Det jag undrar är vart går elkabeln?
Det sitter ju en hyffsat lång sladd med stickpropp på diskmaskinen så varför behöver man dra iväg en lång kabel in bakom ?
 
D Dilato skrev:
Det jag undrar är vart går elkabeln?
Det sitter ju en hyffsat lång sladd med stickpropp på diskmaskinen så varför behöver man dra iväg en lång kabel in bakom ?
Dosan får inte sitta bakom diskmaskinen. Den skall gå att koppla ur utan att plocka ut diskmaskinen.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
R
In i skåpet så att man kan ansluta diskmaskinen när den är monterad..
 
D Dr Benz skrev:
Dosan får inte sitta bakom diskmaskinen. Den skall gå att koppla ur utan att plocka ut diskmaskinen.
Finns det någon sådan regel? Varför gäller inte samma regler för t ex inbyggnadsugnar, spisar och kylskåp i så fall?
 
useless useless skrev:
Finns det någon sådan regel? Varför gäller inte samma regler för t ex inbyggnadsugnar, spisar och kylskåp i så fall?
Jo det finns väl? Det har iaf min elektriker lärt mig.
 
R
useless useless skrev:
Finns det någon sådan regel? Varför gäller inte samma regler för t ex inbyggnadsugnar, spisar och kylskåp i så fall?
För att dom har ingen fastanslutning av vatten..vet inte om det är ett krav utan snarare en norm..
 
  • Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
Alla uttagen i mitt kök är monterat på detta viset.
 
R
D Dr Benz skrev:
Jo det finns väl? Det har iaf min elektriker lärt mig.
Nej det finns inga krav för ungnar och micron..
 
R Rejäl skrev:
Hur tillför det inte mycket?
Ganska meningslöst att bara ha diskmaskinsunderlägg om man inte vattensäkrar botten i diskbänsksskåpet där alla anslutningar och kopplingar ligger..
Med tätning av diskbänksskåpsbotten menas inte ett helt vatten tätt skåp utan att det ska finnas en relativt tät botten som då leder läckage vatten till framkant av skåpet och vidare ut på golvet framför skåpet så att det upptäcks så tidigt som möjligt..
Det jag menar är att vattnet kommer att rinna ut på golvet under/framför skåpet ändå, det skiljer kanske som mest en liter vatten(om inte golvet lutar bakåt mot väggen).

Luckorna öppnas nog rätt ofta, i vart fall görs det det i mitt kök.

Det ser ut som IKEA stommar, dom står på fötter...

Springer det läck på riktigt så blir det fort rejält blött oavsett underlägg 😉
 
  • Wow
Rejäl
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Nej det finns inga krav för ungnar och micron..
Krav och regel skulle jag säga är två olika saker… iaf är det inget fel att göra så på övrig utrustning.
 
R
D Dilato skrev:
Det jag menar är att vattnet kommer att rinna ut på golvet under/framför skåpet ändå, det skiljer kanske som mest en liter vatten(om inte golvet lutar bakåt mot väggen).

Luckorna öppnas nog rätt ofta, i vart fall görs det det i mitt kök.

Det ser ut som IKEA stommar, dom står på fötter...

Springer det läck på riktigt så blir det fort rejält blött oavsett underlägg 😉
Men då är underlägg under diskmaskin också meningslöst enligt din tes..
 
D Dilato skrev:
Det jag menar är att vattnet kommer att rinna ut på golvet under/framför skåpet ändå, det skiljer kanske som mest en liter vatten(om inte golvet lutar bakåt mot väggen).

Luckorna öppnas nog rätt ofta, i vart fall görs det det i mitt kök.

Det ser ut som IKEA stommar, dom står på fötter...

Springer det läck på riktigt så blir det fort rejält blött oavsett underlägg 😉
Eller så droppar det över tid och förstör skåpet. Vatten kan gömma sig på dom mest konstiga ställena. Ung som vissa arbetsskygga kollegor.
 
  • Haha
  • Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
Diskmaskinen står ju i vägen, luckorna kan du öppna enkelt ( och gör ofta)
 
R
D Dr Benz skrev:
Krav och regel skulle jag säga är två olika saker… iaf är det inget fel att göra så på övrig utrustning.
Håller med..dessa är nyare normer som kommer ifrån nyproduktionen som man bör göra vid renovering av sitt kök då dessa inte kostar extra utan handlar om planering för ett enklare och säkrare montage och drift..
 
  • Gilla
Dr Benz
  • Laddar…
R
D Dilato skrev:
Diskmaskinen står ju i vägen, luckorna kan du öppna enkelt ( och gör ofta)
Men som alla vet så är ett skåp inte tomt i ett vanligt hus och då om det droppar lite vatten ur en koppling kan det läcka rätt länge innan det upptäcks..
Men ingen tvingar dig att göra detta utan det är en norm ifrån nyproduktionen..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.