Kollade idag igen.
Jag fattar inte hur de isolerat. På nockvinden ser man råspont. På sidovindarna ser man inte råsponten. Det ser ut som att man isolerat mot yttertaket och satt en ångspärr på insidan. I isoleringen ses svartmögel. Det verkar dumt och som något man får riva bort?
Vindisolering mot yttertak i äldre hus med synlig ångspärr och svartmögel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Insåg just ett ekonomiskt problem.
En stor del av renoveringen kan bara ses som underhåll. Det betyder att vinstskatten riskerar bli hög om vi inte säljer inom 5 år.
Mycket man ska tänka på.
 
Är det inte lättare och tre gånger så billigt att bygga ut eget hus om det är för litet?
 
  • Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
Det går att bygga ett nytt likadant hus för pengarna du budgeterar. Det finns åtgärder som jag skulle hoppa över och annat som jag skulle göra. Det är för att vi är olika personer. Orkar du dra det som delad entreprenad med ett duktigt bygglag som jobbar på löpande räkning kan du nog komma ner någon miljon och få ett bättre hus än vad du själv kunde föreställa dig.

Förstår jag det rätt har du redan renoverat en kåk och har kontakt med de som gjorde det jobbet. Tag in de bästa snickarna och låt dem i sin tur rekommendera el, rör och mark. Tag lite ledigt. Var en intresserad och hjälpsam beställare. Städa upp när de gått hem för dagen. Hantera skräp. Ställ frågor och bjud på kaffe och en och annan lunch. Glöm inte en öl vid någon milstolpe.

Jag har inte mött en duktig hantverkare som inte vill svara på varför han gör som han gör. Eller som inte uppskattar att bli behandlad med värdighet och intresse. Det ger massor tillbaka. Du kan få livslånga vänner och de kommer inte ge sig förrän du fått det bästa de kan göra åt dig.

Med vänlig hälsning Findus
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
Det går inte att bygga ut vårt hus pga detaljplan. Eller det går, men endast att bygga upp från garaget. Det skulle inte bli bra. Plus att vi har allt kvar som stambyten, ventilation m.m. i vårt hus som är vackert ytskiktsrenoverat av tidigare ägare, men där man inte gjort de standardhöjande åtgärderna som vi saknar och som vi budgeterat för i nästa hus. Hur kul är det att avloppet i källaren inte klarar ta emot tvättmaskinsvattnet så man får översvämning ibland med puts- och färgsläpp från golv till exempel?
 
Det går att bygga nytt hus, men det finns inga tomter där vi vill bo
 
Budgivningen verkar ha stannat av strax norr om vår smärtgräns. Verkar m.a.o. som att någon annan kommer flytta in och det får bli till att se i vår vilka de nya grannarna är och följa deras framfart bakom staketet.
 
Nu vet jag inget om just er ekonomi. Men det ställs mycket höga krav både på inkomster och kontantinsats om man vill köpa ett hus för 2 mkr, renovera för 3 mkr och dessutom behålla befintligt boende.Speciellt om huset inte är värt 5 mkr när det är klart.

/Krille
 
Jag vet.
 
2640000 är det uppe i nu. Helt otroligt.
 
Fast huset kan säkert renoveras till ok/bra standard även för 1 mkr och då blir totalkostnaden ändå inte så hög? Vi köpte t ex ett hus i ungefär samma skick som vi med mycket eget arbete renoverade för ca 800 kkr. Då gjorde vi ändå i stort sett allt på din lista förutom att vi bara hade ett badrum samt att vi renoverade fönstren istället för att byta dem.

Jag tror att det är mycket få som planerar att renovera huset till toppskicka för 3 mkr.

/Krille
 
Självklart kan man hålla nere kostnaderna ex genom att göra mycket själv. Men tid är också pengar.
 
Excel
Behöver man ha ett hus som är helt perfekt?
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Nej, det är väl personligt. Oavsett så är nog jakten på det är lika resultatlös som att jaga sin egen skugga :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.