Kan tillägga att Uniqhus har under många år sålt tomter på Nya Bellevue, har du kollat om de har något att erbjuda för tillfället?
 
Instämmer med vad larsg skriver, nämligen har man möjlighet att bo i en annan kommun än Malmö kan Lomma vara ett alternativ.

Instämmer också med larsg beträffande vad han skriver om Limhamn. Området är som jag skrev tidigare "brokigt" och kan bäst studeras på plats. I Limhamn eller Limhamn som det rätteligen brukar heta  ;D finns ett antal delområden som tillkommit under olika decennier. Detta leder ofrånkomligt till att bebyggelsen är mycket heterogen här. Bäst är att gå runt och titta och se var man vill bo.

Om ni står för kostnaderna kan vi säker alla ta en utflykt och åka runt och titta. ;D ;D ;D

Lycka till!  :) :) :)
 
Hej och tusen tack før alla era svar :)

Før att vara lite mer tydlig, och liksom Familjen_Bygg riskera att åka på en snyting... ;)

Som det ser ut så kommer jag att arbeta i centrala Malmø. Min man kommer at arbeta dels hemifrån dels i DK. Vi ønskar ett BRA område, med likasinnade mænniskor(dvs oss som prioriterar skola och utbildning och som engagerar sig i såvæl skolan som barnen och dess utveckling) Ønskar ett område liksom Danderyd eller Lidingø i Stockholm. MEN det behøver inte vara "centralt" utan får gærna vara en liten bit "utanfør" men med nærhet till staden. Då ær nærheten till vatten mkt viktigare æn nærhetern till centrum. Vill också att det skall finnas gott med grønområden, och då blir oftast centrala delarna uteslutna. Men Lomma, hur ær det?? Har bara sett på kartan och ser att det ligger vældigt næra motorvægen... har inte lust att ha motorvægen inpå knuten... Många ønskemål.... ;)
kram anna
 
Om ni prioriterar närhet till vatten och grönområden samt större tomter och inte ryggar för 2-3 mils avstånd till Malmö, är näset det absolut bästa alternativet. Den enda stora nackdelen med näset är just avståndet till Malmö. Priserna på näset är dock säkerligen lika höga som på Limhamn. Näset kan jämföras med Saltsjöbaden eller Saltsjö-Duvnäs i Stockholm eller möjligtvis Vaxholm; jättefint men långt från stan.  :-/

Om man sedan väljer näset är det precis som om man väljer att företrädas av MSA; det är svårt att klandra en för det valet.

Lycka till!  :) :) :)

 
Anna, det känns som att ni får ta en helg och titta på bostadsområden. De delar av Malmö (västra) som vi har gått igenom, näset (Höllviken-Ljunghusen-Skanör-Falsterbo) och Lomma inkl kustvägen via Habo Ljung till Bjärred är värda att titta på.

Det byggs ett helt nytt bostadsområde i Lomma hamn som kanske kan vara intressant, Skanska Nya Hem, JM och CA Fastigheter bygger här. Från centrala Lomma är det 2-3 km till motorvägen (och hundra meter till hamn och sandstrand).

Det här med PÅ Limhamn är viktigt! Säger man fel får man räkna med att bli tillrättavisad av Limhamnsborna. Har sin bakgrund i Limhamns historia som fiskeläge med hamnplan.
 
Här kommer ett slag för Vellinge kommun! :)

Jag bor i Höllviken och har 4 riktigt bra golfbanor inom 15 minuter med bil. 8 om man räknar med några som ligger snäppet under riktigt bra. Bra om man spelar golf. Annars inte :)

Vi har 500 m till en av Sveriges finaste stränder. Sveriges finaste (Skanör/Falsterbo ligger en mil bort men då måsta man passera Falsterbokanalen vars bro öppnas var 30 minut under högsäsong... låååånga köer.

Det tar mig 28 minuter under rusningstrafik att ta mig från hemmet till Västra Hamnen.
 
Hej igen!
Ænnu en gång vill jag tacka er alla før alla eminenta førslag och synpunkter! All mottages med tacksamhet :)

Vi diskuterar och diskuterar och disk... hær hemma. Vi var ju på væg tillbaka till Stockholm igen och hade i princip bestæmt oss før Vaxholm och evt Resarø, men iallafall Vaxholm. Liksom Familjen_Bygg skriver så ær ju visserligen avståndet in till Stockholm ca 4 mil, men førdelarna med att bo i Skærgården tycker vi upphæver. Tittade lite på kartan ang Lomma, bjærred respektive Næset.

Fråga ær om Næset under sommaren øverbefolkas av turister (tænker på bron...)

Famljen_bygg - hur værderar du Næset kontra Lomma, Bjærred?? och ja, jag kan hålla med dig om MSA! (har ett par kursare som arbetar dær ;D )

Hælsningar Anna
 
Det är som skrivits tidigare; svårt att jämföra områden med varandra i synnerhet om de ligger i olika delar av landet. Skall ändå försöka ge mig på en vild uppskattning.

Ön Resarö i Vaxholms kommun utanför Stockholm är som näset (Vellinge kommun söder om Malmö) var för kanske 30 år sedan. Kommunalt V/A kom på näset för just den tiden tillbaka, medan för Resarös del har det nyss dragits kommunalt V/A längre än bara de centrala delarna.

Resarö har en brokig bebyggelse med dels de storslagna grosshandlar(sommar)villorna längs med stränderna, dels de mer normala sommarhusen. Till detta kommer områden med sportstugebebyggelse.
Liknande är det med näset. Fram till för 30 år sedan bestod området just av denna typ av bebyggelse där Falsterbo hade de stora villorna medan Ljunghusen och Höllviksnäs (som Höllviken hette på den tiden) hade den mer ordinära sommarbebyggelsen. Skanör är ju precis som centrala Limhamn en stadsbebyggelse sedan mycket lång tid tillbaka.

Numera är bebyggelsen på näset 70-80-90 tals bebyggelse. Det finns tyvärr mycket 1,5-plans mexitegel villor med 45 graders takvinkel  :(. Förtrösta dock inte, det finns många fina hus också ;).

Områden kan ändra karaktär och status genom åren. Det område som för ett antal år sedan inte var något att ha, kan plötsligt bli jätteattraktivt. Hela näset var värdelöst för 100 år sedan eftersom det inte kan växa något där på grund av sandmarken. Runt näset finns annars den mest bördiga marken i hela landet (Söderslätt). Genom sommarbebyggelsen uppstod andra värderingar än lantbrukets behov av bördig åkermark och plötsligt ändrade näsets attraktivitet.

Lomma - som tidigare bestod av mycket industrier - är på uppåtgående så vem vet hur det blir på längre sikt.

Bjärred har under en tid varit på en högre nivå och kan väl likställas med näset.

Det finns dock vissa absoluta topplägen på näset som är svårslagna. Områdena Höllviksstand och Ljunghusen södra [alltså mer en halvvägs mot Östersjön från Falsterbovägen] och Falsterbohus området är platser som ni bör titta på. En normaltomt under 2 miljoner här bör anses vara ett fynd.    

Men som skrivits tidigare det är en avsevärd skillnad mellan Stocksund/Danderyd Nora kontra Resarö. På samma sätt kan skillnaden mellan västra Malmö och näset förklaras.

Lycka till!  :) :) :)
 
Jag vill inte vara någon glädjedödare. Men hur står det till med landhöjningen på Näset? Hur mycket pekar upp ur havet om sådär trettio eller femtio år?

:cool:
 
Då får alla sjötomter, jippi ;D ;D ;D

Lycka till! :) :) :)
 
För att kunna orientera sig kan området kring Stor-Limhamn delas in i följande områden

Observera att skala och gatusträckning inte är exakt utan bara till för att illustrera hur det ser ut i stort

Lycka till! :) :) :)
 
  • malmkarta3.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
www.hemnet.se finns det några tomter i Kämpinge (Höllviken). Dessutom vet jag att JW Hus har 4 tomter på lite drygt 1000 m2 på absolut toppläge för 4-5 miljoner styck.

Kämpinge är väl det bättre läget i Höllviken om man nu kan rangordna det inom Höllviken. Allt söder om Östra Fädriften brukar räknas dit.
 
  • JW_Tomt.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej alla snælla ni som svarar ;D

Jag tittar o tittar o læser o læser... På kommunernas hemsida, ang såvæl barn och utbildning, kommunala såvæl som friskolor. Har læst mkt om såvæl Næset som Lomma/Bjærred. Men som ngn skrev, det krævs ju att vi sælv får åka och titta. Det har vi också tænkt att gøra men det ær ju ingen idé att uppfinna hjulet igen s a s... ;)

Ang Næset, hur ær skolorna hær? Har sett att det finns ett par privata alternativ samt naturligtvis kommunala vidare en gymnasieskola. Men hur ær dessa??? Jag kan vara helt ærlig och sæga att val av bostadsort ær MKT avhængig av hur skolorna ær i området. Samtidigt med att naturligtvis barnens klasskamrater skall ha førældrar som ær likasinnade, d v s engagerar sig i sina barn´och dets skolgång.

Dessutom så vill vi ha nærheten till vatten och grønområden - lite lantligt men ændå inom rimligt pendlingsavstånd. Så just nu tittar vi mkt på ngn av ovan næmnda orter.

Ær det ngn av Er på forumet, som har erfarenhet av skolorna i resp. områden?? Jag vill kunna ha mina barn hemma hos mig och inte sænda ivæg dem på internat. Men som ngn tidigare skrev, sænder man dem till Sigtuna eller Lundsberg så vet man ju vad man får... Men om man nu vill ha barnen hemma hos sig...

Snælla ni, kan ni ge mig ngn vægledning??? VI kænner det vældigt viktigt att vi "træffar rætt" område nu meddetsamma eftersom våra barn, p g a våra arbeten, har flyttat runt en del i sina korta liv. Vi flyttar nu "hem" igen och vill då att ramførallt dessa våra krav skall uppfyllas.

Ser fram emot era svar!!

Hælsningar Anna
 
till mitt inlægg ovan vill jag tillægga att vi vill bo på en plats som man åker TILL och INTE IGENOM... d v s ngn genomfartstrafik vill vi inte ha... kram anna
 
De flesta av oss är nog bara allmänna "tyckare", dvs som går på känsla och har ingen erfarenhet av hur skolan på orterna är idag eller hur den kommer att vara nästa termin. Det är lite som börsen, ena året kan det vara si och andra året kan det vara så. Till stor del beror det nog på rektor och andra chefer inom den kommunala förvaltning som skolan lyder under. Sist men inte minst beror det också på lärarna.

Grundnivån eller grundinställningen kring skolan är nog ganska lika mellan alla dessa orter som det handlar om, förutom då Malmö som kanske har en högre grad av ”kommunalisering”. Å andra sidan är Malmö så stort att ett byte av skola är möjligt utan att det innebär en avsevärt längre skolväg eller behöver innebära katastrofala följder i det sociala umgänget.

I Vellinge kommun – där näset ligger – talas det om att ”här är friheten större”. Frågan är dock om det verkligen förhåller sig på det viset, i och med att avstånden på näset är ganska långa. Om man vill åka från Skanör och Falsterbo till Höllviken har man åkt lika långt som om man åker genom hela Malmö. Detta är kanske något att tänka på.

En annan sak är att det på sikt kommer att kännas nog så långt att resa från näset till Köpenhamn eller DK varje dag, vilket inte skulle vara fallet från Limhamn. Så utbudet av arbetsplatser och skolor blir betydligt större inom närmare håll om man bor på Limhamn än på näset.

Personligen anses – allt annat lika som ekonomen brukar säga – att Limhamn är ett bättre alternativ än Näset. Om man däremot finner en jättefin tomt/hus på näset och är beredd att betala marknadsvärde så är strandtomterna på näset svårslagna ;).

Det bästa är att ni tar med er den stora börsen när ni åker runt och tittar och bildar er en egen uppfattning.

Lycka till! :) :) :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.