Min badrumsdörr är trög att stänga. Enligt firman som bytte mina karmar beror det på att karmen (Swedoor +karm advance line) har tätningslister och att dessa kommer plattas till i framtiden så att det blir lättare att stänga. Kan detta stämma?

Jag måste liksom trycka in dörren ganska hårt och trycka den mot mig för att den ska få något fäste och kunna låsa med vredet utan motstånd.

Dörrbladet är inköpt för 2 år sedan, så det är nog inget fel på själva dörren.
 
Om du rycker väck listerna, är den lätt att stänga då.
 
kenneth5828 kenneth5828 skrev:
Om du rycker väck listerna, är den lätt att stänga då.
Testade det och märker ingen skillnad
 
Ok, då är inte problemet listerna, då får dom komma tillbaka och fixa det.
 
kenneth5828 kenneth5828 skrev:
Ok, då är inte problemet listerna, då får dom komma tillbaka och fixa det.
Firman som gjort det säger att dörren är okej och kommer inte att fixa det. De säger att det beror på tätningslisterna eller slutblecket, att de inte är tillräckligt nötta. Nu tog jag som sagt bort tätningslisterna och ingen skillnad.
 
Lite bilder på slutblecket och gångjärnssidan så man ser nåt, gärna en film på gångjärnssidan av karmen när du stänger dörren
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Lite bilder på slutblecket och gångjärnssidan så man ser nåt, gärna en film på gångjärnssidan av karmen när du stänger dörren
Så här ser det ut
 
  • Vit dörr med öppen säkerhetskedja och monterade skruvar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en vit dörr och dess gångjärn i en bostadsrenovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en dörrkarms stryktålig hörnbeslag med synliga skruvar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
sunnis
Det är inte så att dörrbladet nyper mot tröskeln?
 
sunnis sunnis skrev:
Det är inte så att dörrbladet nyper mot tröskeln?
Du kan vara något på spåren! (se video).
Det är firman som satte in karmen som också gjorde någon egen tröskel till. De har limmat ihop två tröskelplattor av någon anledning.
 
sunnis
Kanske nyper lite längst bak på bladet. Men det är enkelt fixat. På snap-in gångjärnen så finns det Torx T15 skruv på toppen och botten du kan skruva för att höja dörrbladet. Släpp på de översta, och skruva åt de undre, dra de jämt så inte dörrbladet hänger på ett gångjärn.

Det kan även vara karmen, släp lite på karmskruven om inte det hjälper att höjja bladet. Är karmen med gångjärnen lite böjd så kan det bli trögt.
 
Redigerat:
stoppa in ett papper och stäng och se om det fastnar. Kanske kan hjälpa till med att se vart det tar emot.
 
  • Gilla
123abc
  • Laddar…
Måste se gångjärnssidan från utsidan.
 
  • Gilla
Disneygrisen
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Kanske nyper lite längst bak på bladet. Men det är enkelt fixat. På snap-in gångjärnen så finns det Torx T15 skruv på toppen och botten du kan skruva för att höja dörrbladet. Släpp på de översta, och skruva åt de undre, dra de jämt så inte dörrbladet hänger på ett gångjärn.

Det kan även vara karmen, släp lite på karmskruven om inte det hjälper att höjja bladet. Är karmen med gångjärnen lite böjd så kan det bli trögt.

Det är en byggfirma som har gjort detta (se tråden ”Har nog råkat ut för en riktig skojare”)
De var tvungna att montera karmen med fogskum eftersom jag har lättbetongväggar så karmen kan de nog inte justera utan att skära bort fogskummet? Dörrarna är massiva och för tunga för mig att justera på egen hand vid gångjärnen och snap-in.

Eftersom det är de som har monterat karm och dörrblad är det nog bättre att de får fixa det här, fast de verkar inte så sugna på at göra ett bra jobb. Jag var mest nyfiken på vad det kunde vara för fel :confused:
 
  • Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
L lassebrun skrev:
stoppa in ett papper och stäng och se om det fastnar. Kanske kan hjälpa till med att se vart det tar emot.
Vart ska jag stoppa in ett papper?
 
Matti_75 Matti_75 skrev:
Måste se gångjärnssidan från utsidan.
Gjorde en ny video. Tack för att du tar dig tid och kollar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.