Grymt jobbat! Jag är glad att jag lämna in mina element på sandblästring när jag ser ditt slit :D
 
Har du räknat ut vad badrummet kostade allt som allt, material och hantverkarkostnad ungefär?:)
 
Andy78 skrev:
Gör ett hörnhandfat om dy kan för att spara plats.
Jag har funderat på detta men har nog kommit fram till att jag föredrar ett vanlig litet handfat. Det är väldigt lite utrymme från hörnet ut till dörren och jag tror det skulle se lite konstigt ut om det sitter kloss mot dörrfodren. Dessutom skulle det bli svårt att få till avloppet snyggt från en hörnvariant då avloppet sitter där det sitter...

AndersMalmgren skrev:
Grymt jobbat! Jag är glad att jag lämna in mina element på sandblästring när jag ser ditt slit :D
Tack! Just elementrenoveringen gick faktiskt väldigt smidigt med lut. Tror att det tog totalt mindre tid än att montera bort och köra till blästring samt hämta och montera tillbaka. Dessutom blev det i stort sett gratis om jag inte räknar med egen arbetstid...

Sir Anton skrev:
Har du räknat ut vad badrummet kostade allt som allt, material och hantverkarkostnad ungefär?:)
Jag har alla kvitton för hela lägenhetsrenoveringen liggande i en låda och har inte vågat summera ihop allt än... :)
Jag skulle uppskatta att badrummet har kostat ca 40-45tkr för allt material och hantverkarkostnader. Ytterligare 4-5 tusen om jag räknar med de verktyg jag köpt in, dvs hilti bilmaskin, bahco rörbock, rörskärare etc. Men dessa grejer har jag ju kvar och kan använda för andra projekt så de känns inte riktigt som jag bör ta med som en kostnad för badrummet...
Givetvis har jag inte tagit med nån kostnad för min tid, skulle jag göra det skulle kostnaden öka ordentligt.. ;)
Den enda hantverkare jag använt mig av är en elektriker för ca 1500 kr. Återkommer med en fullständig summering av kostnader i slutet av hela projektet.

Nu har jag fått in ekparkett i vardagsrum och sovrum samt ett stengolv i hallen, bilder och mer info om detta kommer så småningom. Snart dags att börja riva ut köket...
 
  • Gilla
elli15
  • Laddar…
Beror ju lite på vad man kunnat gjort istället för att utfört arbetet själv, men om alternativet var att se på tv så har du garanterat sparat in massor på hantverkare!:D så sant verktygen är ju kvar för framtida bruk, eller så kan man sälja dom:) Mycket snyggt badrum!
 
Det har hänt en hel del i lägenheten de senaste månaderna och det är hög tid för en ny uppdatering av projektet..

Efter att badrummet var klart var det dags att ta i tu med hallen. Den är ganska avlång som ni kan se på planlösningen i första inlägget, frågan var hur denna skulle kunna inredas på snyggast möjliga sätt..? Tanken jag först hade var att dess form gjorde att den såg ut lite som en gata med korsningar in mot kök, sovrum och vardagsrum. (haha, flummig tanke kanske...) Men varför inte förstärka det intrycket med allt vad det innebär, alltså skapa en utomhus gatumiljö i hallen? Det viktigaste för det projektet är förutom några gammaldags gatuskyltar och andra smådekorationer även den traditionella belysningen och det rätta ytskiktet på "vägbanan"...
Dessutom måste förvaring lösas på nåt smart och snyggt sätt, den gamla garderoben som stod där åkte ut direkt...
Lägenhetens rundade hörn inger en känsla av en rund lyktstolpe så att placera belysningen mitt på hörnet kändes helt naturligt. Givetvis drogs elen även denna gång dold i väggen, lite bilder:

20140127 866.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ett spår huggs upp ovanför badrumsdörren


20140127 868.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

slang monterades


20140127 874.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

och det spacklades igen


20140127 1030.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En handsmidd gammaldags gatlampa införskaffades


20140127 1099.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

och monterades

Så till förvaringen. Vad den ska innefatta är förutom skor, och ytterkläder är även plats för städmaterial så som dammsugare skurhink och div rengöringsmedel mm. Vanliga rektangulära garderober och skåp är så tråkiga och dessutom gör de anspråk på golvytan vilket jag inte är så förtjust i om jag ska få till "gatulooken".. Efter några timmar med sketchup kom jag fram till någonting liknande detta:

20140127 1001.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

hallförvaring, som ni ser blev det utrymme också för ett gäng vinare...

Jag ber om ursäkt för bildkvaliten, det är ett foto av skärmen och 3D-modellen är borta då datorn jag jobbade på har lagt av totalt pga allt byggdamm... :p

20140127 1002.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Öppen


20140127 925.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Det hela måttades upp på väggen


20140127 993.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

och uppregling påbörjades


20140127 1027.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så fort lite hyllplan är på plats blir de direkt belamrade av bråte... :)


20140127 1046.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

början till spegeldörrar tillverkade

Först var tanken att skåpet det skulle betsas i samma bruna färg som alla dörrar och dörrfoder i lägenheten. Vid det här laget började jag bli dock bli lite osäker på det då det finns en risk att det skulle bli för mörkt i hallen. Av denna anledning lades detta projekt på is tills resten var klart så att jag skulle kunna få lättare att få en överblick över hur det skulle komma att bli..

Nästa utmaning var golvet. Givetvis var asfalt och grusväg uteslutet och gatsten var då det enda möjliga alternativet.. Så fick det bli men många praktiska utmaningar kvarstod, tex:
Hur skulle det gå att städa, den knaggliga ytan på vanliga gatstenar skulle göra golvet svårstädat. Hur skulle jag få golvet i samma nivå som i resten av lägenheten, vanliga gatstenar är ju ca 10 cm höga? Hur skulle övergången mellan parkett och stengolvet bli? Mig veterligen har ingen gjort detta tidigare, iaf inte dokumenterat det sökbart på internet... Efter timmar av resultatlös sökning på nätet började jag inse att problemen måste lösas av mig och att åka snålskjuts på andras lyckanden och misslyckanden verkade tyvärr uteslutet.

Skulle jag kunna skiva upp gatsten i tunna skivor och lägga som klinkers, kanske slipa och vaxa ytan för att göra det lättstädat? Nej, svarade många stenhuggare och uthyrningsfirmor av stensågar, det skulle aldrig gå utan att spräcka stenarna.

Min erfarenhet av badrumsrenoveringen sa mig att det är ca 15 cm från den nuvarande golvytan ner till det bärande betongbjälklaget. Kan det vara så även i resten av lägenheten? Skulle det i så fall måhända vara möjligt att sänka ner hela stenar i detta skikt? Det var ju väldigt lätt att bila upp...

Några små provborrningshål svarade positivt på frågan och detta blev alltså vägen att gå. :)

Men stenarnas yta? Hur skulle huggen gatsten kunna bli lättstädad? Jo, om den var slipad slät, tex av biltrafik. Begagnad gatsten kostar visserligen lite mer än ny men i jämförelse med klinkers var det superbilligt. :)

20140127 1106.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

beg gatsten hittades hos WMS i landvetter


20140127 1108.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Varje sten valdes omsorgsfullt för att få slätast möjliga yta, jag höll på att frysa fingrarna av mig efter ca 4h en kall vinterdag i den stenhögen...


Jag ville bara ha stenar innanför dörren där man tar av sig skor och ytterkläder, resten skulle vara ekparkett. Ca 2 kvm sten totalt.

20140127 1089.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

silvertape fick agera "stenar" under planeringsstadiet

Sen var det dags att börja riva:

20140127 1110.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

golvmattan revs bort


20140127 1113.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

och efter 15 min med hiltin var allt som skulle bort helt löst...

Golvet bestod av en några cm tjock kaka av hård cement/betong på ytan, under det var det i princip helt löst grus, detta gjorde det enkelt att komma ner exakt lagom långt och inte riskera att röra den bärande konstruktionen under...


20140127 1115.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så efter några timmar med spade och sopsäckar


20140127 1123.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

blev det rent :)


Stenarna som jag fått tag på hade som sagt legat på en väg, innan de bröts upp har de dessutom varit överasfalterade så på många stenar var det kvar rester av asfalt..

20140127 1131.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

svarta asfaltrester

För att få bort detta lades de i lacknaftabad i mina ugnsplåtar och långpannor.. Givetvis med ordentlig ventilation i form av vidöppna fönster mitt i vintern, jag såg dessutom till att inte vara hemma vid tillfället för att slippa ångorna...

20140127 1135.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

lacknaftabad


När stenarna tvättats rena och torkats omsorgsfullt hade de fortfarande en skarp lukt av lacknafta. denna skulle givetvis försvinna med tiden då det är väldigt lättflyktigt men för att snabba på processen kördes stenarna i varmluftsugnen på 200 grader.. Efter detta var de helt rena och luktfria. :)

20140127 1136.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

uttorkning av naftarester

Sedan testlades stenarna för jag skulle få en uppfattning om hur det färdiga golvet skulle bli.

IMG_1266.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

nja, halvcirklarna syns inte tillräckligt bra...


IMG_1268.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

att sortera dem på färg gör mönstret lite tydligare

Sen påbörjades fastsättningen, det var lite klurigt att få alla på samma nivå då betongen kunde röra sig men med en krysslaser och lite jävlar anamma gick det ganska bra.

IMG_1272.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

första två cirkelbågarna på plats


IMG_1274.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

nästa påbörjades


IMG_1279.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

och avslutades, här är också laserpasset för att få en jämn yta


IMG_1284.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Färdiglagt!

Närmast dörren vad det en kant från den bärande konstruktionen som gjorde att jag inte kunde lägga fullstora stenar där. Dessa klyvdes med hjälp av vinkelslip och diamantklinga, inga problem alls med spruckna stenar trots alla skeptiska åsikter om detta..


IMG_1289.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tröskeln var gammal och sliten


IMG_1291.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

5 min med en hederlig slipkloss var den så gott som ny...


Sen var det dags att skydda väggarna och foga mellan stenarna. Jag valde en grafitgrå fog, nästan svart efter att ha spenderat många promenader stadens stenbelagda gator och kollat ut vad som ser mest naturligt och snyggt ut. Det var ett helvetes jobb att tvätta av fogen i förhållande till kakel och klinkers där ytan dels är jämnare och fogarna dels är raka och ca en fjärdedel så bred. Tvättningen av dessa ca 2 kvm tog ca 3,5h innan jag var nöjd med resultatet..

IMG_1298.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

fogat

efter ca 15 minuter av tvättningen då stenarna fortfarande var kolsvarta gick mina gummihandskar sönder och då jag var livrädd för att bruket skulle bränna fast fanns ingen tid att skaffa nya så det var bara att bita i det sura äpplet och köra vidare med cementbruk som frätte på fingertopparna... Smärtan gick att härda ut då jag såg framför mig hur coolt resultatet skulle bli... :)

IMG_1302.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Aj som f-n!!

När detta var klart var det dags för golvet i resterande rum. 88 kvm helplanks ekparkett hade införskaffades billigt på auktion, billigt trots att bara ca 4m kvm kan användas. Efter ett antal turer fram och tillbaka med frågetecken om hur det skulle läggas kom jag med er hjälp till slut fram till att det skulle läggas flytande, se http://www.byggahus.se/forum/golv/228176-limning-av-golv-pa-betong.html.

Det fula laminatgolvet bröts bort och det nya lades ut och limmades i sponten jag började i sovrummet. Först spacklades alla ojämnheter givetvis, värst var det i garderoberna.

IMG_1309.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

plant golv


IMG_1332.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Laserpasset kom återigen till användning för att lägga golvet rakt, dvs inte parallellt med sneda väggar... ;)


IMG_1333.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Tröskelfritt ska det givetvis bli..


IMG_1351.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Sen fortsatte det ut i vardagsrummet

och slutligen vaxades det med osmo hårdvaxolja

IMG_1378.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

nyvaxat :)


IMG_1403.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

vilket visade sig vara både snyggt och vattentåligt

Vardagsrum och sovrum var så äntligen typ klara, lite lister och nya möbler skulle bara in..

IMG_1388.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vardagsrummet nästan klart

En till uppdatering följer snart, vågar inte göra den längre då jag är rädd för att tappa den och behöva börja om... :p
 
  • Gilla
breeder och 12 till
  • Laddar…
!!!!!
Helt mållös!!!!

Jag tyckte lampan var otroligt cool och föll pladask för den och sedan fortsätter du inlägget med en helhäftig hylla och när man inte trodde det kunde bli fräckare så lägger du in gatsten!!! Alltså, jag vet helt ärligt inte vad jag skall säga förutom att det blir sjukt snyggt och jag är så imponerad så jag vet inte vad jag skall ta mig till! Galet bra jobbat!
 
  • Gilla
ihägg och 5 till
  • Laddar…
Det fina vardagsrummet varade inte länge då det var dags att riva köket och bygga upp ett temporärt kök i vardagsrummet..
Först lite förebilder på köket:

P1040463.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

diskbänks- och spissidan


IMG_0480.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

kyl frys och mikrosidan

Lite stökigt blir det när man bor i en renovering... :surprised:


P1040467.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

bakom köksdörren går det ett schakt med ventilation, avlopps- och vattenstammar

Allt ska rivas och byggas upp på nytt. Schaktet ska liksom i badrummet byggas lite tajtare för att få plats med det nya köket. Det ska sen förkläs med fusktegel och fås att likna en gammal murstock..

Det temporära köket byggdes upp i vardagsrummet, givetvis skyddades golvet ordentligt innan jag gav mig i kast med att flytta tunga skåp och vitvaror på det nya golvet.

IMG_1476.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

del av temporärt kök


IMG_1482.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

diskning sker nu i det nya badrummet


Även i köket fick sig elementet en omgång med lut..

IMG_1480.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

halvt avlutat


IMG_1478.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

rivning påbörjad


IMG_1481.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

schakt rivet


IMG_1486.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

det mesta borta...


IMG_1489.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

och elen lades givetvis in i väggarna här också


IMG_1511.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

allt som inte ska döljas av skåp eller kakel spacklades och slipades


IMG_1516.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

väggen som ska ha kakel på sig fick sig lite ny puts


IMG_1523.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

återigen kom min 30årspresent laserpasset till användning :)


IMG_1548.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

det nya köket införskaffades i Polen för att spara några tusenlappar, jag är trots allt bara student... :p


IMG_1549.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vitvaror och även några flak öl fick plats i bilen... :)


IMG_1500.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Fusktegelserien "bricks" från byggvarubutiken var den mest autentiska fusktegelserien jag hittade men den ser bra mycket bättre ut på deras bilder än i verkligheten..

Det är väl lika att även göra detta själv vilket kan bli en kul utmaning... Av en slump kom det ut en annons på blocket där 130 år gamla tegelstenar skänktes bort (mot att de bars ner från 5e våningen..) ca 200 st stenar bars ner och sen tog jag vinkelslipen i högsta hugg och gick lös...

IMG_1556.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

äkta "bricks" ;)


IMG_1561.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

lite trixit att få till hörnstenar men det gick bättre än vad jag förväntade mig...


IMG_1569.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Riktigt skitit jobb var det, tur att jag fått ett ordentligt dammfilter i licpresent...


IMG_1579.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

oups, råkade gå emot bilsätet... :)


IMG_1584.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

sen tvättades stenarna hyfsat rena och lades på tork..

När väggarna var målade i köket var det dags att lägga ut parketten även där, men för att det skulle vara möjligt var det först dags att lägga golvet mot stenarna i hallen..

IMG_1614.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

pusselbitar


IMG_1633.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

på plats...


IMG_1641.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

och även stengolvet vaxades

Sen var det dags att foga mellan stenarna och parketten

IMG_1653.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

maskering på plats


IMG_1654.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klart! :)


Det var allt för denna gång, det är i princip här jag är nu.. Återkommer när köket börjar komma på plats.. :)
 
  • Gilla
Nyfniken och 12 till
  • Laddar…
Riktigt schyst med smågatsten vid entrén!

Tack för en bra tråd med både mycket bilder + text.
 
  • Gilla
ihägg och 1 till
  • Laddar…
Craaaazy, men coolt! Riktigt häftigt!
 
  • Gilla
Börka kaar
  • Laddar…
De där med sten innanför dörren har ja inte sett förr, riktigt grymt 👍
 
  • Gilla
Börka kaar
  • Laddar…
RoTe
Mäktigt! Man blir ju mållös nästan! :)
 
  • Gilla
Börka kaar
  • Laddar…
Mikael_L
Ja jisses, jag blir alldeles matt.

Jag måste nog gå och sätta mig och vila med en öl nu ... :cool:


Mycket snygga jobb, och mycket trevlig tråd med många bilder och mycken inspiration (och transpiration :)). (y)
 
  • Gilla
Börka kaar och 1 till
  • Laddar…
Coolt, originellt och JÄVLIGT snyggt !!!

Gillar idén med gatstenen. Att jag aldrig tänkt på det. Ska nog fasen gjuta in gatsten i duschhörnan när vi renoverar källaren.

Sen ditt egenbyggda skåp, fasen så smart. Du är välkommen hem till oss för att bygga lite mått/plats anpassade möbler :)

/Micke
 
Du måste vara galen. Och galet duktigt för det blir skitsnyggt!
 
undine
Häftigt =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.