Det är Fan sjukt att de där elektriska är godkända, det är ingen skillnad mot den e-ventil som sitter i maskinen. Då kan de lika gärna släppa kravet helt (Vilket de borde)
 
Det är en Franke btw, rostfritt orkade inte fixa ett sådant material till bilden
 
richardtenggren
En kompis till tjejen renoverade sitt kök och valde att sätta ballofix under diskhon, då fråntog sig försäkringsbolaget allt ansvar för hennes kök. Det kanske beror på försäkringsbolag osv, men låter ju tråkigt.

På vår Mora Rexx är kranen till diskmaskinen väldigt diskret. Men håller fullständigt med dig, men problemet är väl om slangen går sönder, fast det kan ju kopplingar och rör göra med.
 
Efter ett halv liv utan kran kommer jag aldrig komma ihåg att dra på den, maskinen skulle få gå torrt varje gång :D
 
richardtenggren
Maskinen brukar ju gnälla om den inte får vatten;) Men vi stänger nog mest av när vi reser bort tror jag, inte riktigt min avdelning det där men :D
 
Då kan man ju faktiskt lika gärna sträcka in handen och göra det på ballofixen och få en lite snyggare blandare på köpet :p
 
Jag har DM avstängning på min blandare som matar både diskmaskin och den integrerade kombi tvätt/torken, men jag har aldrig stängt av den och gjorde det inte i förra lägenheten heller. Möjligtvis någon enstaka gång när man åker iväg längre perioder, men då kan man, som sagt, stänga av inkommande vatten på ballofixen i skåpet istället.
 
AndersMalmgren skrev:
Det är Fan sjukt att de där elektriska är godkända, det är ingen skillnad mot den e-ventil som sitter i maskinen. Då kan de lika gärna släppa kravet helt (Vilket de borde)
Det handlar inte så mycket om att en magnetventil är godkänd medans den andra inte är det.
Snarare så att dom lösa elektriska är godkända genom att dom både indikerar och kan manövreras synligt.

Sätter du en lös elektrisk inne i ett skåp är inte den heller godkänd.


Sen tänker väl någon även så att om maskinen gått sönder så pass att den läcker vatten, så har väl även ventilen slutat fungera. Alla vet ju inte hur en strömlös magnetventil beter sig.

Det skulle iofs vara spännande om en maskin hade någon bugg i mjukvaran, så den får för sig att den "ska" hålla ventilen öppen och ta in vatten i flera timmar.
 
Fast elektrisk ovan bänk med timer etc kan ha samma bugg i logiken ;)

edit: btw, det vanligaste är att ventilen går sönder så att den tar för lite vatten, inte att den står öppen
 
Absolut, men risken att båda skulle drabbas av samma bugg samtidigt är nog ganska så liten :p
Men jag tror nog att det är synligheten och tillgängligheten som är det som skiljer mest.
 
Tillverkarna av diskmaskinen kan isåfall sätta i dubbla e-ventiler, samt två datorer om den första skulle fallera. Man kan även behöva skydda elektroniken mot EMP så den kan överleva elektronisk krigföring.

Edit: Saab Home appliances devision :)
 
Redigerat:
  • Gilla
kuntri och 1 till
  • Laddar…
Då har montörfirman varit här och måttat in skivan, han var säkert runt 60 år, hade aldrig sett ett sådant välinpassat kök förut "ojoj, det här var exakt"... :)
 
  • Gilla
Chuck Wow och 4 till
  • Laddar…
Han hade väl ätit många pepparkakor ;)
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Vinkeln mellan de två delarna var dock 90.1 grader, där fick vi bakläxa
 
Jag sa ju det... det började gå fort då kom slarvet direkt... :)
 
  • Gilla
Enk Projektet och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.