A
S Styrman_jansson skrev:
Om vi ska prata större fastigheter så har det skett en ganska rejäl ökning för byggande i trä sista åren. I Linköping, min närmaste stora stad, så har det nästan exploderat;
[länk]
helt uppenbart har du inte mycket kunskap i storskaligt träbygge.

man byter ut väldigt få delar till trä i ett det man kallar trästomme. stora delar ofta till och med med stål och betong för att klara alla krav.

sedan är det mycket dyrare och tar längre tid.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
Rickard.
S Styrman_jansson skrev:
Om vi ska prata större fastigheter så har det skett en ganska rejäl ökning för byggande i trä sista åren. I Linköping, min närmaste stora stad, så har det nästan exploderat;
[länk]
Har väl i och för sig inget med värdet på själva husen utan för att det är ekonomiskt och på andra sätt fördelaktigt. Lokalt här skulle jag säga att det byggs 3-4hus i trä för varje i betong. Skulle man räkna ut ration på lägenheter istället för min väldiga otydliga ”hus” skulle det just nu nog bli ännu sämre för betong men det varierar såklart.
 
Redigerat:
A
Rickard. Rickard. skrev:
Har väl i och för sig inget med värdet på själva husen utan för att det är ekonomiskt och på andra sätt fördelaktigt. Lokalt här skulle jag säga att det byggs 3-4hus i trä för varje i betong. Skulle man räkna ut ration på lägenheter istället för min väldiga otydliga ”hus” skulle det bli ännu sämre för betong.
tolkar jag fel eller menar du på allvar att det byggs mer trähus än betong om man räknar med storskaligt bygge?
 
A Aunty skrev:
helt uppenbart har du inte mycket kunskap i storskaligt träbygge.

man byter ut väldigt få delar till trä i ett det man kallar trästomme. stora delar ofta till och med med stål och betong för att klara alla krav.

sedan är det mycket dyrare och tar längre tid.
Fördelen med trä är ju att det modulbyggs vilket är otroligt mycket snabbare. Med trähusmoduler kan du ju sätta upp ett hyffsat färdigt hyreshus på några veckor. Eller du menade att trä är billigare och snabbare? Isf håller jag med
 
Rickard.
A Aunty skrev:
tolkar jag fel eller menar du på allvar att det byggs mer trähus än betong om man räknar med storskaligt bygge?
Japp.
Främst modulsystem i alla olika varianter som finns.
 
A
O OskarL skrev:
Fördelen med trä är ju att det modulbyggs vilket är otroligt mycket snabbare. Med trähusmoduler kan du ju sätta upp ett hyffsat färdigt hyreshus på några veckor. Eller du menade att trä är billigare och snabbare? Isf håller jag med
så du menar att betong inte modulbyggs?
finns väl inget som är mer standardiserat och prefab än betongmontage?

att bygga storskaligt i betong är mycket billagare än trä
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Att bygga trähus känns lite snålt?
 
  • Gilla
jannebmw
  • Laddar…
A
Rickard. Rickard. skrev:
Japp.
Främst modulsystem i alla olika varianter som finns.
skulle säga att det byggs säkert 100 betonghus på varje trähus i sverige och då underdriver jag nog extremt mycket om man set till storskaligt bygge,
betong är mycket billagare, effektivare och snabbare

villor är ju klart siffrorna annorlunda.
 
Rickard.
A Aunty skrev:
skulle säga att det byggs säkert 100 betonghus på varje trähus i sverige och då underdriver jag nog extremt mycket om man set till storskaligt bygge,
betong är mycket billagare, effektivare och snabbare

villor är ju klart siffrorna annorlunda.
Jag säger bara vad jag ser här omkring men vi har också några modulfabriker i ”närheten” som bara bygger trähus (och närhet till virke) så jag tror inte att det speglar hela landet. När jag jobbade nere i huvudstaden var jag på 0 träbyggen ;)
 
A Aunty skrev:
helt uppenbart har du inte mycket kunskap i storskaligt träbygge.

man byter ut väldigt få delar till trä i ett det man kallar trästomme. stora delar ofta till och med med stål och betong för att klara alla krav.

sedan är det mycket dyrare och tar längre tid.
Jag är i alla fall läskunnig ;) T.ex. är stommen i Valla Berså är gjort i KL-trä, ej stål eller betong(https://ahlin-ekeroth.se/det-runda-huset-valla-bersa/)

Att det skulle vara dyrare är inte heller säkert;
https://www.byggindustrin.se/alla-nyheter/debatt/nu-slar-vi-hal-pa-gamla-myter-och-bygger-mer-i-tra/

Här kan vi också läsa att stommen förvisso kan bli dyrare, men byggtiden avsevärt kortare( till skillnad från det du skrev) vilket håller nere kostnaderna;
https://www.mynewsdesk.com/se/arkit...stnader-foer-betong-och-traebyggnader-3207711

Så svaret på frågan om det är dyrare är är nog det gamla vanliga "det beror på"...
 
  • Gilla
MickeRavioli och 1 till
  • Laddar…
A
Rickard. Rickard. skrev:
Jag säger bara vad jag ser här omkring men vi har också några modulfabriker i ”närheten” som bara bygger trähus (och närhet till virke) så jag tror inte att det speglar hela landet. När jag jobbade nere i huvudstaden var jag på 0 träbyggen ;)
det är en lögn, finns inga städer som trähus ens är i närheten av betonghus.
du kan bo i Skellefteå där det byggs mest trähus och försökt profiliera sig som en trähusstad men ändå byggs det överlägset mest betong hus.

tror du luras av att utfackningsväggarna är i trä?
vad är det annars för modulfabriker du pratar om som man kan bygga storskaligt med??+
 
Rickard.
A Aunty skrev:
det är en lögn, finns inga städer som trähus ens är i närheten av betonghus.
du kan bo i Skellefteå där det byggs mest trähus och försökt profiliera sig som en trähusstad men ändå byggs det överlägset mest betong hus.

tror du luras av att utfackningsväggarna är i trä?
vad är det annars för modulfabriker du pratar om som man kan bygga storskaligt med??+
Lindbäcks t ex.
 
A Aunty skrev:
det är en lögn, finns inga städer som trähus ens är i närheten av betonghus.
du kan bo i Skellefteå där det byggs mest trähus och försökt profiliera sig som en trähusstad men ändå byggs det överlägset mest betong hus.

tror du luras av att utfackningsväggarna är i trä?
vad är det annars för modulfabriker du pratar om som man kan bygga storskaligt med??+
Uppenbarligen finns det någon eftersom projekt som detta existerar;
https://www.mynewsdesk.com/se/tyren...dens-kanske-mest-rationella-byggmetod-3093909
 
A
S Styrman_jansson skrev:
Jag är i alla fall läskunnig ;) T.ex. är stommen i Valla Berså är gjort i KL-trä, ej stål eller betong([länk])

Att det skulle vara dyrare är inte heller säkert;
[länk]

Här kan vi också läsa att stommen förvisso kan bli dyrare, men byggtiden avsevärt kortare( till skillnad från det du skrev) vilket håller nere kostnaderna;
[länk]

Så svaret på frågan om det är dyrare är är nog det gamla vanliga "det beror på"...
haha, skönt att du hittar ett exempel som ska vara positivt för dig så går man in på första bilden så är alla kopplingar i stål.
det som är problemet med trähus, man säger att det är ett trähus bara för att man bytt ut en del av betongen och smidet till trä men oerhört mycket är fortfarande stål och betong.

sedan säger du att det inte blir dyrare för i din egen nästa länk säga att det kan bli dyrare?

det är dyrare, annars hade alla byggt med det.
det tar längre tid, en av anledningarna man använder betong som komplement.
det går inte bygga lika högt, får därmed inte samma ekonomi i det.
 
A Aunty skrev:
skulle säga att det byggs säkert 100 betonghus på varje trähus i sverige och då underdriver jag nog extremt mycket om man set till storskaligt bygge,
betong är mycket billagare, effektivare och snabbare

villor är ju klart siffrorna annorlunda.
Vad är du ute efter?
Trådens titel handlar om ifall trähus är värda mindre än stenhus. Nu har du snöat in dig på hur många betonghus det byggs och hur förträfflig betongen är. Miljonprogrammet byggdes i betong, hur tycker du det värdet har stått sig över åren?

Det är ok att du tycker att trähus är det sämsta som finns i hela världen, men vad är det egentligen du vill diskutera?
 
  • Gilla
  • Haha
Hullefar och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.