Med tanke på var kabeln kommer ut så är det väl inte en speciellt vild gissning att den är ansluten till vägguttaget ovan bänkskivan. Lätt? Ja. Lämpligt? Oklart.

Fråga diskmaskinsförsäljaren om namnet på elektrikern, du kan ju dra en vit lögn om att du behöver fixa några andra saker och inte känner till någon lokal elektriker.
 
  • Gilla
PatrikSjoGru
  • Laddar…
PatrikSjoGru PatrikSjoGru skrev:
Hur skulle det sett ut om utfört av elyrkesman? Jobbet känns ju litet och "plättlätt" för en amatör som jag... Det jag också funderar på är sånt som huruvida elcentralen räcker till, vilket den här herren kanske inte har pejl på och vad som kan gå snett om den inte gör det...
Den som har klammrat kabeln har ju inte gjort fel med avstånden på klammer, jag hade gjort det snyggare direkt och kanske användt flexslang, men det är ju godkänt och inget du tittar på sedan. Det kan absolut vara utfört av en elektriker, de viktigaste är hur det ser ut är ju bakom locket till eluttaget och i centralen.
Slå av säkringen och kolla uttaget om du är orolig. Sitter eventuella skruvar ordentligt, kardelerna ska vara lämplig längd och kopparn ska man inte kunna råka komma åt, höljet runt ledarna ska se bra ut och inga tvärböjar, finns elektriker som misslyckas där med men där är ju avgörandet om det är ok eller ej. Upp med ett foto isf.
 
Kan mycket väl vara en elektriker som gjort detta jobb - jag ser inget regelvidrigt.
 
Av de bilder du postar kan man inte säga att det är nån obehörig som gjort det.

Det verkar vara något annat som får dig att tro det. Kan du skriva exakt vad det är som gjort att du misstänker att det är någon obehörig?

Om frågan förutsätter att det både är fel och att personen som gjort fel är obehörig så var det en otydlig trådstart ......

När du postar bilder tänker man att du vill att man ska kommentera dom...🤔
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Vattnet till diskmaskinen ser ut att vara felaktigt. Vad jag vet så ska man kunna stänga av vattnet från översida diskbänk.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Vattnet till diskmaskinen ser ut att vara felaktigt. Vad jag vet så ska man kunna stänga av vattnet från översida diskbänk.
Vilket inte är ett krav och det går dessutom att lösa med exempelvis IKEA Knycklan. Så det är inte nödvändigtvis ett problem.
 
  • Gilla
  • Arg
guggen och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Vilket inte är ett krav och det går dessutom att lösa med exempelvis IKEA Knycklan. Så det är inte nödvändigtvis ett problem.
Hm! Jag trodde det var ett krav. Där ser man.
 
  • Gilla
Manganbangan
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Vilket inte är ett krav och det går dessutom att lösa med exempelvis IKEA Knycklan. Så det är inte nödvändigtvis ett problem.
Står det ska hos säkert vatten är det väl ett krav ……
 
  • Diagram över vattenanslutning, avstängningsventil och kopparrör under kökskran, informationsartikel med webblänkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Farstatjej90 och 2 till
  • Laddar…
Det finns väl?
Kökets vask med kran i fokus, markerat med en gul ram. Blurry och närbild.
Bilden är mycket suddig och mörk, gör det svårt att urskilja detaljer eller objekt klart.
 
  • Gilla
Farstatjej90 och 2 till
  • Laddar…
Nu är ju "säker vatten" branschregler, inget annat.
 
  • Gilla
MagHam och 2 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Nu är ju "säker vatten" branschregler, inget annat.
Och därmed ett krav.
 
D Dilato skrev:
Det finns väl?
[bild]
[bild]
Har du rätt i. Tolkade T kopplingen fel.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
PatrikSjoGru PatrikSjoGru skrev:
Ska vi kräva att det kommer dit en behörig som tittar igenom det hela innan vi betalar? Känns olustigt då det kanske även är lagbrott de begått?
Frågan om det är utfört av en elektriker eller inte går ju inte att svara på utifrån bilderna. Och det syns ingenting som är fel även om det kunde ha gjorts snyggare. Om det är viktigt för dig att det är gjort av en elektriker och det dessutom står så i kontraktet så är det något du måste ta med byggaren. Är en elektriker inblandad så kan han berätta vem.
 
  • Gilla
Karl-Ove Qvarfordt
  • Laddar…
Karl-Ove Qvarfordt Karl-Ove Qvarfordt skrev:
Och därmed ett krav.
Nej, det är inget krav. Man går göra VVS-arbeten utan att vara certifierad av säker vatten. Man får använda lösningar som inte är godkända enligt säker vatten.

Sedan kan man exempelvis få problem med försäkringsbolag pga detta, eller inte.
 
  • Gilla
MagHam och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.