Lite fler bilder...
 
  • IMG_0693.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_0694.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skönt att skriva av sig ibland...
Är lite stökigt fortfarande, men betydligt bättre än vad det var för bara en månad sen. Avsevärt bättre!
Hade egentligen tänkt att jag skulle fått gjort mer, men så har det inte blivit. Tycker trots det, att jag har fått gjort en hel del :)

Planer t.o.m i mars (tillkommer nog mer än så!):
#Måla färdigt i badrummet; litet väggparti, vattenrören och sen få upp spegeln. Plus att koppla in styrenheten till golvvärmen.
#Räta upp södra gavelväggen, det är redan bort lejat till hantverkare
#Sätta dit dom sista fönsterbrädorna, lika så det... bort lejt till hantverkare
#Täta fönsterna när det blir lite varmare
#Fixa klart det sista murar jobbet ovanför den "minsta entrédörren" - bort lejt till hantverkare
#Sätta dit ventilationsgaller på alla ventiler utomhus (11 stycken till antalet)
#Lägga ek-parkett i hallen vid den lilla entrédörren... fortsatt frågetecken om det blir av så snart eller inte. Funkar tillsvidare som det är.
#Fixa klart det sista el-väg
#Sätta golv och taklister i köket

Har säkert missat en massa. Men det är den övergripande bilden hur arbetet är upplagt fram tills i mars. Med viss felmarginal när allt är klart.

Har som alltid mina vilda planer till framtiden... visa vildare än andra och visa måste fixas pga praktiska själ.

#Platt-lägga uppfarten till garaget alt lägga singel
#Mura om en hel kortsida på garaget. Ska lejas bort till hantverkare, frågan är bara när dom har tid att göra det...
#Räta upp väggen som "hänger ner" ovanför garageporten.
#Städa upp i garaget
#Isolera hela garaget och bygga en ny isolerad garageport (blir inte av för än vägg-problemet ovanför porten är åtgärdat)
#Tvätta hela fasaden från allt kalkbruks-kladd

Fråga till er användare: Var kan man få tag på ventilgaller till utsidan som man kan skruva fast direkt på fasaden? Istället för dom man köper på Byggmax, som man måste fälla in...
 
Redigerat:
Freaktown: Starkt jobbat... Nu ser jag hur mitt liv kommer se ut några år framöver.
Nyss köpt ett hus från 1930 som också ska helrenoveras!

Var i skåne ligger detta?

Mvh
Fredrik
 
Fidde_ skrev:
Freaktown: Starkt jobbat... Nu ser jag hur mitt liv kommer se ut några år framöver.
Nyss köpt ett hus från 1930 som också ska helrenoveras!

Var i skåne ligger detta?

Mvh
Fredrik
Tack så mycket :)
Var inne och smygtittade lite på ditt projekt för nån timme sen, såg ut som ett riktigt trevligt projekt :) Roligt när huset (ditt alltså) har en historia. Såg även att du hade ett liknande innertak i grund och botten. Antar att du jämrade dig lika mycket som jag gjorde när det skulle ner! haha

Kan dela med mig av en sak, som du förmodligen blivit varse om redan. Och det är; Börja inte riva i tegelväggarna om det inte är nödvändigt.
Risken är stor, om inte överhängande att hela väggen följer med till slut. Det som är den absoluta nackdelen med kalkbruket. Ett tydligt exempel var när jag skulle ut med två fönster och reparera fönsterhållet. Var till slut nästan nere vid grundfundamentet, då gav jag mig och började bygga mig uppåt sakta men säkert :)

Huset ligger utanför Dalby, en bit från gamla Dalbystenbrott. Riktigt vackert beläget med ca 500m2 tomt :)

Hur ser framtidsplanerna ut för dig? Blir det till att renovera och sen flytta in? Eller som jag, renovera det värsta och sen flytta in?
 
Just det, Fidde_

Nåt som är riktigt snyggt är att pusta alla innerväggar! Känner några riktigt duktiga putsare (polacker) om du vill ha nummer till dem och referenser så ställer jag gärna upp :)
 
Tackar!

Jo de innertaket va "intressant" att riva...

Angående tegelväggarna så har du säkert några bra tips på hur man putsar till murbruket i dom innan man smäller upp nya innerväggar.

Jag måste "tyvärr" flytta in i huset redan om 2 veckor men jag har ett rum på bottenvåningen som får agera bostad och lager och allt annat under en tid framöver till takbytet e klart och övervåningen kan fixas till.

Angående puts polackerna så kan de vara klart intressant!

Ser fram emot nya uppdateringar från dig!

Mvh
Fredrik


Freaktown skrev:
Tack så mycket :)
Var inne och smygtittade lite på ditt projekt för nån timme sen, såg ut som ett riktigt trevligt projekt :) Roligt när huset (ditt alltså) har en historia. Såg även att du hade ett liknande innertak i grund och botten. Antar att du jämrade dig lika mycket som jag gjorde när det skulle ner! haha

Kan dela med mig av en sak, som du förmodligen blivit varse om redan. Och det är; Börja inte riva i tegelväggarna om det inte är nödvändigt.
Risken är stor, om inte överhängande att hela väggen följer med till slut. Det som är den absoluta nackdelen med kalkbruket. Ett tydligt exempel var när jag skulle ut med två fönster och reparera fönsterhållet. Var till slut nästan nere vid grundfundamentet, då gav jag mig och började bygga mig uppåt sakta men säkert :)

Huset ligger utanför Dalby, en bit från gamla Dalbystenbrott. Riktigt vackert beläget med ca 500m2 tomt :)

Hur ser framtidsplanerna ut för dig? Blir det till att renovera och sen flytta in? Eller som jag, renovera det värsta och sen flytta in?
 
Menar du fogarna mellan tegelstenarna?
Som jag har gjort på fasaden så gjorde jag rent i fogarna med en vinkelslip (80mm skiva). Sen la foga jag i med kalkbruk. Så blir det samma material / fogfärg som det var tidigare :)
Det borde funka på innerväggar också kan man tycka. Se till att inte köra för långt in, då kan du får väggen i huvudet istället ;)

Eller det kanske inte var det du menade?
 
Freaktown skrev:
Fråga till er användare: Var kan man få tag på ventilgaller till utsidan som man kan skruva fast direkt på fasaden? Istället för dom man köper på Byggmax, som man måste fälla in...
Vet inte om dom har just sådana ventilgaller som du är ute efter men du kan ju alltid kolla!
Jag vet däremot att du kan hitta alla möjliga kaminer där och även LLVP... :)

http://www.energiportalen.se/energi/ventilation-kyla-25778.asp
 
Precis den jag menade...
Får ta den jobbigare vägen och rensa dom försiktigt för hand.
Den är väldigt porös i dagsläget...

Få den u huvet verkar dumt så de blir till att vara försiktig...

Mvh
Fredrik

Freaktown skrev:
Menar du fogarna mellan tegelstenarna?
Som jag har gjort på fasaden så gjorde jag rent i fogarna med en vinkelslip (80mm skiva). Sen la foga jag i med kalkbruk. Så blir det samma material / fogfärg som det var tidigare :)
Det borde funka på innerväggar också kan man tycka. Se till att inte köra för långt in, då kan du får väggen i huvudet istället ;)

Eller det kanske inte var det du menade?
 
Fidde_ skrev:
Precis den jag menade...
Får ta den jobbigare vägen och rensa dom försiktigt för hand.
Den är väldigt porös i dagsläget...

Få den u huvet verkar dumt så de blir till att vara försiktig...

Mvh
Fredrik
Är man bara varsam med hur man använder vinkelslipen så ska det inte vara några problem. Det är väl mest att man inte ska börja riva ner tegelstenar om det inte är ytterst nödvändigt enligt mig. Då följer gärna resterande vägg med ner till botten.

Antar det är "almogeväggen" du ska göra detta ingreppet? Då skulle jag, personligen valt att fylla igen fogarna med kalkbruk (släktkalk + sand). Fogen blir ljusare, närmast vit istället för vanligt murbruk som blir mörkgrått.
Sen är iof smaken som baken :)
 
Okej men jag tror ändå jag kör manuellt!

Måste riva ner lite tegelstenar som börjat vittra sönder men de ska nog inte vara några problem.

"Almogeväggen" blir nog fogad med kalkputs och sand som du tipsade om...

Sen ska lite andra väggar fixas till likaså bara för att jag sen ska kunna sova gott! ;)

Mvh
Fredrik

Freaktown skrev:
Är man bara varsam med hur man använder vinkelslipen så ska det inte vara några problem. Det är väl mest att man inte ska börja riva ner tegelstenar om det inte är ytterst nödvändigt enligt mig. Då följer gärna resterande vägg med ner till botten.

Antar det är "almogeväggen" du ska göra detta ingreppet? Då skulle jag, personligen valt att fylla igen fogarna med kalkbruk (släktkalk + sand). Fogen blir ljusare, närmast vit istället för vanligt murbruk som blir mörkgrått.
Sen är iof smaken som baken :)
 
Käller igen byggtekniken med vass + puts som användes på 30-telet. Vi har det överallt, ett elände när man ska riva en vägg. Det dammar så in i ....

Sist jag rev ner puts använde jag en trädgårdsprutflaska och blötade ner putsen samtigit som jag hackade loss det. Fungera faktisk rätt bra, förutsatt att man har en tredje hand och inte risk för fuktskador.

// Kalle



________________________________
www.drommenomstenbacken.blogspot.com
 
Igår till idag hyrde jag en 1000kg grävare. Så under två hektiska arbetsdagar har jag grävt upp tomten, eller rättare sagt påbörjat att gräva upp tomten.
Blev klar med ungefär hälften av "uppgrävningen", sen tillkommer en massa mer arbete.
Ska bland annat dränera klart, vända upp de sista stubbarna, så nytt gräs, fixa till uppfarten (makadam osv) och sätta upp nytt staket.

Slänger upp bilder på "utgrävningen" när jag lyckats ta foton.

Har även målat klart i badrummet, så det enda som återstår för att badrummet ska vara helt klart är att sätta klammer på elkabeln, måla dörren och foga mellan tak och vägg :)

Kommer även upp bilder på detta när jag väl kommer ihåg att knäppa kort.
 
  • IMG_0779.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Liten update:
Trädgården och infarten börjar ta form. Jävla jobb, men hårt arbete brukar löna sig i slutänden (säkert kört iväg 1-1.5ton stubbar som fanns i trädgården).
Om ca 1 månad (plus minus en vecka) så kommer hantverkarna och ska färdigställa följande:
#Räta till söder väggen, just nu bucklar den ut.
#Byta de nedre fönstrena på söder sidan till måttbeställda almoge fönster.
#Göra ett valv av dörr öppningen mellan bakre hall och kök
#Regla upp för övervåningen (sänka taket med ca 35cm och sätta stödben)
#Sätta dit handtag på köksskåpen
#Byta dörrkarmen till källaren, till en större
#Sätta dit de nya ventilationsgallerna (måste mura runt dem, då de är mindre än de gamla hållen)

Själv ska jag kriga vidare med trädgården. Hoppas vara klar inom 3-4 helger (just nu jobbar jag stort sett bara på helgerna).
 
  • IMAG0122.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMAG0121.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMAG0123.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMAG0124.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMAG0125.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMAG0126.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
>#Räta till söderväggen, just nu bucklar den ut.<

Hur går man tillväga när man rätar man till sådant?
(Helt okunnig och nyfiken) :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.