Något mystiskt tränger upp ur marken i närheten av världens djupaste gruva? Låter som du behöver betydligt mycket tyngre maskiner än en bilmaskin, helst något explosivt.
 
  • Gilla
  • Haha
Dowser4711 och 6 till
  • Laddar…
Du tänker nåt sånt?
Illustration av en glödande elddrake omgiven av rök och aska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Haha
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Ta fram bilmaskin nu, vi vill se vad du har där under.
Jag är nog precis lika nyfiken som du, men äger ingen bilmaskin, och passande nog åker jag till Gbg i helg… Får helt enkelt vänta några dagar.

EddieHansson EddieHansson skrev:
Kan det vara stora rötter? Vet iof inte om rötter kan vara så starka.
Har bara två klenare björkar på tomten och dom har nog inte nog starka rötter för att åstadkomma det här…
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
EddieHansson
Går det inte att skrapa ur lite i sprickan? Undrar hur armeringen ser ut..
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Om inte enligt #17 är det förmodligen maskrosor, de tar sig fan genom vad som helst..
 
  • Haha
  • Gilla
Dowser4711 och 6 till
  • Laddar…
L Lutte skrev:
Misstänkte att det var i nedre lombolo, men jag tänker att där dom bygger nya centrum, 2 tornen området gränsar ju mot lite blötmark som dom garanterat har avvattnat.

Har dom inte tömt träsket där vid malmia också?


Men nu är det bara spekulationer, kan ju vara golvvärmen också som fått marken under huset att skjuta också.
Ja där har dom ju avvattnat en hel del, men just nedanför mig är ännu blötmark kvar, och där är inget gjort ännu i af. Nästa år börjar dom bygga nya tågstationen hyfsat nära mig, men i dagsläget är det nog få saker som kan påverka tror jag.

Nej träsket vid Malmia (lilla sjön Ala Lombolo) hålls det vatten i ännu. Men det är på konstgjord väg, LKAB pumpar in flera kubik per dygn till den. För den läcker som ett såll ner i gruvan.
 
EddieHansson EddieHansson skrev:
Går det inte att skrapa ur lite i sprickan? Undrar hur armeringen ser ut..
Ska försöka lite under dagen och se om jag lyckas med lite undermåliga verktyg. Hade ju behövt en bilhammare nu.
 
Tagit upp ett mindre hål där knölen var som högst nu. Plattan alldeles trasig så när jag borrat i ytan så kan jag med hjälp av slägga enkelt slå den i bitar. Verka vara dåligt med armering också precis där upphöjningen varit som störst. Men det är bara fuktigt gruv under… va fan har hänt egentligen…

skitsvårt att få en vettig bild av det…

hade nästan hoppats på att ett monster skulle komma upp
 
  • Ett uppbrutet hål i betong med brist på armering och en slägga, omgivet av betongbitar och grus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
  • Gilla
SueSue och 2 till
  • Laddar…
Fuktigt grus.... långsökt, men det kan inte ha blivit så infernaliskt kallt under plattan att fukten frusit till is på vintern, och pressat plattan uppåt? Tänkte om huset stått kallställt en period eller så?
 
A
Jag har inget vettigt att tillägga, men jag tror att det är lika bra att bila ut hela skiten. Sen kan du fundera på om du inte ska gräva ut källare när du ändå håller på. @tommib kan nog ge några handfasta råd!
 
  • Haha
  • Gilla
olofh och 6 till
  • Laddar…
B b8q skrev:
Fuktigt grus.... långsökt, men det kan inte ha blivit så infernaliskt kallt under plattan att fukten frusit till is på vintern, och pressat plattan uppåt? Tänkte om huset stått kallställt en period eller så?
Huset har aldrig stått kallställt sedan det byggdes, men jag är lite lur på att din teori kan stämma. Att det helt enkelt varit en typ av frostsprängning. Plattan är solid ner till första lagret armering, sedan från översta armering ner till gruset så är det liksom sprucket i skivor, lite som granit kan spricka. Det liksom skiktar sig. Är nästan lite lur på att det kan ha varit fel vid gjutning redan 1978, att det kanske frös till medan plattan brann eller något liknande.
 
Scouten skrev:
Jag har inget vettigt att tillägga, men jag tror att det är lika bra att bila ut hela skiten. Sen kan du fundera på om du inte ska gräva ut källare när du ändå håller på. @tommib kan nog ge några handfasta råd!
Hehe nej någon källare skulle jag aldrig orka med Men jag tror jag bilar ut typ hela plattan, sen bara börja om från början och gjuter ordentligt.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 1 till
  • Laddar…
Gör som kärnkrafts-industrin.
Fyll hålet med Bentonit, då håller det i hundra tusen år?
Haha humor.
 
  • Haha
Screew
  • Laddar…
E eritor skrev:
Jag är nog precis lika nyfiken som du, men äger ingen bilmaskin, och passande nog åker jag till Gbg i helg… Får helt enkelt vänta några dagar.



Har bara två klenare björkar på tomten och dom har nog inte nog starka rötter för att åstadkomma det här…
Åker du bil eller tåg? Har en bilmaskin, oanvänd parkside i skövdetrakten, som du kan låna "for free" och skicka ner på posten sen, eller köpa för en tusing! Om inte brorsan i Björkliden kan ha användning för den.
 
  • Gilla
S_B_O och 8 till
  • Laddar…
A
john68 john68 skrev:
Åker du bil eller tåg? Har en bilmaskin, oanvänd parkside i skövdetrakten, som du kan låna "for free" och skicka ner på posten sen, eller köpa för en tusing! Om inte brorsan i Björkliden kan ha användning för den.
Det där är ju ett erbjudande så fint att man nästan fäller en tår! Länge leve alla bygghusforumare!
 
  • Älska
FredrikR
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.