Hej,

Vi har haft en firma som kommit för att installera diskmaskin på landet och nu misstänker jag starkt av olika skäl utifrån vår kontakt att arbetet som innefattar el är gjort av obehörig person. Jobbet är ännu inte klart och jag skulle behöva rådgivning hur vi gör nu. Har fått bilder på jobbet skickat och idag ska maskinen in... Enligt offert och överenskommelse skulle jobbet göras av elektriker!

Ska vi kräva att det kommer dit en behörig som tittar igenom det hela innan vi betalar? Känns olustigt då det kanske även är lagbrott de begått?

Är kontakt dragen till under diskhon från uttaget på väggen.
 
  • Köksbänk med rostfri diskho, saknar skåplucka, VVS synligt, ljusgrått kakel, stängt skåp till höger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad vägg med hål och kablar, skugga av person fotograferande, golv med spill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
useless useless skrev:
Finns företaget i elsäkerhetsverkets register?

[länk]
Nej utan företaget skulle ta in en elektriker. Det har med största säkerhet ej skett.
 
Vad får dig att tro att det är utfört av en obehörig person? Hur tycker du att de skulle gjort?

För att räknas som behörig att utföra elinstallationer räcker det med att en person vara anställd av ett företag med registrerad installationsverksamhet som har en utsedd installatör för regelefterlevnad samt att personen är upptagen i företagets egenkontrollprogram. Det finns inga krav på att personen måste ha egen behörighet.

De två första punkterna kan du lätt kontrollera hos Elsäkerhetsverket men tänk på att det inte behöver vara Nisses Marsvin & Diskmaskiner AB som är registrerade bara för att du köpt maskinen där, de kan ju ha anlitat en underentreprenör.
 
  • Gilla
guggen och 3 till
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Vad får dig att tro att det är utfört av en obehörig person? Hur tycker du att de skulle gjort?

För att räknas som behörig att utföra elinstallationer räcker det med att en person vara anställd av ett företag med registrerad installationsverksamhet som har en utsedd installatör för regelefterlevnad samt att personen är upptagen i företagets egenkontrollprogram. Det finns inga krav på att personen måste ha egen behörighet.

De två första punkterna kan du lätt kontrollera hos Elsäkerhetsverket men tänk på att det inte behöver vara Nisses Marsvin & Diskmaskiner AB som är registrerade bara för att du köpt maskinen där, de kan ju ha anlitat en underentreprenör.
Se svar ovan, företaget vi anlitat har inte rätt behörigheter utan skulle ta in elektriker. Det har inte skett. Är alltså vad jag starkt misstänker.

Det jag redan gjort är att igår kväll påtala att en behörig måste utföra arbetet och att det ska framgå vilket företag/elektriker som gjort jobbet på fakturan.. Var det rätt agerat?

Gällande din fråga hur de skulle gjort förstår jag inte riktigt. Menar du själva jobbet som foton visar så har jag inte en aning om det är rätt utfört då jag är total lekman.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
PatrikSjoGru PatrikSjoGru skrev:
Se svar ovan, företaget vi anlitat har inte rätt behörigheter utan skulle ta in elektriker. Det har inte skett. Är alltså vad jag starkt misstänker.

Det jag redan gjort är att igår kväll påtala att en behörig måste utföra arbetet och att det ska framgå vilket företag/elektriker som gjort jobbet på fakturan.. Var det rätt agerat?

Gällande din fråga hur de skulle gjort förstår jag inte riktigt. Menar du själva jobbet som foton visar så har jag inte en aning om det är rätt utfört då jag är total lekman.
Men vad får dig att tro att utföraren inte får göra jobbet?
 
  • Gilla
Kurtivan
  • Laddar…
zarkov zarkov skrev:
Men vad får dig att tro att utföraren inte får göra jobbet?
Nu blir det lite rundgång tycker jag. Firman har inte behörighet och skulle ta dit en elektriker som har det. Det har med största sannolikhet inte skett, utan det har varit en one man show där på landet.
 
PatrikSjoGru PatrikSjoGru skrev:
Nu blir det lite rundgång tycker jag. Firman har inte behörighet och skulle ta dit en elektriker som har det. Det har med största sannolikhet inte skett, utan det har varit en one man show där på landet.
Det är ju du som inte svara på frågan. En gång till.
Vad i det du ser får dig att misstänka att de inte tagit in en annan firma som gjort jobbet?
 
  • Gilla
guggen och 4 till
  • Laddar…
PatrikSjoGru PatrikSjoGru skrev:
Nu blir det lite rundgång tycker jag. Firman har inte behörighet och skulle ta dit en elektriker som har det. Det har med största sannolikhet inte skett, utan det har varit en one man show där på landet.
Ja, det blir rundgång för att du inte svarar på frågan. Har du några bevis för att det inte är en elektriker som gjort jobbet?
 
snuttjulle snuttjulle skrev:
Det är ju du som inte svara på frågan. En gång till.
Vad i det du ser får dig att misstänka att de inte tagit in en annan firma som gjort jobbet?
Genom min och one man armys (för övrigt supertrevlig och säkert väldigt kompetent men utan behörighet för eljobb) konversationer under gårdagen.

Känns som vi glider från min fråga en aning. Om vi antar att vi inte vet helt enkelt huruvida jobbet är korrekt utfört. Vad bör jag göra idag för att säkerställa att det verkligen blev rätt utfört. Jag ger väldigt gärna utföraren chansen att ställa saker rätt om det "gick lite för fort" igår, inte omöjlig på något sätt!

Tänk så här, jag vill vara säker på att det är fackmannamässigt utfört så vi slipper brinna upp samt ha ryggen fri mot försäkringsbolag och ev ny köpare om/när vi säljer.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
Du har ju ryggen fri om du tar in en firma med behörig elektriker. Saker kan börja brinna ändå så brandvarnare är en självklarhet oavsett vem som kopplat elen.

Om du är osäker på om det är rätt gjort så är det väl bara att
- begära att få kontakt med den elfirma som skulle utfört jobbet och hör med dom?
- Existerar inte den firman så anlitar du en egen elektriker som gör om jobbet och så får du väl ta tvisten med dina hantverkare
- Kanske dina hantverkare tar in en riktig firma som du kan få förtroende för
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
P
PatrikSjoGru PatrikSjoGru skrev:
Hej,

Vi har haft en firma som kommit för att installera diskmaskin på landet och nu misstänker jag starkt av olika skäl utifrån vår kontakt att arbetet som innefattar el är gjort av obehörig person. Jobbet är ännu inte klart och jag skulle behöva rådgivning hur vi gör nu. Har fått bilder på jobbet skickat och idag ska maskinen in... Enligt offert och överenskommelse skulle jobbet göras av elektriker!

Ska vi kräva att det kommer dit en behörig som tittar igenom det hela innan vi betalar? Känns olustigt då det kanske även är lagbrott de begått?

Är kontakt dragen till under diskhon från uttaget på väggen.
Avstånden melllan kabelklämmorna antyder att det inte är en elyrkesman som utfört kabeldragningen...
 
  • Haha
Lelleirra
  • Laddar…
P Peter787 skrev:
Avstånden melllan kabelklämmorna antyder att det inte är en elyrkesman som utfört kabeldragningen...
Hur skulle det sett ut om utfört av elyrkesman? Jobbet känns ju litet och "plättlätt" för en amatör som jag... Det jag också funderar på är sånt som huruvida elcentralen räcker till, vilket den här herren kanske inte har pejl på och vad som kan gå snett om den inte gör det...
 
Om ni har avtalat att de skall ta in en elfirma för att göra elinstallationen, så skall det givetvis göras så. Annars får du ju betala för något som inte utförts.

Själva installationen är troligen inget att oroa sig över, även om det inte är en elektriker som utfört. Det är svårt att misslyckas.

Att elcentralen "inte skulle räcka till", är nog inte heller något problem. Men kanske närliggande.

Enl. rekomendation, skall en diskmaskin installeras på en egen grupp (egen säkring i centralen). Detta är endast fför att undvika att säkringen löser ut om man kör något annat på samma grupp samtidigt som det diskas. Vid efterhandinstallation är det ofta svårt/omöjligt att dra fram en egen grupp till diskmaskinen. Och så länge man inte kopplar in sig på en grupp med annat som drar mycket ström, så är dte i praktiken aldrig ett problem. Men ex. mikrovågsugn kombinerat med diskmaskin blir inte bra.

Om det bara finns några lampor eller "allmänna uttag" på samma grupp så fungerar det. Möjligen att man får låta bli att ha dammsugaren inkopplad på samma grupp när det diskas. Allmänna uttag i köket belastas ofta hårt, kaffebryggare, brödrost, vattenkokare är sådant som drar mycket ström (allt som värmer drar mycket). Vanliga uttag i vanliga rum belastas i princip aldrig högre än av dammsugaren. Såvida du inte håller på med bitcoinutvinning i vardagsrummet.

Vid inkoppling i centralen, kan man drabbas av obalans. Det är inget farligt. men om alltför många saker belastar en av de tre faser som huset matas med, så kan en huvudsäkring lösa ut. Detta har drabbat många med elbilsladdning. Framförallt hybridbilar laddas oftast med bara en fas, det blir då väldigt hög belastning på just den fasen, kan räcka med kaffebryggaren samtidigt för att lösa ut huvudsäkringen. En (bra) elektriker kollar lite hur de strömtörstiga förbrukarna i huset är inkopplade, så man väljer en fas med låg förbrukning för diskmaskinen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Ulltand och 4 till
  • Laddar…
P
PatrikSjoGru PatrikSjoGru skrev:
Hur skulle det sett ut om utfört av elyrkesman? Jobbet känns ju litet och "plättlätt" för en amatör som jag... Det jag också funderar på är sånt som huruvida elcentralen räcker till, vilket den här herren kanske inte har pejl på och vad som kan gå snett om den inte gör det...
Avstånden mellan klämmorna brukar vara lika, där det är möjligt att ha detta.
Men det var väl förr i tiden när elektrikerna hade yrkesstolthet, och inte bara var 'elmontörer'.
 
  • Gilla
PatrikSjoGru
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.