X xLnT skrev:
Jag har ritat upp det som jag förstår det, men jag blir inte klokare för det. Det som rör ihop det för mig är att den gamla dimmern hade två sinus anslutningar, medans plejden har en. Kan ni hjälpa mig förstå hur jag behöver koppla?
Ja det är lite rörigt. Man behöver förstå att det är två helt olika kretslösningar som behövs här. I din gamla krets hade du traditionella trappbrytare som växlar mellan två mellantrådar. Din gamla dimmer stödde denna typ av trappkoppling (inringad i blått). Dimmern hade en växlande brytare i sig, plus själva dimmern. (Det finns en korsomkopplade i mitten på denna bild, den har inte du så glöm den.)

Schematisk illustration av en elektrisk krets med traditionella trappbrytare, inringat område i blått och modern Plejd puck.

Modernade puckar som Plejd har ingen inbyggd trappströmställare. De är elektroniska och styrs via en enda ingång med en strömbrytare som ska vara återfjädrande. Man dimmrar alltså genom korta och lång tryck på strömbrytaren. Detta är inte smartare eller bättre på något sätt, bara annorlunda.

Detta innebär att om man har flera strömbrytare så ska de parallellkopplas till styringången, inte seriekopplas. Det krävs alltså en omkoppling. Bilden ovan visar hur man man återanvända en befintlig trappkoppling för detta. Men i ditt fall vill du av någon anledning inte montera en vanlig mekanisk strömbrytare på platsen för den gamla dimmern. Då får du koppla den ena mellantråden till ingång 1 på plejd.pucken medan den andra mellantråden lämnas oinkopplad.

Att denna denna plejd DIM-02(?) har två styringångar betyder inte att de stöder den gamla traditionella trappkopplingen med växlande brytare. Det kan vara lätt att gå vilse här, jag har inte läst bruxet hur tydliga plejd är. Denna plejd har två olika ingångar där man, om man vill, koppla två olika strömbrytare. Rörelsevakt nämns som exempel.
 
  • Gilla
tobbbias och 1 till
  • Laddar…
Nu inser jag att jag missat informera om en ganska viktig detalj, jag köpte deras vriddimmer också som jag har snäppt på plejden, så det räknas kanske då som två brytare som dempa frågade om?

Bo, jag har bytt till DIM-01 versionen nu, men tack för din förklaring, stor del av min förvirring ligger i att jag inte vad vad dimmern gör/gjorde.
 
Redigerat:
blackarrow blackarrow skrev:
Nu är du nära...vad tror du händer om du lägger fas på ena ingången och sen när du skall "släcka" lägger fas på plejdens andra ingång?


Vill du koppla som det var innan får välja en trappdimmer som ansluts så...
Plejdens är lite smartare så den behöver inte och stödjer inte traditionell trappbrytarkoppling. Du får tänka bort den funktionen i trappbrytaren genom att ta bort en kabel. Då kan du koppla trappbrytaren som en enkel brytare enl plejdens anvisning (inlägg #14).

Du måste väl ändå täcka över hålet för den gamla dimmern, så varför inte en brytare där också? Du har dessutom en ledig ingång (2) på plejden.
Förstår jag dig rätt om du menar att jag ska ta bort en av de svarta ledarna från trappströmbrytaren för att få funktionen jag önskar?
Som jag skrev i tidigare inlägget?
 
Hur ser kopplingsschemat för plejdimmern ut?

Beroende på hur plejdimmern ska kopplas in så kan den räknas som strömbrytare eller inte.
 
X xLnT skrev:
Nu inser jag att jag missat informera om en ganska viktig detalj, jag köpte deras vriddimmer också som jag har snäppt på plejden, så det räknas kanske då som två brytare som dempa frågade om?
Ja, det förklarar varför du inte har någon vanligt trappbrytare i dimmerdosan längre. Den kopplas ju dock inte trådlöst(?) mot pucken så kretslösningen blir en helt annan.

X xLnT skrev:
Förstår jag dig rätt om du menar att jag ska ta bort en av de svarta ledarna från trappströmbrytaren för att få funktionen jag önskar?
Ja, en av mellantrådarna ska bort så att du endast styr ingång 1 i plejd'n. Du får mäta dig fram till vilken så att strömbrytaren sluter kretsen när du trycker in övre delen av vippan.
 
  • Gilla
mugatu
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Ja, det förklarar varför du inte har någon vanligt trappbrytare i dimmerdosan längre. Den kopplas ju dock inte trådlöst(?) mot pucken så kretslösningen blir en helt annan.

Ja, en av mellantrådarna ska bort så att du endast styr ingång 1 i plejd'n. Du får mäta dig fram till vilken så att strömbrytaren sluter kretsen när du trycker in övre delen av vippan.
Nu har jag kopplat om så ledningarna ser ut såhär.


Men jag får ändå inte önskad effekt. Vad som sker är följande.
När trappströmbrytaren är intryckt neråt, så är lampan släckt, då kan jag tända den genom att trycka in dimmern, jag kan dimma och jag kan stänga av lampan.
Om jag tänder lampan (med dimmern), och trycker in trappströmbrytaren uppåt, så släcks inte lampan, utan den börjar blinka/flimmra och det pulserar från transformatorn så jag bryter tillbaka neråt på trappströmbrytaren, då lyser det som vanligt.

Jag har trippelkollat ledningarna och det är kopplat som på bilden. Jag har även konfigurerat ingång 1 i plejden att vara strömställare.
 
  • Schematisk illustration av elledningar kopplade till en trappströmbrytare och en dimmer med en transformator.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Nu har jag kopplat om så ledningarna ser ut såhär.
[bild]

Men jag får ändå inte önskad effekt. Vad som sker är följande.
När trappströmbrytaren är intryckt neråt, så är lampan släckt, då kan jag tända den genom att trycka in dimmern, jag kan dimma och jag kan stänga av lampan.
Om jag tänder lampan (med dimmern), och trycker in trappströmbrytaren uppåt, så släcks inte lampan, utan den börjar blinka/flimmra och det pulserar från transformatorn så jag bryter tillbaka neråt på trappströmbrytaren, då lyser det som vanligt.

Jag har trippelkollat ledningarna och det är kopplat som på bilden. Jag har även konfigurerat ingång 1 i plejden att vara strömställare.
Nu ser det rätt ut:)

Men jag förstår inte heller hur det är tänkt att fungera med en strömställare till en dimmer.
Med en impulsfjäder i strömbrytaren och rätt inställning i plejden
så kommer det fungera på ett bra sätt.
Då kan du tända och släcka genom snabba tryck och dimma genom att hålla inne.
 
Menar du att det inte ska gå att få samma funktion som tidigare med trappströmbrytaren (som nu används som en strömbrytare) och dimmern/plejden?
Vilken brytare skulle passa om inte trappströmbrytaren går att använda?
 
Nu helt plötsligt efter att ha väntat en stund så fungerar det, vet inte om Plejden anpassade sig eller vad det berodde på.
Men nu kan jag tända/släcka på båda ställena precis som tidigare.

Tack för hjälpen alla inblandade och hoppas ni får en trevlig helg.
 
X xLnT skrev:
Menar du att det inte ska gå att få samma funktion som tidigare med trappströmbrytaren (som nu används som en strömbrytare) och dimmern/plejden?
Vilken brytare skulle passa om inte trappströmbrytaren går att använda?
Ja, av och på borde fungera, men vore det inte bättre om du även kan dimra lampan med strömbrytaren?
Det enda som saknas är en fjäder,
https://www.hornbach.se/shop/Impuls...-Elko-2-st-Eljo/8405145/artikel-detaljer.html
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
I princip behövs inga brytare alls för att en Plejd skall fungera!

Bara Fas Nolla och en fysisk tråd till lampan !
Sen startar man appen ”peckar” på dimmern på mobilen och lampan som är kopplad till den Plejd blinkar.
Nu kan man använda timer eller astrouret för att en enkel miljöbelysning skall fungera, helt utan brytare inkopplade.
Vill man styra via en brytare så är det enkelt att välja valfri som är ansluten till en Plejd någonstans i huset/lägenheten den behöver inte vara ansluten fysiskt till den belysning man vill styra. Det är den stora vinsten med Plejd för en elektriker.
Alltså en fysisk tråd till lampan, brytare ansluts till närmaste Plejd ingång allt annan koppling är mjukvara i nätverket via appen.
 
Måste man ha en återfjädrande brytare för att kunna dimra en plejd? Till och med(?) billiga Nexa fungerar att dimmra med en icke åtetfjädrande brytare.

Slå på, av och på igen, vänta på rätt intensitet, slå av.
Nästa gång man tänder lyser det med nyinställd intensitet.

Det står inget i manualen om att dimra på ingång 1 och 2 men varför skulle inte plejd kunna fungera på liknande sätt? Man konfigurerar ju typ av brytare.
Eller är det en gardering för att en rörelsesensor inte ska få för sig att börja dimra ljuset... En genomtänkt feature:thinking:
 
blackarrow blackarrow skrev:
Slå på, av och på igen, vänta på rätt intensitet, slå av.
Det där är ingenting annat än manuellt återfjädrande brytare, med en returfjäder så blir det en automatisk återfjädrande brytare.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Det där är ingenting annat än manuellt återfjädrande brytare, med en returfjäder så blir det en automatisk återfjädrande brytare.
Har också tänkt så, men jag har inte lyckats med att snabbt slå på och av och få det att fortsätta lysa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.