Man ska inte sätta mig och farsan i möblerat kök nu har vi sabbat en lucka till :D

Men fan vad kasst Faktums system för inbyggnadskyl och frys är, luckan måste monteras INNAN man sätter in kyl och frys. Som uppgjort för att man skadar luckan när man ska baxa in kylen eller frysen. I detta fallet var det iof klant, vi hade stängt kyldörren och så slog vi emot den i underkant när vi baxade in frysen.

Siemens system för inbyggnad är mycket smartare där luckan monteras direkt på kylen, förutom att luckan kan monteras efter kylen är på plats så slipper man den där konstiga lösningen med beslag som dörren ska löpa i

edit: Lackningen verkar inte hålla för för någonting så man undrar hur länge man kommer få ha detta kök fräscht
 
Redigerat:
Vad tråkigt.
Hur var luckorna behandlade innan ni lackade dem? Målade eller folie?
 
Målade massiva luckor
 
Vilken modell på luckorna? Och hur verkar ursprungliga färgen må under lacken?
 
Rosa :D Nej men den var betsad vit men björken under gjorde det hela Rosa. Enligt lackeringsfirman var det en vanlig lucka att lacka, antligen pga att den är lätt rosa :p

ramsjoikea.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Laxarby? Den är f'n rosa, går inte att påstå nåt annat :p

Men då vet man att den kanske inte är helt lämplig för ända målet. Om inte lackeringsfirman har några idéer på varför det inte fäster?
 
Ramsjö, säljes som vit
 
Det är samma system på Metod. Det man kan göra om man är klumpig av sig är ju att montera beslagen för luckan i stommen först. Det går sedan att skruva fast beslagen i luckan med den stående.
 
Du måste ju justera in luckan och detta anser jag är omöjligt efter att kylen är på plats.

Misstag görs lätt när man jobbar på kvällen efter åtta timmar av sitt vanliga yrke
 
Jag noterade faktiskt en lustig grej med blums (antar jag) gångjärn förra helgen.
Jag har slängt upp ett antal IKEA-garderober genom åren, och justerad dörrarna efteråt.
Nu satte vi in dom i ett rum som var så löjligt snett att det inte bara gick att ställa dom mot väggen, utan alla stommar justerades vid montage.
Samtliga dörrar hängde spikrakt på en gång!

Jag trodde inte att gångjärnen hade någon "normalinställning" vid leverans, men tydligen. Synd bara att det läget ger dörrar som har för mycket glipa mellan enheterna.
 
AndersMalmgren skrev:
Du måste ju justera in luckan och detta anser jag är omöjligt efter att kylen är på plats.

Misstag görs lätt när man jobbar på kvällen efter åtta timmar av sitt vanliga yrke
Du kan justera in luckan innan du ställer in kylen och sedan skruva ur beslagen ur luckan. Dessa går ju bara att montera på ett sätt. Det går dessutom att justera i efterhand. I alla fall på min. Man får ju in skruvmejseln mellan luckan på kylen och själva stommen.
 
n_sandstrom skrev:
Jag noterade faktiskt en lustig grej med blums (antar jag) gångjärn förra helgen.
Jag har slängt upp ett antal IKEA-garderober genom åren, och justerad dörrarna efteråt.
Nu satte vi in dom i ett rum som var så löjligt snett att det inte bara gick att ställa dom mot väggen, utan alla stommar justerades vid montage.
Samtliga dörrar hängde spikrakt på en gång!

Jag trodde inte att gångjärnen hade någon "normalinställning" vid leverans, men tydligen. Synd bara att det läget ger dörrar som har för mycket glipa mellan enheterna.
Visst är det så. Detsamma gäller ju köken också. Jag behövde knappt justera något alls på mina överskåpsluckor i köket då skenan bara skiljer 1 mm i höjd på 4,2 meter.
 
Mitt kök är helt spikrakt och man måste tyvärr fortfarande göra finjusteringar för att tex glipan mellan skåpen ska vara lika bred etc
 
falkn skrev:
Du kan justera in luckan innan du ställer in kylen och sedan skruva ur beslagen ur luckan. Dessa går ju bara att montera på ett sätt. Det går dessutom att justera i efterhand. I alla fall på min. Man får ju in skruvmejseln mellan luckan på kylen och själva stommen.
Om du tar ur luckan ur beslagen har du ju gjort justeringen ogjord.
 
AndersMalmgren skrev:
Mitt kök är helt spikrakt och man måste tyvärr fortfarande göra finjusteringar för att tex glipan mellan skåpen ska vara lika bred etc
Jo, det var den glipan jag fick ta på garderoberna också. Dom verkar räkna med att man vill ha så liten glipa som möjligt mellan stommens bägge dörrar, och så stor glipa som möjligt i övergången mellan två stommar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.