Kommer få lite ved inom kort pga fällning på fastighet nära kabelgata.

Skall veden torkas innan den huggs upp eller efter?

Kan / bör man torka den inomhus?
Tillgång till lager, ca 10 grader året runt, att torka i, eller varmare delar finns också att tillgå om det är bättre.


/Jocce
 
Veden torkar i princip inte alls ohuggen.
Nu kvittar det, men det är bra att få den huggen under vårvintern, tumregeln säger senast till påsk. Sedan blr den torka ute fram till midsommar, efter det är det bra om den kommer in, eller under tak.
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
C
Klyv den för all del gärna så fort som möjligt.
Dels är det lättare att klyva färsk ved, dels torkar kubb eller ännu värre stock så långsamt att det lätt blir angripet under tiden. Brinner ju i och för sig bra iallafall, men ändock...
 
  • Gilla
tensiden och 2 till
  • Laddar…
Nu och fram till februari torkar det ändå inte. Så klyvd ved exponerar bara fler ytor fler angrepp. Man vinner inget på att vara snabb så här års. Mer än att jobbet är gjort.
 
Björk som ligger längre tid utan att klyvas ruttnar då barken/nävern är jättetät.
Kapa omgående upp den i de längder du ska elda.
Normalt 35-40 eller 50cm.
Jag hade börjat klyva redan nu.
Men allra senast innan påsk om du ska elda nästa vinter.
Bäst är om den får torka två vårar.
 
  • Gilla
BengtH och 2 till
  • Laddar…
Om det är lövved, framförallt björk tycker jag att du ska klyva den snarast, barrträd kan vänta till påsk om du inte har tid och ork nu.

I oktober- nov torkar det dåligt, men björk som inte klyvs nu riskerar att bli riktigt svårtorkad nästa år, jag vet inte vad det beror på men har gjort misstaget att låta motorsågsavverkad björk och asp ligga över vintern och tänker inte göra om det då veden torkade långsammare och sämre än sånt jag högg på försommaren efteråt och klubbade och klöv samma vecka.

Maskinavverkad/randbarkad ved verkar det gå att ha liggande på ett annat sätt, då kommer torkningen igång där det inte är tät bark.
 
  • Gilla
Hans G2 och 2 till
  • Laddar…
Skulle kapat/kluvit löv eller som minsta åtgärd dragit några längsgåede drag med sågen längs hela stocken. Låter aldrig löv bli liggande.
 
  • Gilla
arneri68 och 1 till
  • Laddar…
galento
A AndersS skrev:
Skulle kapat/kluvit löv eller som minsta åtgärd dragit några längsgåede drag med sågen längs hela stocken. Låter aldrig löv bli liggande.
Nej det blir dåligt fort och björken går det snabbt med. Skulle också kapat
och kluvit det.
 
D
Jocce81 Jocce81 skrev:
Kommer få lite ved inom kort pga fällning på fastighet nära kabelgata.

Skall veden torkas innan den huggs upp eller efter?

Kan / bör man torka den inomhus?
Tillgång till lager, ca 10 grader året runt, att torka i, eller varmare delar finns också att tillgå om det är bättre.


/Jocce
Mycket lättare att klyva nyfälld björk.
 
  • Gilla
Cheesen
  • Laddar…
Okej, blir att klyva så fort jag fått den nertagen då! Blir ett bra träningspass, undra var yxan befinner sig ;)

Appropå att torka, har inget vettigt ställe med tak över utomhus, lägga den med pressening eller kan jag låta den torka inomhus på lagret?


/Jocce
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
Jocce81 Jocce81 skrev:
Appropå att torka, har inget vettigt ställe med tak över utomhus, lägga den med pressening eller kan jag låta den torka inomhus på lagret?
En trave utomhus, med lite plåtar/presenning som tak. Täck inte sidorna, det behöver luftas.
Att ha de inomhus är väl inte att rekommendera ifall du inte har något ställe med t.ex. en öppen sida eller i vilket fall duktigt luftdrag igenom byggnaden.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
Nissens
D Daniel 109 skrev:
Nu och fram till februari torkar det ändå inte. Så klyvd ved exponerar bara fler ytor fler angrepp. Man vinner inget på att vara snabb så här års. Mer än att jobbet är gjort.
Det där var ett märkligt påstående. Luften är torrare på vinterhalvåret, så nog torkar det då. Den hinner dock inte bli tillräckligt torr för eldning innan våren…
 
  • Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det där var ett märkligt påstående. Luften är torrare på vinterhalvåret, så nog torkar det då. Den hinner dock inte bli tillräckligt torr för eldning innan våren…
Om det blir kallgrader frystorkar veden.
 
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
Fairlane
Torka utomhus. Lägg veden på pallar så den kommer upp från backen, sen kan du lägga presenning över. Se dock till att det är öppet på sidorna så fukten kan blåsa bort.
Jag gjorde något liknande förra helgen på en del mindre kubbar som jag inte hinner ta nu. Jag la presenningen på, vikt dubbelt så den inte skulle gå ner över sidorna. Sen på med spännremmar över och slutligen satte jag några snäppöljetter som jag spände med gummistroppar för att inte presenningen skulle fladdra. Sedan dess har det blåst rejält och det ligger kvar.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.