Har det fungerar tidigare?

Är tid/datum korrekt inställt?

Är klipptid inställt (hur länge den ska klippa per dag)?

Om det ändå inte funkar, så kan du prova att återställa klipparen till fabriksinställning. Och sedan göra inställningarna igen.

Om det inte hjälper så har du uppgifterna till tillverkaren här: Kontaktinformation till servicecenter: Telefon 0770 930739, e-post grizzly@lidl.se, IAN 359273_2007, Service Sverige.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Bild av en instruktionsmanual från Parkside med steg-för-steg anvisningar för att ställa in datum, tid och klipptider för en gräsklippare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
etxgmg
  • Laddar…
V Vardagsrum skrev:
Har det fungerar tidigare?

Är tid/datum korrekt inställt?

Är klipptid inställt (hur länge den ska klippa per dag)?

Om det ändå inte funkar, så kan du prova att återställa klipparen till fabriksinställning. Och sedan göra inställningarna igen.

Om det inte hjälper så har du uppgifterna till tillverkaren här:[bild]

[bild]
Tack får prova!

Allt ser rätt ut och klipptid är inställd på 4 timmar. Det sparkade igång 10.30 efter jag skrev inlägget. Så en halvtimme sent.
 
J Janocha skrev:
Hallå!

Jag blir inte klok på manualen. Jag har ställt in tidsschema 3 dgr i veckan. Den startar inte enligt schemat? Är det för jag ställt in vanlig klipptid också? Gäller inte den klipptid bara när jag kör manuellt?

Då schemat inte fungerat har jag tryckt igång den manuellt. Problemet har bara varit att den aldrig stannar. När batteriet är slut laddar den och ger sig ut igen, om o om igen, fast jag satt manuell klipptid till 4 timmar.

Vet inte om det är fel på mig, manualen eller klipparen??
Agneta : Hej, Jag får inte heller våran att gå ut på inställd tid. Den gick in för 2 dagar sedan när det regnade. Idag startar den inte på inställd tid. Står kvar i garaget och displayen visar regnsensor på. Fick ta ut den och starta manuellt. Vilket ju inte är tillfredställande om man är bortrest. Vad har jag missat? Någon som vet? Undrar också om någon vet var jag kan få tag på en skarvkabel till elen, då jag skulle behöva förlänga elkabeln.
 
M mrblomman skrev:
Klockan är 10.15 och det är Söndag, inget händer. Häromdagen sa min sambo att han var ute vid 23 tiden på kvällen.
Har dubbelkollat och satt om tiderna.
Vad har din sambo för tillåtna utegångstider? 😎
 
  • Haha
MasMats och 2 till
  • Laddar…
A Agneta Åkerberg skrev:
Agneta : Hej, Jag får inte heller våran att gå ut på inställd tid. Den gick in för 2 dagar sedan när det regnade. Idag startar den inte på inställd tid. Står kvar i garaget och displayen visar regnsensor på. Fick ta ut den och starta manuellt. Vilket ju inte är tillfredställande om man är bortrest. Vad har jag missat? Någon som vet? Undrar också om någon vet var jag kan få tag på en skarvkabel till elen, då jag skulle behöva förlänga elkabeln.
Det kan ha varit vatten kvar på sensorerna som sköter regndetekteringen. Har hänt att jag fått torka mina. De sitter längst bak i ovankant. Ser ut som två runda skruvar kan man säga.
 
  • Gilla
Agneta Åkerberg
  • Laddar…
V Vardagsrum skrev:
Tänkte dra igång en tråd här som kommer att vara välbehövlig.

Här diskuterar vi allt gällande robotklippare från Lidl.

Jag införskaffade en PMRA 20-Li A1 idag. Har inte hunnit installera eller testa den än, men kommer att vara sträng mot den när det väl blir dags. De 130m kabel som är max kommer att mångdubblas och de 500m2 den ska klara kommer nog också att dubblas. Tomten den ska jobba på är rätt utmanande också med mycket backar, träd och ojämna partier.

Klipparen kommer att matas med ett 8Ah ”smartbatteri” för maximal klipptid.

Jag mätte resistansen i den medföljande kabeln, den låg på 4.4Ω. Provade sen att koppla in 500m ihoprullad koaxialkabel på 16.6Ω i laddstationen och det blev grönt ljus (y) Sen får vi se om klipparen uppfattar kabeln eller ej.

Någon som köpte idag, eller till och med någon som hunnit prova den? Hur ska den gå hos er och kommer ni att vara snälla eller elaka mot den?

[bild]
Monterade en ny knivtallrik från Temu idag.
Man får borra ett hål i mitten och fila lite i ytterkanterna på dom tre skruvhålen så passar den bra. (Eller borra tre nya hål)
RSD-01 heter den.
Vanliga M4 skruvar utan klackar som håller knivarna. Dessa knivarna och skruvarna ska passa https://www.jemfix.se/knivblad-robotgraesklippare-12-pack/2115/9059724/
 
  • Två knivtallrikar, en äldre och en nyare från Temu, ligger på ett bord för jämförelse. Den nya knivtallriken visas längst ned.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två knivtallrikar på ett bord, den vänstra är äldre och sliten medan den högra är en ny, svart knivtallrik från Temu, med monteringsskruvar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En närbild av en nyinstallerad knivtallrik med fyra skruvhål, där ett hål i mitten är borrat och ytterkanterna har filats för bättre passform.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Knivtallrik från Temu monterad på undersidan av en gräsklippare. Man ser fyra skruvar som håller tallriken på plats. Gräsklipparen är upp och nervänd på en gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på undersidan av en gräsklippare med ny monterad knivtallrik från Temu, liggandes på gräset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Nyinstallerad knivtallrik från Temu, modell RSD-01, monterad på en bas med tre skruvar och knivar fastsatta med M4 skruvar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
cergod och 4 till
  • Laddar…
Ulan99 Ulan99 skrev:
Monterade en ny knivtallrik från Temu idag.
Man får borra ett hål i mitten och fila lite i ytterkanterna på dom tre skruvhålen så passar den bra. RSD-01 heter den
Vanliga M4 skruvar utan klackar som håller knivarna.
[video]
Temu länk tack 🙏
 
M mrblomman skrev:
Temu länk tack 🙏
Sök på Temu”knivdisk robotgräsklippare” eller RSD-01 dom tar slut sen kommer dom tillbaks



https://share.temu.com/Wkr93MbQG0A
 
Redigerat:
Ulan99 Ulan99 skrev:
Monterade en ny knivtallrik från Temu idag.
Man får borra ett hål i mitten och fila lite i ytterkanterna på dom tre skruvhålen så passar den bra. (Eller borra tre nya hål)
RSD-01 heter den.
Vanliga M4 skruvar utan klackar som håller knivarna. Dessa knivarna och skruvarna ska passa [länk]
[video]
Lysande! 😀

Hur kommer det sig att du ville prova att byta?
 
@irover @mattias1343

Ni hade rätt ang. ”vingarna”. Efter att jag märkte att jag fått ett par hålor på tomten där klipparen börjat arbetsvägra, så modifierade jag vingarna framme vid fronten. Det plus knivbyte gjorde stor skillnad.

Ifall någon annan undrar vad vi dillar om, så ser fronten på mitt exemplar numera ut som på bilden nedan.

Hur upplever ni alla kollegor här i tråden att spotklippningen fungerar? Den som vill och orkar får gärna posta en film!

Min klippare kör mer i spiral än vad den kör i cirkel som den ska enligt manualen.

I övrigt fortsatt väldigt nöjd med denna klippare, sett till priset. Min gräsmatta har iaf aldrig varit finare och varenda minut jag slipper skruva på åkgräsklipparen är en fröjd.
 
V Vardagsrum skrev:
@irover @mattias1343

Ni hade rätt ang. ”vingarna”. Efter att jag märkte att jag fått ett par hålor på tomten där klipparen börjat arbetsvägra, så modifierade jag vingarna framme vid fronten. Det plus knivbyte gjorde stor skillnad.

Ifall någon annan undrar vad vi dillar om, så ser fronten på mitt exemplar numera ut som på bilden nedan.

Hur upplever ni alla kollegor här i tråden att spotklippningen fungerar? Den som vill och orkar får gärna posta en film!

Min klippare kör mer i spiral än vad den kör i cirkel som den ska enligt manualen.

I övrigt fortsatt väldigt nöjd med denna klippare, sett till priset. Min gräsmatta har iaf aldrig varit finare och varenda minut jag slipper skruva på åkgräsklipparen är en fröjd.
Var är bilden?
 
  • Gilla
Hjortmark
  • Laddar…
Robotgräsklippare på en gräsmatta med grönt gräs och små lila blommor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Här!
 
  • Gilla
Tomas Mauritz
  • Laddar…
Ulan99 Ulan99 skrev:
Monterade en ny knivtallrik från Temu idag.
Man får borra ett hål i mitten och fila lite i ytterkanterna på dom tre skruvhålen så passar den bra. (Eller borra tre nya hål)
RSD-01 heter den.
Vanliga M4 skruvar utan klackar som håller knivarna. Dessa knivarna och skruvarna ska passa [länk]
[video]
@Ulan99 Intressant modifikation. Har du märkt någon skillnad? Högre ljud eller vibrationer? Någon skillnad i hur den klipper?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.