Vad gäller om ett träd på tomten rasar och krossar huset i en storm.

Har vanlig fritidshusförsäkring.
 
Cole123 Cole123 skrev:
Vad gäller om ett träd på tomten rasar och krossar huset i en storm.

Har vanlig fritidshusförsäkring.
Kolla med ditt försäkringsbolag.
Vi kan bara spekulera beronde på vilkor hos just ditt bolag.
 
  • Gilla
åge742 och 15 till
  • Laddar…
Är det din mark och ditt träd så kommer ditt FB ta kostnaden. Om du har rätt försäkring ( kolla med ditt FB).
Syns det att trädet är dåligt och det blåser omkull, kan självrisken bli högre/ ersättning utebli.

Står trädet på annans mark och det blåser ner är det ditt FB som åker på det.

Är trädet dåligt, du påpekat det för markägaren och denne vägrat ta ner det. Det blåser omkull och skadar ditt hus, då åker markägaren dit på det.

Kanske inte riktigt svar på din fråga.
Men lite nyttig info kanske.
 
  • Gilla
Member65 och 22 till
  • Laddar…
Vill bara poängtera att det mig veterligen är VÄLDIGT ovanligt i Sverige att träd faktiskt "krossar hus". Jag har själv aldrig sett mer än lite takskador och kanske något krossat fönster om en sidogren råkar komma lite dumt.

Visst har det hänt att ett helt rum blir demolerat, men jag tycker oftast att det bara brukar vara en bild på ett träd som ligger lite snyggt lutat över huset. Fram med en maskin som kan hjälpa till att lyfta undan, sen laga lite tak och så fixa gräsmattan där kranbil/skotare/traktor kört och behåll veden eller lägg ut på blocket. Klart!
 
  • Gilla
minimunk och 12 till
  • Laddar…
Det har hänt att fallande träd har krossat hus men då har det i allmänhet varit frågan om fuskbyggen där det absolut inte är hälsosamt att vistas inomhus när det är snö på taket eller när det blåser över 15 sekundmeter. Eller genomruttna rivningshus som höll på att rasa ihop likaväl.
Det vanliga är att det antingen blir bucklor i takplåten och kanske något krossat fönster eller i värsta fall blir något smärre hål i taket där det kan komma in regnvatten och ställa till en fuktskada.
 
  • Gilla
Pappal och 2 till
  • Laddar…
Nu gäller det här rådet för TryggHansa, men det kanske är lika hos andra bolag och rätt skönt om man är orolig och vill sova gott.

Jag har ett par enorma lönnar som skulle göra stor skada om/när de brakar in i huset. TryggHansa svarade att de ersätter om jag inte borde ha förstått att trädet var i dåligt skick, men att "det tar vi om det händer". Det kändes lite för luddigt, så jag tog hit en arborist som skrivit ett intyg om att träden ser friska ut och nu är TryggHansa nöjda och kommer ersätta om det händer något.
 
  • Gilla
cbrolin och 15 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Nu gäller det här rådet för TryggHansa, men det kanske är lika hos andra bolag och rätt skönt om man är orolig och vill sova gott.

Jag har ett par enorma lönnar som skulle göra stor skada om/när de brakar in i huset. TryggHansa svarade att de ersätter om jag inte borde ha förstått att trädet var i dåligt skick, men att "det tar vi om det händer". Det kändes lite för luddigt, så jag tog hit en arborist som skrivit ett intyg om att träden ser friska ut och nu är TryggHansa nöjda och kommer ersätta om det händer något.
"Det tar vi när det händer" betyder "om det händer kommer vi hävda att du borde förstått" så jag tror du gjorde helt rätt med arboristen.......
 
  • Gilla
BengtH och 19 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
"Det tar vi när det händer" betyder "om det händer kommer vi hävda att du borde förstått" så jag tror du gjorde helt rätt med arboristen.......
Tror som du.

Vi passade dessutom på att be arboristen att sätta in kronstabilisering för att vara extra säkra. Det är en galet stark flätad lina som knappt syns, men som håller ihop de olika topparna med varandra så att de inte rasar in i husen även om de skulle dö eller skadas på plats. Tror jag betalade 8000 för två monsterträd. Nog onödiga pengar för de flesta, men en av lönnarna har toppar klart tjockare än min gubbmage och två av dem lutar över huset. Förr eller senare ger de sig och då vill jag hellre fokusera på vad jag ska bygga av virket, än att försöka rädda ett mosat tak.
 
  • Gilla
TRJBerg och 4 till
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Nu gäller det här rådet för TryggHansa, men det kanske är lika hos andra bolag och rätt skönt om man är orolig och vill sova gott.

Jag har ett par enorma lönnar som skulle göra stor skada om/när de brakar in i huset. TryggHansa svarade att de ersätter om jag inte borde ha förstått att trädet var i dåligt skick, men att "det tar vi om det händer". Det kändes lite för luddigt, så jag tog hit en arborist som skrivit ett intyg om att träden ser friska ut och nu är TryggHansa nöjda och kommer ersätta om det händer något.
Enorma? 200 meter höga då.
 
  • Haha
Risarvaren och 2 till
  • Laddar…
C
Hammarskallen Hammarskallen skrev:
Enorma? 200 meter höga då.
Världens högsta träd är ~116 m... Just sayin'.
 
  • Gilla
  • Haha
cbrolin och 2 till
  • Laddar…
R
C cpalm skrev:
Världens högsta träd är ~116 m... Just sayin'.
Nästan 200m😂
 
  • Haha
HenrikHuslöse och 1 till
  • Laddar…
Jag har sett ett grannhuset få en annan grannes höga poppel över taknocken. Ingen vacker syn. Vissa kanske skulle använda ordet krossat men det mesta av huset stod och står fortfarande kvar. Av någon anledning håller de på lägger om taket för tredje gången just nu (de som gjorde det sist såg inte ut som hantverkare)
Höga snabbväxande popplar ruttnar inifrån så det är en tidsfråga innan stormen, Per i detta fall, tar trädet. Har för mig att grannen som ägde träden, det var två, hade blivit uppmanad att göra något åt dem. Det kan ju vara bra att dokumentera sådant.
Vet inte vems försäkring det gick på men det kostade nog en slant att få in en mobilkran som tog hand om båda träden.
 
C
imported_Benno imported_Benno skrev:
Har för mig att grannen som ägde träden, det var två, hade blivit uppmanad att göra något åt dem. Det kan ju vara bra att dokumentera sådant.
Är nog svårt att komma någon vart med något sådant om det inte är något uppenbart fel på trädet.
Det är ju inte så att man automatiskt blir vårdslös bara för att någon påpekat en risk.
 
  • Gilla
sulo1105
  • Laddar…
G
perra i skogen perra i skogen skrev:
Är det din mark och ditt träd så kommer ditt FB ta kostnaden. Om du har rätt försäkring ( kolla med ditt FB).
Syns det att trädet är dåligt och det blåser omkull, kan självrisken bli högre/ ersättning utebli.

Står trädet på annans mark och det blåser ner är det ditt FB som åker på det.

Är trädet dåligt, du påpekat det för markägaren och denne vägrat ta ner det. Det blåser omkull och skadar ditt hus, då åker markägaren dit på det.

Kanske inte riktigt svar på din fråga.
Men lite nyttig info kanske.
Var hittar du belägg för det? Hänvisa gärna för tydlighet.
 
  • Gilla
Tommy Kokkarinen och 1 till
  • Laddar…
Vi är försäkrade hos TH, och när det hände oss var det inga problem.
Ett träd blåste omkull och välte vår bod. Fick redan vid första samtalet godkänt att ta in folk för att få bort trädet.
Efter ett par veckor kom pengar för att bygga en ny bod.
Det viktigaste för TH, verkade vara att det verkligen var stormvindar och inget mindre blåsigt.
 
  • Gilla
Danny63 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.