Och så får jag erkänna att jag avstått fråna vissa saker jag gärna skulle göra som bevattningsbrunn och atta bila ur källaren och gjuta eps cement.
 
Personlig reflektion:
Dagens räntor gör att människor gör konstiga saker. Först köpa ett hus för 2½ miljon (efter budgivning), sedan lägga ner 3 miljoner för renovering av nämnda hus, sitta med dubbla räntor tills det egna huset är sålt. Av de 3 miljonerna lägger man 200 tKr på att lägga en ny trädgård där det förefaller finnas en trädgård.
Det enda förmildrande jag ser är att jag gillar din föreslagna planlösning bättre, med undantag väggen till allrum på nedervåningen.

Det är "dina" pengar - gör vad du vill. Själv skulle jag inte komma på tanken.
 
  • Gilla
Caroline543 och 4 till
  • Laddar…
Ja faan ekonomin är ju helt bisarr. Själv har jag väntat på att allt ska krascha i fem år. Don't get me started.

Alternativen är: spara 1-2 Mkr och bo kvar i vårt nuvarande som kan gå att få att funka men som aldrig blir optimalt. Men charmigare.

Flytta till hyresrätt. Går aldrig min fru med på.

Flytta till nybyggt vilket kräver en tomt som tillåter tillräckligt stor byggnation vilket inte finns i vårt område.
 
Personlig reflektion 2:
Alternativ 1 alla dagar i veckan (ni vill ju inte flytta).
Du spara 1-2 miljoner av pengar som inte är dina och som du inte betalar ränta på. Det optimala huset får man aldrig. Hade gärna sett att vi haft större badrum, men det går inte - huset är byggt direkt på tomtgränsen (eller tvärtom egentligen).
 
Alternativ 1 är ett mycket starkt alternativ och förklarar varför vi fortfarande bor kvar i huset trots alla husvisningar vi gått på. Samtidigt måste man våga lite för att vinna
 
Vad är det som gör att ni så gärna vill köpa grannens hus? Vad är felet med det ni bor i nu?
 
Tycker personligen att ni har räknat väldigt högt, ni kanske tar in hantverkare till allt?

Känns orimligt att bränna av 2,9 mille i renovering på ett alldagligt hus som detta + 2,2 mille för huset = cirka 5 mille :O. Kalmar verkar vara nästan lika dyrt som GBG / Sthlm / Malmö, hade jag ingen aningen om.

Gör det själv och spara 1,9 mille :)
 
Visst kan det kännas jobbigt att riva och betala "för mycket för en tomt" men jag tror ändå att det är en bättre affär att lägga 2.9M på ett helt nytt hus än att renovera ett 50 år gammalt hus.

Fiskarheden var bara ett exempel, det finns massor av husbyggare/byggsatser där man kan göra vilka tillval som helst och det är mycket billigare än att renovera.
Om/när ni skall sälja så är ett modernt hus med bra planlösning/arkitektur mycket mera attraktivt än en topprenoverad kåk från 60-talet.

Enda gången jag kan tänka mig att det lönar sig bättre att renovera är om det är en sekelskiftesvilla i "Djursholm" eller något annat kulturhistoriskt. Men knappt ens där, det har svängt snabbt, 80-90 talisterna vill hellre ha "nytt och fräscht"och tittar inte ens åt 60-70 talsvillorna...
 
Varför vi vill få köpa grannens hus:
Storlek.
Möjlighet att göra som vi tycker är rätt vid renovering. Dvs höja standard byggnadstekniskt och inte bara ytskikt som jag tycker att man ofta ser.

Ang riva och bygga nytt: med hänsyn till detaljplan går det inte att bygga hus och garage på tomten. Då återstår att göra grund med ny källare om vi ska ha garage. Kostnad: inköp 2200k+ rivning 200k+källare 400k+ hus med tillval 2000 k= 4,8 miljoner?
 
I Stockholm verkar hus kosta 10 Mkr tycker jag
 
Om ni ska låna till renoveringen, har ni fått någon värdering hur det påverkar fastighetens värde?
 
Då har du en dyr elektriker. Omdragning villa kostar cirka 30-40 tkr med ny central..
 
Låneslav skrev:
I Stockholm verkar hus kosta 10 Mkr tycker jag
Fick mig att kolla på Hemnet. Verkade ligga på mellan 5-8 mKr som utrop i Stockholm. Så jag kollade min kommun (strax söder om stan) och det var nästan "värre". Helt sjukt priserna har dragit iväg här.
Kollade där vi faktiskt har hus (mittemellan Uppsala och Gävle) - där låg den dyraste på 4 mKr, och då var det en hel hästgård.

Gissningsvis har vårt hus ökat c 100% i värde på 6 år enligt mäklare i somras, då det ligger i ett attraktivt läge med bra kommunikationer - bostadsmarknaden är allvarligt sjuk.
 
D
tanker skrev:
...
Enda gången jag kan tänka mig att det lönar sig bättre att renovera är om det är en sekelskiftesvilla i "Djursholm" eller något annat kulturhistoriskt. Men knappt ens där, det har svängt snabbt, 80-90 talisterna vill hellre ha "nytt och fräscht"och tittar inte ens åt 60-70 talsvillorna...
Är det verkligen så? Visst köper jag att 70-tals kedjehus inte ligger i topp (antagligen för att många 80-talister är uppväxta i liknande) men 50- och även 60-tals husen verkar väldigt vara poppis. Däremot är det nog inte många 90-talister som kan unna sig att välja och vraka efter vad de helst vill ha, utan köper det man har råd med. Är man lite händig kanske ett nybygge blir det man satsar på eftersom det är ekonomiskt rimligt.
 
I torsdags kollade vi på huset. Ska kolla igen på söndag. Vi är riktigt sugna.
Satt igårkväll och gjorde principskiss i sketchup.
Principskiss av husplan i Sketchup med markerade rum och mått.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Principskiss i SketchUp av husplan med markerade utrymmen som kök, matsal, vardagsrum och garderob.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sketchup-skiss av en husplan med markerade rum såsom vardagsrum, matsal och klädkammare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-skiss i SketchUp av ett hus med utmärkta rum som kök, matsal och vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Principskiss i Sketchup av husets planlösning med markerade rum som kök, matsal och vardagsrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.