Om en glashäll i en hyreslägenhet går sönder vems skyldighet är det att laga / byta den, vem betalar?

Hyresgästen har så klart inte gjort nåt utan den var spräckt en morgon, har bott där i flera år
 
Hyresvärden. Om det inte är hyresgästen som förstört den.
 
Nog dock väldigt svårt att hävda att den gått sönder av sig själv.
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
BirgitS
Jag har fått uppfattningen att om man en dag tappar något på hällen så kan det bli mekaniska spänningar i glaset så att den spricker vid ett senare tillfällen.Kan det stämma?
Då är det förstås svårt att koppla ihop de två händelserna.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Ja det är ju nästa fråga, kan en häll spricka hux flux utan påverkan?

Den var begagnad vid installation och hade då stått i 8-10år och nu har den funkat i 18 månader för att plötsligt gå sönder...

Enl en vitvaruhandlare i byn så går dom inte sönder utan påverkan, enl hyresgästen har den bara gått sönder...
 
De kan väl spricka utan påverkan, men i huvuddelen av fallen är det väl pga någon påverkan. Däremot är det väl inte säkert att det sker direkt. Om hällen var 10 år gammal vid installation kan ju inte värdet vara så stort. Det är väl främst arbetskostnaden.
Det brukar väl synas om det är en direktskada, eller om det är en spricka som plötsligt uppkommer.
 
  • Gilla
Warleod
  • Laddar…
Nej värdet är väl inte stort.
Det är ju jobbet som jag får ta från min fritid...
Har nog hittat en beg nu som får duga men det är ju intressant.
Min självrisk är 9200 så den är ju svår att använda på mindre grejer
 
nino nino skrev:
Ja det är ju nästa fråga, kan en häll spricka hux flux utan påverkan?
Allt är väl möjligt men det är nog nästan omöjligt att i efterhand säkert säga vad som skett.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Allt är väl möjligt men det är nog nästan omöjligt att i efterhand säkert säga vad som skett.
Helt klart
Frågan är hur man gör som hyresvärd?
Ska man bara köpa nya grejer, en spis är iaf en tappad månadshyra
 
Hyran ska ju täcka slitage så att ibland behöva byta grejer är inte nåt du ska se som en förlust utan en normal kostnad.
En risk man får räkna med när man installerar gamla grejer... Sannolikheten för att det snart behöver bytas igen ökar.

/M
 
  • Gilla
Hemmakatten och 6 till
  • Laddar…
Beror väl lite på hur skadan ser ut. Om det är någon flisa lös eller något annat spår av direktträff är ju tappad pryl mest sannolikt. Om det är en enda clean spricka kan det ju vara en spricka pga spänningar som uppkommit under tillverkning eller någon påverkan under de 10 åren.
Som hyresvärd får du nog bara ta det på shit happens-kontot om du inte kan hitta något tydligt bevis på direkt påverkan. Och sätter man in 10 år gamla prylar får man räkna med att shit happens.
 
  • Gilla
Nyblivenhusägare123 och 2 till
  • Laddar…
Nu var spisen 10år men stått i kanske 8år
Men säg att den varit spritt ny då?
En spis för 8000 som håller 18mån är ca 450:-/mån istället för ca 70:-/mån om man räknar med 10års intervall på att byta

Och det är ju 70-150 man kalkylerar med när man sätter hyran, inte 450

Har svårt att tro att en spricka kan uppstå efter 18mån användning av nåt som hände för 5-8år sen? Men jag har ju haft fel förr...
 
Men spisen är inte 18 månader, den är 10 år gammal. Det här är nackdelen med att köpa begagnat.
Vad har hänt med den under de första 8 åren? Har den stått kallt, stått lutad och blivit vält flera gånger? Om du köper fräscha grejer slipper du sådana funderingar.
Spisen är 10 år gammal, enligt dina egna uppskattningar ska den vara slut. Sådant händer om man driver företag.
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
En häll gick sönder i tusen bitar i en lägenhet som jag bodde i för tolv år sedan. Jag lagade mat och jag misshandlade inte den på något sätt.
 
När glashällarna kom, testade Sverker i Plus, hur hållbara de var.
Han slängde en tyngd på hällen och den höll!
Men kanske den sprack några år senare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.