Hej,
Vår belysning i hallen (spotsystem med trafo) slutade plötsligt fungera, typiskt tänkte jag där gick trafon.
Men när jag mätte så fick den ingen ström in i trafon, märkligt tänkte jag.
Så jag öppnade dimmern och mätte fram 230v mellan fas och tändtrådarna vilket funkade växelvis när jag vippade den andra brytaren längre bort (trappkoppling om jag förstått det rätt).

Dimmern har två bruna ledare anslutna på L (en matande och en vidarekopplad till uttag längre ner på väggen) en vit ledare på sinus ut och en svart ledare på en annan sinus ut.

Armaturen i taket har tre ledare, en blå (nolla) en gulgrön (skyddsjord) och en vit (tändtråd). Vad jag tycker är märkligt är att om jag mäter 230V mellan vit och brun i dimmern, borde jag inte mäta 230v mellan nolla och tändtråd i armarturen då också?
Kan något i dimmern vara sönder? Där sitter en säkring, men jag vet inte riktigt vad den har för funktion, för tar jag ut den får jag ändå 230V mellan L och sinus växelvis.

Såhär ser dimmern ut just nu (vilket har fungerat tidigare)
Öppen dimmer med synliga elektriska ledningar och terminaler i tak, problem med belysning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Går det att gissa vad problemet kan vara?
P.s Dimmern är en Gelia EF700DB (Hittar ingenting när jag googlar på det)

Mvh
 
Rita upp kretsen på ett papper så förstår du varför du får detta resultat vid mätningen. Tänk efter vad du egentligen mäter. Det finns ingen nolla här vid dimmern utan endast fas eller tändtråd och två st mellantrådar. Man kan säga att du mäter spänningen över en öppen strömbrytare. Du får 230 V eftersom lampan förmedlar en nolla. Så dimmern verkar vara trasig, avbrott i den. Kontrollera att säkringen är hel, annars behöver den bytas.
 
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Rita upp kretsen på ett papper så förstår du varför du får detta resultat vid mätningen. Tänk efter vad du egentligen mäter. Det finns ingen nolla här vid dimmern utan endast fas eller tändtråd och två st mellantrådar. Man kan säga att du mäter spänningen över en öppen strömbrytare. Du får 230 V eftersom lampan förmedlar en nolla. Så dimmern verkar vara trasig, avbrott i den. Kontrollera att säkringen är hel, annars behöver den bytas.
Kan jag kolla om säkringen är hel med en multimeter? Ohm mäta?
Tack för att du tog dig tid att svara.
 
Ja, att ohmmäta en säkring är den korrekta metoden.
Ta ut säkringen, den brukar sitta i en plasthållare och ställ in instrumenten på ex 200 ohm.
Sätt mätspetsarna på kontaktytorna på säkringen.
 
E etompau skrev:
Ja, att ohmmäta en säkring är den korrekta metoden.
Ta ut säkringen, den brukar sitta i en plasthållare och ställ in instrumenten på ex 200 ohm.
Sätt mätspetsarna på kontaktytorna på säkringen.
Ställer jag multimetern på 2kohm så visar den 000 över säkringen.
 
X xLnT skrev:
Ställer jag multimetern på 2kohm så visar den 000 över säkringen.
Det skulle betyda att säkringen är hel.

Mätning på en trasig säkring ska ge samma utslag/indikation på ditt instrument som när ingen kontakt finns mellan mätpinnarna på instrumentet.
 
Misstänkte det, tack för bekräftelsen.
Så det troliga är då att dimmern är sönder?
 
Du skriver att du har ett spotsystem med trafo. Jag hade då börjat att mäta på trafon. Har den 230 V in, finns det lågspänning ut till spotarna?
Inte ovanligt att ex. en elektronisk trafo lämnar in efter x antal år i drift.

Finns det ingen inspänning till trafon så lutar det åt dimmern.
 
Ja, jag började kolla 12v, ingen spänning, sen 230v in i trafon, ingen spänning.
 
OK, ingen spänning till trafon, ja då är dimmern misstänkt.
 
Skulle en Plejd DIM-02 kunna byta ut den trasiga dimmern för att få samma funktion?
Kopplar jag då vit och svart på de båda sinus-anslutningarna i plejden och bryter upp nollan som passerar dimmern idag till uttaget under, och ansluter inkommande nolla och nollkabeln ner till uttaget i plejdens nolla?
 
Det låter som en onödigt komplicerad lösning. Vet ej om det kommer att fungera öht.
DIM-02 är en krondimmer för koppling mot två ljuskällor.

En DIM-01 kan fungera om du iakttar hur styringången Pleje:en används med två väggbrytare.
Det är med andra ord inte bara att ersätta en vanlig mekanisk vriddimmer i en trappkoppling rakt av med en elektronisk variant.
 
Hej,
Jag kopplade vit kabel till sinus på plejd, obruten fas till L och nolla till N samt svart kabel till 1.
Nu går det att tända/släcka/dimmra lampan, men bara om trappbrytaren är i ett av sina två lägen, är det speciella brytare jag behöver till plejdsystemet (återfjädrande)?
Har testat konfigurera ingång 1 på lite olika sätt i appen utan förändrade resultat.

Hur menade du jag behövde koppla för att det ska gå att tända/släcka oavsett hur trappbrytaren står?

Edit: Eller jag tänker kanske fel och borde lägga både vit och svart på samma sinus port i plejden?
Mvh
 
Redigerat:
X xLnT skrev:
Hej,
Jag kopplade vit kabel till sinus på plejd, obruten fas till L och nolla till N samt svart kabel till 1.
Nu går det att tända/släcka/dimmra lampan, men bara om trappbrytaren är i ett av sina två lägen, är det speciella brytare jag behöver till plejdsystemet (återfjädrande)?
Har testat konfigurera ingång 1 på lite olika sätt i appen utan förändrade resultat.

Hur menade du jag behövde koppla för att det ska gå att tända/släcka oavsett hur trappbrytaren står?

Edit: Eller jag tänker kanske fel och borde lägga både vit och svart på samma sinus port i plejden?
Mvh
Om du inte kan följa kopplingsschemat som följer med dimmern, så tycker jag det vore bättre att du kontaktar någon som kan.
Har du kopplat enligt nedanstående schema?
Schematisk illustration av kopplingsschema för en dimmer med varningar och anvisningar för styrning via styringångar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Din dimmer ser ut att vara trappkopplad eller så har det tidigare suttit en kronbrytare.

Dimmern växlar mellan bägge utgångarna
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.