Demmpa Demmpa skrev:
Din dimmer ser ut att vara trappkopplad eller så har det tidigare suttit en kronbrytare.

Dimmern växlar mellan bägge utgångarna
Den gamla dimmern var trappkopplad ja, men den hade två olika sinus, plejden verkar bara ha en?
Går det inte att få samma funktion som tidigare?
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Om du inte kan följa kopplingsschemat som följer med dimmern, så tycker jag det vore bättre att du kontaktar någon som kan.
Det är ju det jag gör här :confused:
 
Inte rakt av, det måste kopplas om i bägge strömbrytarna


Så som du har kopplat så sitter din trappströmbrytare i andra änden mellan plej-pucken och lampan
 
Ok, så jag måste alltså in i trappströmbrytaren och ändra också, det räcker inte jag bara ändrar i plejden?
 
Jag säger samma som Bo sa i första svarsinlägget.
Rita upp hela kretsen med alla strömbrytare mm.
Därefter börjar du fundera hur det ska vara kopplat.

Med el så ska man aldrig bara prova utan man måste veta innan man kopplar. Du har bara tur att inte plejen brunnit upp.
 
  • Gilla
Peter2400
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Jag säger samma som Bo sa i första svarsinlägget.
Rita upp hela kretsen med alla strömbrytare mm.
Därefter börjar du fundera hur det ska vara kopplat.

Med el så ska man aldrig bara prova utan man måste veta innan man kopplar. Du har bara tur att inte plejen brunnit upp.
Jag har ritat upp det som jag förstår det, men jag blir inte klokare för det. Det som rör ihop det för mig är att den gamla dimmern hade två sinus anslutningar, medans plejden har en. Kan ni hjälpa mig förstå hur jag behöver koppla?

Men jag har förstått att trappströmbrytaren ligger mellan lampan och dimmern, medans jag trodde det var tvärtom först.

Här har jag ritat upp det.


Bild på trappströmbrytare


Bild på kopplingsdosa ovanför trappströmbrytare
Öppen kopplingsdosa med flera elanslutningar och orange skarvklämmor på en vit vägg, som relaterar till en fråga om elinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Handritad skiss av elinstallation med trappströmbrytare och dimmerkoppling.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand håller en elinstallation med en öppen trappströmbrytare och synliga kabelanslutningar mot en vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Din gamla dimmer har en trappströmbrytarfunktion inbyggd i sig, så dimmern kan rakt av bytas mot en trappströmbrytare;
- Bägge bruna in på ”L”
- Svart in på ena ”pil ut”
- Vit in på andra ”pil ut”
 
Det begriper jag, så var den gamla dimmern kopplad.
Vad jag inte kan reda ut själv är hur trappströmbrytaren ska funka tillsammans med plejden som det fungerade innan.
 
Hur är det kopplat i den andra kopplingsdosan?
 
Det ska gå en rak (tänd)tråd från plejs utgång till lampan.
Varje strömbrytare ska ha fas till sig
Från varje strömbrytare ska det gå en styrsignaltråd till plej

Rita och fundera
 
Demmpa Demmpa skrev:
Hur är det kopplat i den andra kopplingsdosan?
Idag går ena svarta från trappströmbrytaren till svart i gamla dimmer, och den andra svarta förbinds i tokdosan med en vit som sen går till dimmern.

Såhär tolkar jag dig, är det rätt?
Alternativt att en av de svarta ledarna från trappströmbrytaren ska bort från ritningen.
 
  • Elektriskt kopplingsschema som visar anslutningar mellan en trappströmbrytare och en gammal dimmer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ska du bara ha en strömbrytare? Eller ska du ha två?

Så som du har ritat, hur blir det när du manövrerar strömbrytaren (när den växlar läge)?
 
Jag ska bara ha en brytare, (en stor icke återfjädringsbar).
Jag skiftar fas från ingång 1 till ingång 2 i plejden som jag ritat.
 
Nu är du nära...vad tror du händer om du lägger fas på ena ingången och sen när du skall "släcka" lägger fas på plejdens andra ingång?

X xLnT skrev:
Vad jag inte kan reda ut själv är hur trappströmbrytaren ska funka tillsammans med plejden som det fungerade innan.
Vill du koppla som det var innan får välja en trappdimmer som ansluts så...
Plejdens är lite smartare så den behöver inte och stödjer inte traditionell trappbrytarkoppling. Du får tänka bort den funktionen i trappbrytaren genom att ta bort en kabel. Då kan du koppla trappbrytaren som en enkel brytare enl plejdens anvisning (inlägg #14).

Du måste väl ändå täcka över hålet för den gamla dimmern, så varför inte en brytare där också? Du har dessutom en ledig ingång (2) på plejden.
 
Du får väl koppla som det står i kopplingsschemat till plejden?
Man brukar stoppa in en fjäder i brytaren och pulsstyra.
Så två enpoliga brytare med fjäder och så en tändtråd från vardera brytare till plejden. Och så skulle den ha nolla. Trådar mellan brytarna verkar ju finnas färdiga i väggen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.