Svartvit ritning av en bostads ursprungliga planlösning med markerade rum som kök, vardagsrum och sovrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ursprunglig planlösning
 
  • Gilla
Familjen Berguv
  • Laddar…
Svartvit ritning av en bostadsplan med markerade rum som kök, vardagsrum och allrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Till det här ungefär
 
Jag tittade lite på huset och jag tror garanterat att det kommer se trevligt ut med en uppfräschning! Om planlösningen ska ändras tror jag faktiskt att ni ligger rätt bra i olika priser.
Lycka till!
 
Om ni skall ha klinker/ kakel i båda badrummen tror jag budget ligger lågt.

Även el/nätverk tror jag ligger lågt. Är det ett totalt byte av elen med undercentral och lite kompletterande uttag och nätverk till fler rum tror jag kostnaden kommer ligga högre.

Det kanske är så att kostnanden för hantverkare här i Stockholm är högre, så jag kan ha helt fel.

En helt annan sak, har ni övervägt att sätta in kupor på ovanvåningen? Om det är möjligt blir det en helt annan rymd med kupor.

Sen kan jag tycka att det låter illa ur ett rent ekonomiskt perspektiv att renovera det huset i Kalmar för 3 miljoner. Men det var inte topic.
 
Priserna ser rimliga ut. Vissa saker kommer blir billigare, andra troligtvis dyrare. Gör ni mycket själva kommer ni komma långt under budget, men det är ingen liten renovering så mycket tid krävs i så fall.

Jag reagerar också, likt andra, på det affärsmässiga i detta. Går det verkligen att få ut 5+ miljoner för ett hus på ert läge?
 
Jag utgår från att det måste vara ett otroligt läge i Kalmar med tanke på hur mycket jobb och pengar ni är beredda att lägga ner på det huset!

Min trista reflektion (utan att ha just läget klart för mig) är annars att jag har svårt att se potentialen med just det huset.
 
  • Gilla
Marre666 och 1 till
  • Laddar…
Ni har helt rätt angående den affärsmässiga biten tror jag. Vi köper inte för att renovera och sälja.

1) vi kan bo i vårt hus som ligger tomt i tomt under hela renoveringen.
2) vi kan stycka av en bit av vår nuvarande tomt till den nya fastigheten.
3) våra barn får gå kvar i samma omsorg. Behålla sina vänner.
4) nybyggda tråkiga radhus i området utan förvaring går för 4500000
 
Låneslav skrev:
Ni har helt rätt angående den affärsmässiga biten tror jag. Vi köper inte för att renovera och sälja.

1) vi kan bo i vårt hus som ligger tomt i tomt under hela renoveringen.
2) vi kan stycka av en bit av vår nuvarande tomt till den nya fastigheten.
3) våra barn får gå kvar i samma omsorg. Behålla sina vänner.
4) nybyggda tråkiga radhus i området utan förvaring går för 4500000
Då har ni åtminstone koll på situationen. Kör på i så fall om det är där ni planerar att bo framöver.
 
Låneslav skrev:
Ni har helt rätt angående den affärsmässiga biten tror jag. Vi köper inte för att renovera och sälja.

1) vi kan bo i vårt hus som ligger tomt i tomt under hela renoveringen.
2) vi kan stycka av en bit av vår nuvarande tomt till den nya fastigheten.
3) våra barn får gå kvar i samma omsorg. Behålla sina vänner.
4) nybyggda tråkiga radhus i området utan förvaring går för 4500000
Visst finns det mycket annat än pengar att ta hänsyn till. Om ni köper huset hoppas jag på en projekttråd.

Lycka till med budgivningen!
 
Åsa Lund
Hej!

Panelen i gavelspetsarna är slut, ser inte den posten i kalkylen, inte heller nåt om garageportarna i källaren?

Lycka till, det kommer bli ett jättebra boende när ni är klara :)
 
Åsa Lund skrev:
Hej!

Panelen i gavelspetsarna är slut, ser inte den posten i kalkylen, inte heller nåt om garageportarna i källaren?

Lycka till, det kommer bli ett jättebra boende när ni är klara :)
Båda är med i kalkylen om du kollar igen. Garageport 20000. Panelen täcks när man tilläggsisolerar och putsar.

Fick skalenliga orginalritningar och besiktningsprotokoll idag. Mycket slitet, inget oväntat och inget som jag inte planerat för. Energiklass F. :-D
 
Åsa Lund
Aha, port är utvändigt (precis som fönster) för mig, letade inte invändigt... Ska ni mura tegel att pusta på utvändigt i gavelspetsarna?
Detta kommer att kräva bygglov och bygganmälan, har du med myndighetskostnader?
 
Riv huset, bygg nytt istället :)
3 miljoner i renovering är för mycket pengar att lägga på ett hus som aldrig var bra ens när det var nytt.
70-talshusen har en massa dörrar och små ynkliga rum, ni måste bygga om hela huset och lite till för att det skall kännas OK med dagens standard.
Det finns trevliga (och billiga) nya hus, ett exempel:
http://www.fiskarhedenvillan.se/vara_hus/1-12-plan/manstenen/
 
@ åsa: Nej. Jag har inte med myndighetskostnader i Excelarket. Men är väl medveten. Tack för påpekandet.

@Tanker: Visst är det mycket pengar. Trodde först det skulle gå på 2 Mkr, men räknade om. Att köpa ens för utropspriset och riva blir en tomtkostnad som är svårmotiverad. Priset för fiskarhedenvillan du visade är i grundutförande, dvs blir dyrare. Huset är ett 60-talshus. Med den renoveringen som är planerad kommer det både hålla högre standard och vara betydligt större än fiskarhedenvillan. Men det är tänkvärt. Kanske signalerar det mest att ursprungsplanen är framtagen som ett worst case scenario och inte som vad jag hoppas på.
 
En nackdel är också att det blir känsligare med försäljningen av vårt nuvarande hus eftersom vi blir grannar med köparna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.