46 897 läst · 7 svar
47k läst
7 svar
Trivselhus Erfarenheter och priser
Ska inom dom närmaste veckorna förhandla med Trivselhus angående köp av hus. Än så länge har säljaren bara givit en indikation om att priset bör ligga på ca 18-19.000kr/kvm.
Ni som nyligen har byggt med TH, vad landade ni på per kvm i pris? Gärna om ni tar pris utan tillval så detta kan variera enormt.
Dela gärna med er även av erfarenheter från era köp/byggen/förhandlingar med TH.
Ni som nyligen har byggt med TH, vad landade ni på per kvm i pris? Gärna om ni tar pris utan tillval så detta kan variera enormt.
Dela gärna med er även av erfarenheter från era köp/byggen/förhandlingar med TH.
Medlem
· turkiet
· 553 inlägg
Trivselhus är inte budgetvarianten bland hustillverkare.Sen vet jag ej hur andra gör men i mitt hus sitter diffplasten direkt bakom gipsen:x
Ang priset är flerplanshus billigare /kvm så...
Ang priset är flerplanshus billigare /kvm så...
Precis, Trivselhus verkar ha ganska hög standard på kataloghusen om man jämför med andra tillverkare. Det verkar som om dom flesta har bara positiva erfarenheter av TH.
Någon som har erfarenheter av Trivselhus i förhandlingsläget? Hur verkar deras vilja vara att närma sig sina konkurrenter i prisnivå? Kan man få ned priset så lågt som 16-17.000 per kvm för ett av deras hus i standardutförande?
Någon som har erfarenheter av Trivselhus i förhandlingsläget? Hur verkar deras vilja vara att närma sig sina konkurrenter i prisnivå? Kan man få ned priset så lågt som 16-17.000 per kvm för ett av deras hus i standardutförande?
Jag har fått intrycket att TH inte har något behov/intresse av att pressa sina priser på det sättet. Jag har fått prisuppgift på deras B:004 (1,5 plan) som rakt ur katalogen kostar cirka 2.975.000 kronor. Det är då på 164 kvm och ger ett kvm-pris på drygt 18K. Om du vill få ner det till 17K skulle det innebära en rabatt på nära 200.000 kronor och det tror jag inte händer.
Som en (något skev) jämförelse kan nämnas att TH har bjudit på braskaminen för de som haft sitt hus som visningshus. Så det är väl en rabatt på snarare 20K.
Jag tror nog att TH vill hävda (till viss del med rätta) att prisskillnaden till billigare konkurrenter utgörs av en bättre kvalitet/standard/utrustning. Du bör ju vara ganska säker på vad du jämför (inte äpplen och päron) om du ska spela det kortet.
Som en (något skev) jämförelse kan nämnas att TH har bjudit på braskaminen för de som haft sitt hus som visningshus. Så det är väl en rabatt på snarare 20K.
Jag tror nog att TH vill hävda (till viss del med rätta) att prisskillnaden till billigare konkurrenter utgörs av en bättre kvalitet/standard/utrustning. Du bör ju vara ganska säker på vad du jämför (inte äpplen och päron) om du ska spela det kortet.
Det måste ändå vara klart prutläge nu. Att jämföra priser för hus som sålts tidigare är ingen referens just nu. När man riskerar att "fabriken står tom" så är priserna alltid diskuterbara, speciellt om du inte har mycket krångliga tillval.
De brukar sälja husleveransen till er och sedan får ni teckna separet kontrakt med entreprenören. Detta ökar risken för er jämfört en totalentreprenad och ni kan inte hålla inne lika mycket pengar för byggsatsen som om den inkluderats i entreprenaden.
Hussatsen brukar inte vara problemet. Med "fel" entreprenör kan det bli katastrof.
Undersök föreslagen entreprenör lika noga som ni kollat upp Trivselhus.
Hussatsen brukar inte vara problemet. Med "fel" entreprenör kan det bli katastrof.
Undersök föreslagen entreprenör lika noga som ni kollat upp Trivselhus.
Trivselhus erbjuder totalentreprenad sedan 8 juni 2011 (datum från länkad nyhet nedan):
http://www.trivselhus.se/Templates/pub/pages/NewsItem.aspx?id=1918
http://www.trivselhus.se/Templates/pub/pages/NewsItem.aspx?id=1918
Liknande trådar
-
EBK - erfarenheter, priser?
Hustillverkare -
Trivselhus A006 och allmänna erfarenheter TH!?
Hustillverkare -
Pooltak - fördelar, nackdelar, erfarenheter, priser
Artikelkommentarer -
Byggpriser.se ? Prisjämförelsesite...erfarenheter?
Övrigt husrelaterat -
Ekeforshus - priser erfarenheter problem?
Hustillverkare