Beställt denna!!
 
Hur känsliga är dessa.. måste fas och nolla vara en bra bit ifrån varandra så man verkligen vet att den ger utslag på rätt pol
 
Mikael_L
gasto skrev:
Hur känsliga är dessa.. måste fas och nolla vara en bra bit ifrån varandra så man verkligen vet att den ej ger utslag på rätt pol
Det är olika.
Jag har en från Uni-T som är ganska känslig av sig, ofta upplever jag den väl så känslig då jag håller på med att identifiera ledare i en dosa, den indikerar hela tiden typ.
Jag hade en något mindre känslig tidigare (glömt märket, tror det var den som Malmbergs har i sortimentet) men den tappade jag i golvet en gång så den gav upp.

Men då jag ibland använder min faspenna som en sista check att jag verkligen fått spänningslöst innan jag börjar skruva så är jag generellt mer intresserad av en penna som indikerar lite för lätt, än lite för sällan. :)
 
Ok phasen ska väll vara bland den bästa pennan
 
Billigt
Beröringsfri spänningsprovare för växelspänning, med röd och svart design och lysande spets.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
gasto skrev:
Hur känsliga är dessa.. måste fas och nolla vara en bra bit ifrån varandra så man verkligen vet att den ger utslag på rätt pol
Avståndet mellan hålen i ett vägguttag räcker, det funkar utmärkt att hålla "pennan" mot petskyddet för att få fram var det är spänning.
Under min förtagsförlagda del av driftteknikerutbildningen (början av 90-talet) så gick jag på en nit med en sådan "penna", jag skulle kolla om det var spänning i uttaget, provade med en sådan penna, fick träff på ena delen av uttaget och inget i den andra, det jag inte "visste" var att det var 2*110V i uttagen (gammal sjukhusbyggnad som skulle rivas några år senare).
 
Fan vad lurigt.. förstår att du blev paff då. Måste varit unikt kopplat
 
Har UNI-T och Fluke. UNI-T är känslig och i vissa fall är det bra men i trånga utrymmen så är det svårt att avgöra vilken ledare som indikerar. Fluke modellen jag har är lite mindre känslig men jag använder beröringsfria spänningsprövare till att tex verifera att något är spänningslöst eller tvärtom se om det finns spänning. Min tar elektriker installations-elen men vi har jagat fel tillsammans flertalet gånger.

En spänningsprovare är bra för sitt ändamål men som icke varande elektriker skulle jag inte använda den för att ta reda på vad som är fas, nolla och jord. Jag vill gärna veta hur en krets är kopplad innan det görs ändringar.

Sorry, min känsla kvarstår och därmed min syn.

Om du inte har inte grundläggande kunskaper så är det farligt att experimentera. Jag har sett vad som kan inträffa och blir i detta fall tråkmånsen som upprepar detta.
 
Man ska ALDRIG använda beröringsfria instrument för att se om det är spänningslöst det är allt för mycket som kan ge felindikation, däremot kan man använda dom när man vill se om det är spänning. För lyser det så är det spänning, lyser dom inte kan det i alla fall vara spänning ELLER spänningslöst.
 
  • Gilla
-MH- och 4 till
  • Laddar…
gasto skrev:
Fan vad lurigt.. förstår att du blev paff då. Måste varit unikt kopplat
Nej det var egentligen inte unikt kopplat.
När Sverige elektrifierades så var det väldigt många små elnät, senare så började man bygga samman näten och då var man tvungen att välja något system som skulle gälla över hela Sverige, till slut blev det 220/380V-nät.

På tex sjukhus så kunde man inte gå över till det nya rakt över utan det fick bli i omgångar.

Norge har idag 2*115V (127/230V-nät) i sina uttag men dom håller på att gå över till 1*230V (230/400V-nät).
 
elmont skrev:
Man ska ALDRIG använda beröringsfria instrument för att se om det är spänningslöst det är allt för mycket som kan ge felindikation, däremot kan man använda dom när man vill se om det är spänning. För lyser det så är det spänning, lyser dom inte kan det i alla fall vara spänning ELLER spänningslöst.
Rätt, jag uttryckte mig slarvigt. Jag kollar även alltid med multimeter och tar reda på hur kretsarna är kopplade.

Dessutom låter jag min favoritelektriker koppla. Han skulle bli kinkig annars :) Jag kan ganska mycket om elteknik men vet att jag inte har en elektrikers utbildning och träning. Däremot möts behoven ibland eftersom jag kan något mer om en del elektromekanisk utrustning och elektronik samt viss reglerteknik

Jag försökte beskriva att en beröringsfri spänningsmätare bara är ett indikationsverktyg och inte mer.

Min syn kvarstår utifrån trådskaparens startinlägg och tillkommande "mätexperiment" får mig att känna att TS kanske ska låta bli el-installationer. Ytterligare instrument/verktyg lär inte tillföra det jag upplevt saknas innan frågan om beröringfri mätare kom upp.
 
Mikael_L skrev:
Nejdå, behöver det inte alls vara. Väldigt vanligt med svart nolla och blå tändtråd i elanläggningar som gjordes på 50-talet fram till 70-talet.
Nu var det 2st svarta kablar till strömbrytaren, så då kan ju inte blå vara tändtråd i det här fallet.
 
Mikael_L
nisse123 skrev:
Nu var det 2st svarta kablar till strömbrytaren, så då kan ju inte blå vara tändtråd i det här fallet.
Det finns svart som tändtråd också, även i kombination med svart obruten fas. För det mesta händer det när det tar slut en färg för elektrikern. ;)

Alltså, detta i tråden är ett sådant där typfall när färgerna kan betyda precis vadsomhelst. Det är omöjligt att sitta här bakom ett tangentbord och berätta vad som är vad.
Jag konstaterar bara att den blåa inte behöver vara nolla. TS har på något vis konstaterat att svart är nolla, jag har protesterat lite milt mot detta då jag tycker metoden för att komma fram till denna slutsats var väldigt osäker (att mäta mot en okänd ledare med blå färg).
 
I det här fallet så kan det iofs. vara så att det är nollan som bryts och att fas ÄR blå.

Men sannolikheten är mycket större för att det skall vara den egenuppfunna mätmetoden som spökar.

Och som sagt, den där mätpennan är bra vid olika former av felsökning, men den duger inte för att med säkerhet avgöra vad som är fas eller nolla här. Du måste mäta med en multimeter mot något som du vet är jord eller nolla. Dvs. du kan inte mäta mot något i den skumma dosan.
 
  • Gilla
Patrik_Hed och 1 till
  • Laddar…
Det är löst nu.. köpte ett par trend vägguttag ser nu att det är snabbkopplings plint istället för skruv.mina gamla trend hade skruv..Tror ej snabb koppling håller lika bra... Få väll byta dom.. gilla ej dom gå över till dessa kopplingar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.