Och då tror du fel snabbkoppling håller minst lika bra ;)
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
gasto skrev:
Det är löst nu.. köpte ett par trend vägguttag ser nu att det är snabbkopplings plint istället för skruv.mina gamla trend hade skruv..Tror ej snabb koppling håller lika bra... Få väll byta dom.. gilla ej dom gå över till dessa kopplingar
Vad är det som är löst?
Jag som ej ens förstått vad som var problemet känner att jag måste få en förklaring. :)

Har du fått fas istället för nolla i brytaren? Snabbkoppling på brytaren istället för skruv kan väl inte varit lösningen på det?
 
  • Gilla
gasto
  • Laddar…
Ja bytte från nollan till fas på brytaren.. ha även kopplat vägguttag.. men fick snabb plint som jag hatar!!
 
Mikael_L
Aha, hade du både fas och nolla i dosan alltså?

Då var den svarta alltså nolla då ...?
Bytte du tändtråden då till annan färg, för att minska risken för förväxling, annars har du svart som både tändtråd och nolla i samma dosa.
 
gasto skrev:
Ja bytte från nollan till fas på brytaren.. ha även kopplat vägguttag.. men fick snabb plint som jag hatar!!
Mätte du på något annat sätt än med din hemmasnickrade, potentiellt farliga mätmetod som eventuellt ger rätt resultat?
 
  • Gilla
Kalle_A och 1 till
  • Laddar…
Den test metoden funkar klockrent.. körde med pennan också
 
Ja växlade så nu är svart fas och blå nolla
 
Känns som en stor gissning alltihopa....
 
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Oj.

Om man har jordfelsbrytare så finns det inget förbud mot att bryta nollan i stället för fasen till en armatur.
Sen att det inte är att rekommendera är en annan sak.

//Patrik
 
Demmpa skrev:
Nej det var egentligen inte unikt kopplat.
När Sverige elektrifierades så var det väldigt många små elnät, senare så började man bygga samman näten och då var man tvungen att välja något system som skulle gälla över hela Sverige, till slut blev det 220/380V-nät.

På tex sjukhus så kunde man inte gå över till det nya rakt över utan det fick bli i omgångar.

Norge har idag 2*115V (127/230V-nät) i sina uttag men dom håller på att gå över till 1*230V (230/400V-nät).
Norge har inte 2* 115 V i sina uttag. Norge ett IT nät 3 230 v. Det är ett trefasnät utan nolla. Alla laster är anslutna mellan faserna. Dom kan köra trefasmotorer i nätet. När man mäter mot skyddsjord kommer instrumentet att visa kring 133 V. (
 
Redigerat:
Tobbe_3 skrev:
När man mäter mot skyddsjord kommer instrumentet att visa kring 133 V. (
Vilket ju egentligen inte stämmer med IT-jordning. Om man har ett IT-jordat nät så skulle ju mätning fas mot skyddsjord visa "noll" för alla ledare. Men eftersom man inte vill att spänningen skall driva iväg hur som helst, så är nätet kopplat mot jord men med en hög impedans. Eftersom mätaren också har (mycket) hög impedans så kan man alltså mäta spänning mot jord.
 
En intressant fråga är hur väl balanserade ett sådant nät är vid allmän distrubition. Det lär ju finnas en del små jordfel här och var. Dom bör ju vara rätt svåra att hitta för en elverkstekniker. Tn näten känns betydligt bättre i dessa sammanhang eftersom säkringarna löser ut närmast jordfelet ( om anläggningen är rätt dimensionerad.).
 
Tobbe_3 skrev:
En intressant fråga är hur väl balanserade ett sådant nät är vid allmän distrubition. Det lär ju finnas en del små jordfel här och var. Dom bör ju vara rätt svåra att hitta för en elverkstekniker. Tn näten känns betydligt bättre i dessa sammanhang eftersom säkringarna löser ut närmast jordfelet ( om anläggningen är rätt dimensionerad.).
Ja, det är ett känt problem för just IT-jordning. Det är därför som det ansågs sämre förr, eftersom man ofta fick ett tyst jordfel som inte upptäcktes förrän vid exv. beröring av spänningssatt ledare. Idag så anser man dock att iom inträdet av övervakningssystem (motsv jordfelsbrytare) så är IT-jordning lika säkert och bra som andra system (t ex TN).

Nu är ju IT-jordning på väg ut på många ställen, det är ju av hävd bara t ex sjukhus, och några av kronans anläggningar (förenklad generatordrift) i Sverige som har det, och jag vet inte om de har det kvar heller i nybyggen osv. Någon som är insatt får gärna upplysa mig/oss.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.