A
S Styrman_jansson skrev:
Uppenbarligen finns det någon eftersom projekt som detta existerar;
[länk]
haha så är första våningen i betong, varför då?
kan lova att det är mycket smide i det med.
 
  • Haha
Hullefar
  • Laddar…
Alla vet ju innerst inne att mexitegel är värt mest.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
Hullefar och 5 till
  • Laddar…
A
P PatrikJo skrev:
Vad är du ute efter?
Trådens titel handlar om ifall trähus är värda mindre än stenhus. Nu har du snöat in dig på hur många betonghus det byggs och hur förträfflig betongen är. Miljonprogrammet byggdes i betong, hur tycker du det värdet har stått sig över åren?

Det är ok att du tycker att trähus är det sämsta som finns i hela världen, men vad är det egentligen du vill diskutera?
vad är det för fel på miljonprogrammet?

svara på min fråga istället?

ta två hus ett i sten och ett i trä-
exakt samma ställe
exakt samma storlek
exakt samma årtal dom byggdes
exakt samma energivärden
osv.

vilket är värt mest?
 
A Aunty skrev:
haha, skönt att du hittar ett exempel som ska vara positivt för dig så går man in på första bilden så är alla kopplingar i stål.
det som är problemet med trähus, man säger att det är ett trähus bara för att man bytt ut en del av betongen och smidet till trä men oerhört mycket är fortfarande stål och betong.
Du är inte lite löjlig du. Det är ju säkert stålskruvar till gipsen med så naturligtvis är detta ett "stålhus"...

Ungefär som att ett hus med prefabstomme i betong skulle vara ett trähus bara för att det finns utfackningsväggar i trä.

Inget hus byggs med endast ett material.

A Aunty skrev:
sedan säger du att det inte blir dyrare för i din egen nästa länk säga att det kan bli dyrare?
Återigen. LÄS mina inlägg och länkar. Jag har inte skrivit att det "inte blir dyrare" utan att det "inte är säkert att det blir dyrare" och "det beror på".

Du borde byta användarnamn till "betongtrollet"...
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 4 till
  • Laddar…
A Aunty skrev:
vad är det för fel på miljonprogrammet?

svara på min fråga istället?

ta två hus ett i sten och ett i trä-
exakt samma ställe
exakt samma storlek
exakt samma årtal dom byggdes
exakt samma energivärden
osv.

vilket är värt mest?
Som folk har sagt åt dig tidigare så går inte den frågan att svara på. Är det en vedbod eller en herrgård du tittar på? Villa eller flerfamiljshus? Du blandar och ger, och kommer dessutom försöka vrida varenda svar till att stenhus är det bästa som finns. Eller om det var betong du var intresserad av, det verkar variera.
 
  • Gilla
MickeRavioli och 2 till
  • Laddar…
A Aunty skrev:
haha så är första våningen i betong, varför då?
kan lova att det är mycket smide i det med.
Jamenvisst. Likväl är det trämoduler ovanpå som du påstår inte finns någon som kan göra...

Återigen, vad som är billigast, går snabbast, håller längst beror på projektet. Det finns ingen patentlösning för alla typer av byggnader och metoder. Att tro det är naivt/fanatiskt.
 
A Aunty skrev:
okej men vi tar bort, smak, utseende osv.

ta ett fastighetsbolag som bara bryr sig om värde och tjäna pengar.

dom får chansen att välja 1 av 2 hus.
husen är båda 100 kvm, ett är tegel och ett med trästomme.
Både husen är fullt uthyrda
husen kostar exakt lika mycket.

vilket kommer dom köpa?
Det med bäst läge och lägst driftskostnad....
 
A
plåtrickard plåtrickard skrev:
Det med bäst läge och lägst driftskostnad....
men båda har exakt samma läge och driftskostnad.

är det stenhuset eller trähuset då?
 
Mitt trähus är från 1936,o verkar inte vara på väg att rasa än...
Men det är klart ,det är ju sten i källaren..:cool:
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
A
plåtrickard plåtrickard skrev:
Mitt trähus är från 1936,o verkar inte vara på väg att rasa än...
Men det är klart ,det är ju sten i källaren..:cool:
har jag sagt att det ska rasa då, nä aldrig
 
A Aunty skrev:
motivera
Frågan var om trähus är mindre värda än andra typer av hus, jag tolkar frågan som att det gäller enfamiljshus. Nej, personligen väderstreck jag ett vackert trähus högre än ett putsat hus av samma kvalitet. Det är mindre personlighet i putsade hus, och trähus är mer miljövänliga. En annan fördel är att det är enklare för en hemmabyggare att bygga i trä. Ett trähus passar på fler ställen i samhällen än putsade hus. Ställ in ett putsat hus i skogen bredvid ett trähus med tex tjärvitriolbehandlad fasad och trähuset har ett större värde i mina ögon.
 
  • Gilla
Ruben Janzon och 4 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Sen begriper jag ju inte hur man kan riva ner en tegelfasad och ersätta med brädfordring, helt obegripligt.
Jag har faktiskt sett flera fall där detta varit nödvändigt. Dels när fasadteglet börjat falla ner för att infästningen varit för dålig. (Kanske sönderrostad?) Dels där teglet satts upp av en gds-are som verkligen hade mer entusiasm än förmåga. Allt var krokigt, hela huset såg förskräckligt ut. Sedan vet jag fall där ägarna helt enkelt inte tyckte om utseendet men de borde kanske köpt (och betalat mer för) ett hus med träfasad istället.
 
@Aunty hasar in sig så här i december för att försöka sig på titeln som årets troll?
Otroligt underhållande :crysmile:

Kan kan bidra med att jag tycker trähus är bäst, speciellt mitt hus som är byggt på 70 talet på oisolerad betongplatta.... eller det kanske räknas som betonghus? :rofl:
 
  • Gilla
Koltus och 5 till
  • Laddar…
T TheGame skrev:
@Aunty hasar in sig så här i december för att försöka sig på titeln som årets troll?
Otroligt underhållande :crysmile:

Kan kan bidra med att jag tycker trähus är bäst, speciellt mitt hus som är byggt på 70 talet på oisolerad betongplatta.... eller det kanske räknas som betonghus? :rofl:
Elslingan som går runt ytterkanten av betongplattan för att golvet inte ska bli kallt säkerställer att du får underhållande elräkningar...
 
Hör upp! Nu har jag kollat upp det. Pentagon är mer värt i betong än trä. Varsågod och applicera på alla andra fall i världen.
 
  • Gilla
Styrman_jansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.