhöjningen eller vad? Låta en firma ta hand om det? Lär dröja månader innan det finns en firma här i Kiruna som kan komma.
Jag skulle ta dit en geolog i första skedet för en undersökning, de har ju nödvändiga instrument, geologer måste det finnas gott om i Kiruna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.