blackarrow blackarrow skrev:
Måste man ha en återfjädrande brytare för att kunna dimra en plejd? Till och med(?) billiga Nexa fungerar att dimmra med en icke åtetfjädrande brytare.
Så har vi i ett rum i huset, fruktansvärt sätt att dimma på, tar 1 minut att hitta rätt styrka.
Ratt är helt klart bäst tycker jag, tar max 2 sec att få rätt ljusstyrka.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Peter2400 Peter2400 skrev:
Så har vi i ett rum i huset, fruktansvärt sätt att dimma på, tar 1 minut att hitta rätt styrka.
Ratt är helt klart bäst tycker jag, tar max 2 sec att få rätt ljusstyrka.
Får bara hålla med. Avsikten var inte göra reklam...
Lätt installerad med begränsningar.
Inte är det lätt att dimra med fjärren heller.
Och i stort sett omöjligt att ställa in på full ljusstyrka. Men med Appen kan man ställa in vilken % man vill, så varför har man inte utvecklat en sändare med ratt?

Används mest för på och av och skall det mysas får det bli stearin/värmeljus, lampor i fönster och släckt i taket.
 
Så, plejden höll inte länge, fast bra jobbat att orka med konventionell transformator ett tag iaf.
Jag får strunta i plejden för tillfället och har nu inhandlat en Schneider WDE002349 (http://download.schneider-electric....df&p_Doc_Ref=WDE00x349_HW_2013_47_SV_FI_NO_EN)
Enligt bilden i manualen går det att sätta en trappbrytare innan, men går det att bara koppla ena ledningen till ena fasanslutning på dimmern och ha obruten fas på andra fasanslutningen i dimmern? Dvs växlar dimmern mellan de båda fasanslutningarna eller är de båda förbundna i dimmern?
Bilden jag menar är denna:

Edit: Efter att ha kollat så är inte de båda fasanslutningarna i dimmern förbundna med varandra.
 
  • Elschema för koppling av en Schneider-dimmer för belysningsreglering, inklusive instruktioner och prestandadiagram.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Dimmern har en växlande strömbrytare inbyggd precis som den som syns uppe till vänster, just för att stöda trappkoppling.

Elektriskt schema som visar en strömbrytare och anslutningar märkta för trappkoppling.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Dimmern har en växlande strömbrytare inbyggd precis som den som syns uppe till vänster, just för att stöda trappkoppling.

[bild]
Såhär var min tanke att koppla:
 
  • Schematisk bild av elinstallation med kopplingar mellan två väggdosor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
X xLnT skrev:
Såhär var min tanke att koppla:
Är tanken att åstadkomma en trappfunktion är det fel.
Fas in på L på brytaren
Mellantrådar mellan pilarna ut till L på dimmern, (en från vardera pil till varsin L)
Tändtråd ut som du ritat
 
Tanken är att jag ska kunna tända/släcka lampan från valfri position (dimmer/brytare).
Men jag tror jag förstår att det blir fel då nu när jag kollar på Bo's tidigare bild.
Jag måste ha två trådar mellan brytare och dimmer som du säger Johan.

Precis som det var kopplat i den första dimmern, fast då kom strömmen in i dimmern och gick via brytaren, nu kommer strömmen in i brytaren och passerar dimmern.

Edit: och om jag enbart skulle vilja använda dimmern så obruten fas in på någon av fasanslutningarna i dimmern och tändtråd till lampan.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.