Min fru arbetar i Danmark (vid Kastrup) och det tar henne cirka 30 minuter från dörr till dörr, dvs ungefär som till Lund. Med bil till Svågertorp och sedan tåget tar det cirka 40-45 minuter inkl. parkering och väntetid.

Själv arbetar jag ibland i Lyngby och dit tar det cirka en timme men vägarbetet sinkar nog den tiden med cirka 15-20 minuter.

Skanör/Falsterbo var inget alternativ för oss när vi slog ner våra bopålar i Kämpinge. Den extra milen är för lång och väg 100 kan bli rätt "tjock" under morgnar och eftermiddagar. Sommartider skall vi inte prata om med broresning och allt. Att bo öster om Falsterbokanalen är att föredra.

 
Ænnu en gång tack før era kommentarer och tips! alla emottages med tacksamhet!

Conan: Bor ni i Høllviken eller??

hælsningar Anna
 
Hej Anna,

Till Höllviken brukar räknas Kämpinge, Ljunghusen och Höllviken. Samtliga orter är sammanbyggda precis som Skanör/Falsterbo, Garmish-Partenkirchen, Budapest... :)

Vi bor i Kämpinge som ligger längst söderut mot Östersjösidan.
 
Hej igen Conan.

Tack før infon. Har du ngn kænnedom om skolorna i Høllviken?? Læste att søder om Fædriften ær bra, men vilken/a skolor hør man till?? ngn du kan rekommendera? Får man sjælv vælja skola inom kommuen?

Hælsningar anna
 
Hörredu,

jag har faktiskt ingen aning. Mina barn är 2 o 4 år så vi har inte kommit så långt än... När vi flyttade hit -97 så gick det väldigt snabbt så vi har inte kollat med skolorna. Vi tittade på tre saker när vi köpte: läget, läget och läget :)

Jag skulle tro att man ligger en bit över snittet men bäst är nog att kolla med kommunen: http://www.vellinge.se/templates/Page.aspx?id=409

 
Hej Oscar o tack før ditt svar!

Har du ngn ingående kunskap om Snadeplanskolan respektive Ængdalaskolan?? HAr læst om dem på nætet, men dær står ju inte hur skolan "upplevs" av såvæl førældrar som barn. Ængdalskolan skrev du ær svår att få plats i, gæller det bara førskoleklassen eller också t ex 1a och 2a klass??

Hælsningar Anna från ett idag snøigt Jylland! ::)
 
Har du ngn kænnedom om skolorna i Høllviken?? Læste att søder om Fædriften ær bra, men vilken/a skolor hør man till?? ngn du kan rekommendera? Får man sjælv vælja skola inom kommuen?
Hej!

Jag bor i Malmö men har släkt m skolbarn i Höllviken. Om skolområdet är viktigt för er skulle jag föredragit Lomma kommun framför Vellinge. Skolorna i Höllviken är stora och vad jag vet inget som direkt prioriteras i kommunen. Lomma kommun är däremot kända för att satsa på skolorna och ofta liggar skolorna högt i "mätningar" beträffande betyg, lärartäthet, etc.

När det gäller skolorna i Malmö beror det som tidigare sagts mycket på vilket område man bor i. Ett dilemma är att "välbetsällda" områden ofta tilldelas sämre resurser medan problemområdena tilldelas betydligt mer (detta är såklart rimligt till en viss gräns, men just nu är skillnaderna dessvärre alltför stora...). Till friskolorna är det ofta långa köer så det gäller att stå på sig och tjata om man vill in... En mkt bra skola är Mariaskolan (dock har den kristen profil vilket såklart inte passar alla) - den ligger vid stadionområdet.

Sedan vill jag bara reagera lite grand mot att bedöma hela östra och södra Malmö i en "klump". Delar av öster (Kvarnby, Riseberga, Stenkällan, Virentonfta) består av mycket trevliga villaområde med huspriser som förvisso är lägre än i väster men ändå tämligen höga (vanligen runt 2,5-2,7 för en "normal" villa). Nu är vill ju Anna ha havet i närheten, men jag vill ändå tipsa om t.ex. Kvarnby som ligger nära yttre ringen vilket innebär väldigt smidig pendling till Köpenhamn. OCH nära golfbana och naturen! (Dock ej havet som sagt... ;-)).

/Lena, malmöbo av födesel och ohejdad vana :cool: ::) ;D
 
Tror att man kan debattera i all oändlighet vilka skolor som är bäst eller inte.

Tror också att debatten har kommit att mer handla om "slipning av pärlor" istället för "bearbetning av stål".  :D

För att återgå till ursprungsfrågan; nämligen kommunala tomter för 1000-1200 kr / kvm, lär det inte finnas särskilt många i Höllviken-Ljunghusen södra, även inbegripet Kämpinge. I hela Höllviken får man nog räkna med minst 1500 kr / kvm eller 1 500 000 kr för en 1 000 kvm, strandtomterna ännu mer.

När man kommer till Limhamn så stiger priset ännu mer eftersom där är tomterna i regel mindre men det absoluta priset är lika högt. En normaltomt på Limhamn kostar också kring
1 500 000 kr och det blir [på t ex halva storleken (500 kvm)] 3 000 kr / kvm. Inte heller här lär det komma några kommunala tomter på länge.

Sen är det återigen samma problematik som i Stockholm. Limhamn är som Stocksund eller Danderyd (Nora) och Höllviken/Ljunghusen är som Resarö. Jag tror att likheterna är väldigt slående.

När det sedan gäller narkotika och annan brottslighet så finns den representerad på alla skolor. Tänk bara på ordspråket "I de lugnaste vatten..."

Rådet är att låta familjens totala behov styra bostadsorten och sedan arbeta aktivt utifrån den och försöka skapa sig ett trivsamt liv än att försöka "köpa" sig ett färdigt liv.

Så mycket mer finns nog inte att tillägga.

Hör av dig igen Anna när du bestämt dig var du vill bo.

Lycka till!  :) :) :)




 
Vi har precis fått tomt i Bunkeflostrand, 640 kvm för ca 850.000 kr. Tomten är kommunal och vi har fått stå 5 år i kö. Och vi har inte varit kräsna, har svarat ja på intresseanmälan varje gång (en gång tidigare PÅ FEM ÅR!!!!) som vi fått papper hem om nya tomter. Tyvärr är det jättesvårt att få tomt och vad jag har hört står det ca 1000 st i tomtkö i Malmö Kommun. Svårt att säga hur lång tid det tar med tanke på att man kan ställa upp sig i många olika områden också (tex Oxie, Husie, Limhamn osv).

/Soffipropp2
 
Ja, det verkar ju stämma ganska bra med vad Anna hade för uppfattning. Om det var 1000-1200 kr / kvm för något år sedan är ju 1328 kr / kvm en rimlig siffra jämfört med tidigare års pris.


Sedan kan man ju alltid diskutera rimligheten som sådan.
På den fria marknaden är ett troligt försäljningspris på en sådan tomt i Bunkeflostrand är c:a 1.000.000 kr.

Är det då rimligt att en kommunal tomt fördelad genom tomtkö skall kosta 850.000 kr?

Om detta inte är rimligt är det då rimligt att kommunen, alltså alla andra kommuninnevånare, skall subventionera tomten?

Lycka till! :) :) :)

 
Jag bor i en BR-lägenhet i Limhamn (sen ett år tillbaka så jag har inte lärt mig säga "på" än :) ).

En fördel med Limhamn som jag uppskattar är att det är perfekt cykelavstånd in till centrum; en härlig cykelväg längs ribersborgsstranden som tar ca 20 min att avverka innan man är i västra hamnen. Det finns också många trevliga butiker, dock inte så mycket nöje.

Undvik boende nära de genomfartsvägarna (Limhamnsvägen och Linnegatan) -- de är rätt tungt trafikerade.

 
Håller med johan77.

Det konstiga är dock att det är oftast just de mest trafikstörda gatorna som har det högsta priserna. Ta t ex Standvägen i Stockholm, jämt kö och avgaser i mängder. Ändå betalas de högsta priserna för bostadsrätter just där.

Möjligtvis kan det bero på att det finns andra värden som också spelar roll. På Limhamnsvägen där priserna är skyhöga har man ju oftast sundsutsikt och sådan kostar pengar. På Linnégatan är det just själva gatans allmänna kännedom som gör att priserna är förhållandevis höga.

På ingen av dessa gator hittar Anna en tomt för 1.000.000 kr i alla fall. Här får man nog räkna med 2-3 000 000 kr men då är ofta tomterna också större, kanske uppemot 1 200-1 500 kvm.

Lycka till! :) :) :)
 
Det är på tiden att vi tar upp den här tråden igen.... :)

Hur går det för Anna? Har planerna klarnat?

Lycka till! :) :) :)
 
Familjen Bygg: Tackar som frågar :D Jo, NU æntligen har planerana klarnat! :D :D Det blev inte Malmø utan kæra gamla Vaxholm! Hyr just nu ett hus på Resarö och skrev på før drømtomten i torsdags. Så nu børjar det hærliga arbete att med en dansk arkitekts hjælp samt dansk murar- och snickarfirma, uppføra ett helmurat hus i tegel med såvæl inner som yttervæggar slammade eller som vi i DK sæger "vandskurade". Skall i allafall bli jætteroligt att snart sætta igång med bygge nr 2.

Ngn klok sade "Det førsta hus bygger man før sina fiender, nummer två før familjen och nummer tre før livet".

Hælsningar Anna :D
 
Anna: Då är det bara att gratulera!

En reflektion bara, ett stenhus kan vara så fel på Resarö som det kan vara helt riktigt. Som du vet är ju miljön på Resarö till stora delar ganska brokig men med klara inslag av trähus eller hus med träfasad. Därför bör man vara försiktig när man bygger stenhus eller trähus för den delen också just på Resarö.

Lycka till! :) :) :)

...och återkom gärna, vi är så nyfikna....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.