Hej! Försöker hitta svar på min fråga bland tidigare inlägg men lyckas inte. Vi ska göra våtrum i källaren i ett radhus från 1955. Väggarna består av betong följt av träullit och väv. Jag antar att väven ska bort. Men hur är det med träulliten i och med att den till viss del är organisk? Har läst i tidigare inlägg att den är "mögelresistent" m.m. Har försökt vända mig till byggföretag i frågan men de är mest heta på att vilja skicka offerter...

Med hopp om svar!

Mvh, Sofia

• Hand med svarta handskar vid ett genombrutet betongvägg, synliga rör och sladdar, industriell miljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Stoffe69
  • Laddar…
Vad för typ av våtrum? Ska ni ha tätskikt på alla väggar och golv? Ligger vissa väggar under mark och är markplattan isolerad ?

Off topic.
Jag ser på ventilen med pinnbultar för ett täcklock till höger och blir fundersam över om rummet inte är ett skyddsrum...
Och om ni nu har tagit hål i väggen då kan det bli extremt dyrt att återställa om det är ett skyddsrum.
Och då får ni förmodligen inte ens bygga om rummet.

Kolla på MSB skyddsrums karta om det är ett aktivt skyddsrum. https://msbgis.maps.arcgis.com/apps...89e7c6064bc181c6a1a6bbac2fa3&sliderDistance=1

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Claes Sörmland
Träulliten är formstabil och det organiska materialet är inkapslat i portlandcementgel och kan inte mögla. Det är en välbeprövad putsbärare så skivorna kan vara kvar och putsas släta för tätskikt/kakling. Du har då ett massivt underlag för tätskikt/kakel.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Vad för typ av våtrum? Ska ni ha tätskikt på alla väggar och golv? Ligger vissa väggar under mark och är markplattan isolerad ?
Hej! Tack för svar! Det är tänkt som kombinerad tvättstuga med dusch och bastu. Funderar på om det räcker med tätskikt bara vid duschen. Rummet är nedgrävt ca 1m. Osäker på om markplattan är isolerad.

Mvh, Sofia

H HSP skrev:
Off topic.
Jag ser på ventilen med pinnbultar för ett täcklock till höger och blir fundersam över om rummet inte är ett skyddsrum...
Och om ni nu har tagit hål i väggen då kan det bli extremt dyrt att återställa om det är ett skyddsrum.
Och då får ni förmodligen inte ens bygga om rummet.

Kolla på MSB skyddsrums karta om det är ett aktivt skyddsrum. [länk]
Hej! Vad roligt att du såg att det var förberett för skyddsrum :) Det är dock avställt och kontrollerat med MSB.

Mvh, Sofia

• Gilla
HSP
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Träulliten är formstabil och det organiska materialet är inkapslat i portlandcementgel och kan inte mögla. Det är en välbeprövad putsbärare så skivorna kan vara kvar och putsas släta för tätskikt/kakling. Du har då ett massivt underlag för tätskikt/kakel.
Hej! Tack för ditt svar! Men visst måste väven bort först va?

Mvh, Sofia

Claes Sörmland
Gävlebo83 Gävlebo83 skrev:
Hej! Tack för ditt svar! Men visst måste väven bort först va?

Mvh, Sofia
Det lösa i alla fall. Ska du tätskikta över den och väven sitter som berget utan blåsor så kan den nog spacklas/putsas över utan problem. Det är ju bara glasfiber och akrylatfärg.

Ska du inte tätskikta så är det nog bra att den går bort så att fukten kan vandra.

• Gilla
Gävlebo83
  • Laddar…
Hej! Tack för svar! Det är tänkt som kombinerad tvättstuga med dusch och bastu. Funderar på om det räcker med tätskikt bara vid duschen. Rummet är nedgrävt ca 1m. Osäker på om markplattan är isolerad.

Mvh, Sofia
Det är dock förberett för skyddsrum så armeringen är åtminstone mkt god. Det kanske säger något om isoleringen också.

Mvh, Sofia
Troligen räcker det med tätskikt vid duschen . Om plattan är oisolerad skulle jag inte sätta på golvet utanför duschen. Ska ni måla eller kakla övriga väggar ?

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Troligen räcker det med tätskikt vid duschen . Om plattan är oisolerad skulle jag inte sätta på golvet utanför duschen. Ska ni måla eller kakla övriga väggar ?
Vi vill göra billigast/enklaste och tänkte putsa lite rough stil med puts och färg.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Jag gjorde ett duschrum i ett hus byggt -46
Där var det betonghålsten, träullit och sedan puts.
Jag lagade allt löst med ny puts. Kaklade och la klinkers på golvet. Körde helt utan tätskikt.
Det fungerade bra i de fem år jag bodde kvar.
Huset var iofs omdränerat före men under golven fanns inget kapilärbrytande skikt... Så där var det fuktigt när jag drog om avloppet.
Så förslagen jag fick efter att ha frågat runt var, tätskikt i enbart duschen eller köra helt utan. Att ha tätskikt på vägg där träulliten var kvar var det ingen som "vågade" säga om det fungerade eller inte...

Jag körde utan....

• Gilla
Gävlebo83
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.