Sen två år tillbaka har jag upptäckt en lite förhöjning av golvet mitt i vardagsrummet. Tidigare ägare har monterat vattenburen golvvärme så började fundera på om ett minimalt hål gör att trät där under sväller. Höll koll på systemtrycket men det minskade inte direkt. Men sedan förra hösten kände jag hur knölen i golvet blev större, och sedan har det fortsatt. Började även tappa tryck i värmesystemet.

Så planen var att riva upp golvet nu i sommar. Sagt och gjort, igår rev jag upp hela skiten och väntade mig ruttet uppsvällt trä. Upptäcker att allt var snustorrt. Inte ett uns fukt nånstans.

Huset är byggt 1978 med gjuten platta, sedan 70mm frigolit på plattan och flytande parkett på det.

Fortsatte riva mig neråt och lyfte bort frigolitskivorna och höll på att tappa hakan, hela betongplattan har pressats upp av något underifrån. Det är en 40mm hög upphöjning nästan mitt i som har börjat skjuta genom plattan.

Kan inte se vad det är, men misstänker ett stort stenblock eller dyligt. Utan av plattan som trycks upp är ca 20cm i diameter sedan sluttar den ner till rätt höjd därifrån.

Anmälde till försäkringsbolaget i morse (IF), får se vad som säger. Men, vad göra? Bila bort hela plattan i vardagsrummet och gjuta om, och givetvis ta bort vad som nu trycker upp under, eller bara bila upp kring förhöjningen eller vad? Låta en firma ta hand om det? Lär dröja månader innan det finns en firma här i Kiruna som kan komma.
 
  • Sprucken betongplatta i ett vardagsrum med synlig upphöjning och borttagna golvskikt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
  • Gilla
MasMats och 1 till
  • Laddar…
Luktar dolt fel detta, ett äkta sådant. Men då kanske man måste stanna upp och utreda. Då du verkar händig hade jag nog bara fixat allt på ett bra sätt.
 
Om vi nu antar att det är berg, eller ett stenblock så måste ju det betyda att huset sjunker.

Nog läge att låta någon ex. en geotekniker titta.
 
  • Gilla
Joak och 4 till
  • Laddar…
Står ju inget om hur länge sen huset köptes, kan ju va mer än 10 år sen.
 
Försäkringsbolaget var bara att glömma, det ska i stort sett ha varit en jordbävning innan det räcker. Hade en diskussion med dom alldeles nyss…

Så det är bara göra själv helt enkelt.

Något sättning av själva huset är det nog inte frågan om, tänker att man borde se någon annanstans på huset eller garaget isf. Huset är placerat mitt i ett villakvarter också.

Dolt fel vette tusan, köpte huset för 5 år sedan, då fanns inte den här knölen på golvet. Felet fanns helt enkelt inte då. Det har ju uppkommit senaste året. Kan ju inte kräva tidigare ägare på ett fel som inte fanns när han hade huset.

Det är bara svida om till arbetskläder nu…

men, vad tror ni, nu åker jag ju på att göra hela skiten själv. Ska jag bara bila upp precis området där det tryckt upp, eller ska jag ta hela jäkla vardagsrummet?
 
  • Gilla
Krille4 och 3 till
  • Laddar…
Kiruna sa du, håller inte halva stan på att spricka pga gruvindustrin? Kan det vara något gruvrelatetat?
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
boschkenta
Jag hade nog försökt få klarhet i vad som skett innan jag plockade fram bilmaskinen och sätter vibrationer i hela huset. Ta in någon som tittar på det!
 
  • Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
Som tidigare nämnts så drar tankarna iväg direkt när man hör Kiruna och ser en konstig sättning i en äldre konstruktion.

Har du några tecken runt om huset på markrörelser? Du behöver ju inte ha kontakt med berg eller direkt under plattan utan en sådan skada skulle även kunna orsakas av tex förändrade grundvattennivåer och om en sjunkande grundmur helt plötsligt gör att trycket uppåt i en mellangjuten platta gör att den spricker uppåt
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
B b8q skrev:
Kiruna sa du, håller inte halva stan på att spricka pga gruvindustrin? Kan det vara något gruvrelatetat?
Inte där mitt hus står, det är så pass långt ifrån gruvan. Själva stadskärnan flytta till mig så jag kommer bli granne med nya stan.
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Vart i Kiruna har du huset? Vissa områden är ju inte drabbade av gruvdriften.

Men som andra är inne på så kan avvattning vara något som orsakar sprickan. Och vid en avvattning så sjunker allt och då är det inte säkert man ser sättningarna, förutom i ditt fall om det är en större sten som går djupt och som inte sjunker i samma takt.
 
M myrstack skrev:
Som tidigare nämnts så drar tankarna iväg direkt när man hör Kiruna och ser en konstig sättning i en äldre konstruktion.

Har du några tecken runt om huset på markrörelser? Du behöver ju inte ha kontakt med berg eller direkt under plattan utan en sådan skada skulle även kunna orsakas av tex förändrade grundvattennivåer och om en sjunkande grundmur helt plötsligt gör att trycket uppåt i en mellangjuten platta gör att den spricker uppåt
Jag förstår det, det är ju Kiruna, men mitt hus är relativt långt ifrån gruvan och blir granne med nya stan som flyttar till mig kan man säga.

Inga tecken alls på sättningar i övrigt, inga glipor eller sprickor nånstans i väggar, eller garageplattan eller dyligt. Pratat lite med grannar och dom har inte heller sett något underligt hos sig heller. Det verkar verkligen vara extremt lokalt i mitt vardagsrum.
 
EddieHansson
Kan det vara stora rötter? Vet iof inte om rötter kan vara så starka.
 
L Lutte skrev:
Vart i Kiruna har du huset? Vissa områden är ju inte drabbade av gruvdriften.

Men som andra är inne på så kan avvattning vara något som orsakar sprickan. Och vid en avvattning så sjunker allt och då är det inte säkert man ser sättningarna, förutom i ditt fall om det är en större sten som går djupt och som inte sjunker i samma takt.
Huset står längst ner på Lombolo området, så det påverkas inte av gruvdriften. försökee fundera på om det är något som avvattnar här i närheten men det är inget jag kan komma på som skett i min omedelbara närhet. Det närmaste är nya centrum som dom bygger i men det är ändå en bit ifrån.
 
Ta fram bilmaskin nu, vi vill se vad du har där under.
 
  • Gilla
  • Haha
Workingclasshero och 5 till
  • Laddar…
E eritor skrev:
Huset står längst ner på Lombolo området, så det påverkas inte av gruvdriften. försökee fundera på om det är något som avvattnar här i närheten men det är inget jag kan komma på som skett i min omedelbara närhet. Det närmaste är nya centrum som dom bygger i men det är ändå en bit ifrån.
Misstänkte att det var i nedre lombolo, men jag tänker att där dom bygger nya centrum, 2 tornen området gränsar ju mot lite blötmark som dom garanterat har avvattnat.

Har dom inte tömt träsket där vid malmia också?

Men nu är det bara spekulationer, kan ju vara golvvärmen också som fått marken under huset att skjuta också.
 
  • Gilla
Ugglan32
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.