J
Värde är ju trots att ytterst subjektivt, mer rimligt är väl att jämföra faktiska byggkostnader.
 
G Jö Kl skrev:
Stämmer det att trähus är mindre värda? Känns inte lika rejäla som tex ett tegelhus eller stenhus med putsad fasad.

Stämmer det?
Värdemässigt ur försäljningssyfte är nog marginell, där spelar BOA och läge roll. Jag skulle nog dock välja ett trähus idag ur klimataspekten.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
hsd
A Aunty skrev:
vad baserar du ditt svar på?

skulle säga att ett tegelhus motsvarande trähus i läge och storlek är mervärt.
De flesta tegelhus är trähus med tegelfasad
 
  • Gilla
Harald Blåtumme och 2 till
  • Laddar…
A
hsd hsd skrev:
De flesta tegelhus är trähus med tegelfasad
verkligen inte, "riktiga" tegelhus är extremt mycket vanligare än trähus med tegelfasad.
 
T TheGame skrev:
@Aunty hasar in sig så här i december för att försöka sig på titeln som årets troll?
Otroligt underhållande :crysmile:

Kan kan bidra med att jag tycker trähus är bäst, speciellt mitt hus som är byggt på 70 talet på oisolerad betongplatta.... eller det kanske räknas som betonghus? :rofl:
Ignorera användare gör under för vissa trådar.

Husets prestanda beror helt på utförandet oavsett om största delen är trä eller betong.

Eftersom vi i Sverige bygger så mycket i trä har vi också under åren kommit fram till trähuskonstruktioner som håller.
(Ja, moderna trähus med plast håller ganska bra)
 
Unikt namn
Byggs det ens hus av handhuggna granitblock idag?
 
  • Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
A
Unikt namn Unikt namn skrev:
Byggs det ens hus av handhuggna granitblock idag?
vem har sagt det?
 
hsd
A Aunty skrev:
verkligen inte, "riktiga" tegelhus är extremt mycket vanligare än trähus med tegelfasad.
Inte vad jag har sett i alla fall, bortsett frpn mijonprogrammets betongkasuner med tegelfasad
Har på nära håll sett en tegelvägg rasa och förstört flera bilar, turligt nog inga personskador
 
A
hsd hsd skrev:
Inte vad jag har sett i alla fall, bortsett frpn mijonprogrammets betongkasuner med tegelfasad
Har på nära håll sett en tegelvägg rasa och förstört flera bilar, turligt nog inga personskador
Åk till vilken stad du vill och kolla byggnaderna så ska du se att majoriteten är i tegel utan trästomme.

men för guds skull, du har sett en olycka en gång. säger ju noll.
hela städer i trä har brunnit ner. man förbjöd träbyggande mer eller mindre helt för det var så farligt.
 
G Jö Kl skrev:
Ok men det låter som ett trähus får man räkna med att förlora pengar med då det helt säkert bara faller ihop medan ett trähus är rejält och står pall det mesta.

När ska man sälja sitt nybyggda trähus för att inte förlora allt för mycket pengar?
Du har inte studerat husmarknaden speciellt mycket va? Även äldre trähus går ju uppenbarligen att sälja utan att "förlora allt för mycket pengar"...

Du har såklart rätt till att tycka vad du vill, men husköpare verkar inte dela dina åsikter om att trähus bara skulle vara skräp i jämförelse med stenhus.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
A Aunty skrev:
Åk till vilken stad du vill och kolla byggnaderna så ska du se att majoriteten är i tegel utan trästomme...
Då åker jag till Eksjö, Mariefred, Hjo, Nora, Gränna, Säter, Kungälv, Marstrand och Trosa.

Hoppas bara de inte hunnit brinna ner innan jag kommer dit...
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
A
S Styrman_jansson skrev:
Då åker jag till Eksjö, Mariefred, Hjo, Nora, Gränna, Säter, Kungälv, Marstrand och Trosa.

Hoppas bara de inte hunnit brinna ner innan jag kommer dit...
men du kan ju ta tex Göteborg som har mer tegelhus än dom 9 städerna du nämner tillsammans
 
A
S Styrman_jansson skrev:
Då åker jag till Eksjö, Mariefred, Hjo, Nora, Gränna, Säter, Kungälv, Marstrand och Trosa.

Hoppas bara de inte hunnit brinna ner innan jag kommer dit...
sedan tror jag inte majoriteten dom städerna du nämnde har tegel med trästomme som frågan var iof.
 
A Aunty skrev:
sedan tror jag inte majoriteten dom städerna du nämnde har tegel med trästomme som frågan var iof.
Du tror nu, tidigare var du säker och hånade de som inte hade samma åsikt.:crysmile:
 
A Aunty skrev:
kan lova att det är mycket smide i det med.
Smide?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.