gasto skrev:
Zooma in bilden står det trapp 1 polig
Ja, själva strömbrytaren är en strömbrytare som går att använda som trappströmbrytare men den går lika bra att använda som enkelströmbrytare.
Det är oftast billigare att köpa en trappströmbrytare än en enkelströmbrytare.

I ditt fall används trappströmbrytaren som enkelströmbrytare.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
Om den blåa kabeln är fas, så är det ju åt he----e fel kopplat !
 
Hur gammal är elinstallationen?
Vilken blå tråd var det som "indikerade spänning"?
 
Säkert 60 70 tal.. den blåa tråden inne i Apparatdosan
 
gasto skrev:
Mäta strömmen i ett ojordat uttag..räcker väll att koppla röd stift i ett av hålen sedan den svarta hänga i luften är det fas ska den visa 18-20 i acv. Är det nollan visar den typ 0.20.. läst att många dra fram en jord för mäta men det behövs ju ej?
Det där låter märkligt ifall vi pratar nätspänning så bör du ha 230Volt och mätningen du beskriver ser jag inte som strömmätning. Det tolkar jag som en spänningsmätning. Föreslår att du uppdaterar dig på hur man gör mätningar och tolkar mätningar. Att göra fel är lindrigt sagt farligt. Det går att göra vissa saker själv men det behöver bli rätt.
 
gasto skrev:
Mäta strömmen i ett ojordat uttag..räcker väll att koppla röd stift i ett av hålen sedan den svarta hänga i luften är det fas ska den visa 18-20 i acv. Är det nollan visar den typ 0.20.. läst att många dra fram en jord för mäta men det behövs ju ej?
Jag provade det där nyss, på fasen blev det 5VAC och på nollan blev det 1VAC. Jag använde säkerhetsmätsladdar där jag hade anslutit mätprob till ena sladden, andra sladden var med andra ord isolerad.

Vad tror du kan hända om du kommer åt den andra mätpinnen?
I värsta fall kan du dö.

Så använd rätt utrustning till rätt mätmetod.
Ovan nämnda utrustning till ovan nämnda mätmetod är fel utrustning till vald metod eller fel vald metod till vald utrustning.
 
Klart de bli farligt om man träffa fel pol... Du fick iallafall ut olika värden på fas och nolla!!
 
Demmpa skrev:
Vad tror du kan hända om du kommer åt den andra mätpinnen?
I värsta fall kan du dö.
Njae, en multimeter har en ingångsimpedans på 1 MOhm åtminstone. Det ger vid 230V 0.23 mA ström, vilket knappast är farligt.

Men allt annat är ju helt rätt, och den som tycker man skall mäta spännings genom att dingla mätprober i luften, gör snart andra och farligare fel. Så rätt är det iaf inte...
 
  • Gilla
johel572 och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
nisse123 skrev:
Om den blåa kabeln är fas, så är det ju åt he----e fel kopplat !
Nejdå, behöver det inte alls vara. Väldigt vanligt med svart nolla och blå tändtråd i elanläggningar som gjordes på 50-talet fram till 70-talet.

Det finns inget retroaktivt krav på att göra om dessa bara för att en nationell färgstandard infördes i början av -70-talet. Och det kan dessutom bli dåligt och farligt att bara göra om någon enstaka liten del av en sådan anläggning, då den som håller på och gör jobb där har fått klart för sig vad som gäller, och plötsligt är det tvärsom.
Nu ska det inte heller spela någon roll om bara alla gör som de ska, vare sig elektriker eller hempulare får hålla på och anta saker om det de håller på med, man ska veta innan man börjar rota.
 
  • Gilla
gasto
  • Laddar…
Jag läste tråden en gång till från start. Byggahus är för att vi "gör det självare" ska kunna utbyta kunskap och kunna göra saker själv. När det gäller el så är ibland bästa rådet. Låt bli att göra detta själv om du inte har rätt grundläggande kunskaper. Som Demmpa skriver är det riktigt farligt men jag vill lägga till perspektiv

1) Farligt för dig som mäter om du gör fel.
2) Farligt för de som bor eller vistas i huset om du kopplar fel. Det kan utsätta andra för elchock eller bli värmeutveckling som kan leda till brand.
3) Osäkert/farligt vid framtida ombyggnationer/ändringar. Något som verkar fungera nu kan bli väldigt fel om tex 10 år när ingen vet hur det är kopplat.

Sorry om jag låter som en grinig ordningsman i skolan men jag tar hellre det än att en människa tar stor onödig risk. Om jag misstolkar din kunskapsnivå så ber jag om ursäkt men det du skriver om att mäta ström med acv=ACV ger mig signalen att du inte ska chansa, mäta och koppla.

Man mäter inte ström med ett instrument som last. Hur ska du tolka mätresultatet. Man går inte över ohm´s lag och använder impedansen i sin multimeter som last för att mäta vad som är nolla, fas eller jord. Har du en bra multimeter är nog inte mätningen farlig. Jag har sett multimetrar med impedans från 1mohm men de jag har ligger nog på 10mohm. Dessvärre har jag tittat inuti ett par multimetrar som jag personligen inte tycker skulle få säljas. De saknade bla säkring och skyddsgap för att hantera överspänning och vad har de då för impedans?

Jag är tråkigt och upprepar mitt råd. Byggahus finns för vi "gör det självare" ska utbyta erfarenheter och få råd från kunniga medlemmar. När det gäller el-installationer är ibland bästa rådet att låt bli göra detta själv om du inte har grundläggande kunskaper.

Jag är inte elektriker men kan en del om elektro ur annat perspektiv. Jag kan nog mer om elektro och elektronik än min favorit elektriker men jag kan inte göra hans jobb. En installation i ett hus ska följa standard och installationen ska enligt min syn ha "integritet" dvs följa regelverk och vara rätt utfört. Ett hus blir förhoppningsvis +100 år. Fel följer huset tills det åtgärdas eller tills huset rivs. Blir det för mycket kreativa lösningar så tar inte en elektriker i en anläggning om han/hon inte får röja upp.
 
Redigerat:
Mikael_L
gasto skrev:
Ja mätte mig fram ingen spänning med den blåa kabeln hade det..
Jag anar ju ett uppenbart kunskapsglapp, och det inte bara för att du frågar på forumet. ;)

Men ska du mäta så måste du mäta mot något du vet vad det är. En blå kabel är som sagt inte säkert att det är nolla.
Inte ens i en nygjord elanläggning!

Bättre är det i så fall att du mäter mot jordstiften i ett vägguttag.
Ta t.ex. en lång skarvsladd så kan du få fram jorden från någon lämpligt uttag fram till där du håller på och mäter.
 
  • Gilla
gasto
  • Laddar…
Ja vet att man kan mäta så med!
 
Så nu räcker det inte längre med en sådan här liten mejsel?
Som lyser lite svagt om man håller den mot en fasledare, och håller pekfingret mot bakänden?

En spänningsprovare i form av skruvmejsel som lyser svagt när den testar en fasledare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
gasto
  • Laddar…
Svart spänningsprovare med texten "Volt Stick Bright" och grönt band, med vit spets och clips.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.