planett skrev:
. Kan de göra det med hjälp av myndigheter och kulturella regler desto bättre.
Utan att peka ut något speciellt område så är detta något vi är väldigt duktiga på i Sverige, vi har dessutom facket som ser till att det förblir så.

Vad gäller elmontör/elektriker/installatörsyrket är det en fråga om att kunna tillämpa
teoretiska kunskaper i arbetet med att bygga och i vissa fall även konstruera en elanläggning, kunskaper vilka man svårligen kan skaffa sig på annat vis än genom en kombination av teori och praktik under en längre tid.

En "behörighet light" ser jag som svår att definiera, vi har redan BB1 och BB2 och att gå lägre ser jag som omöjligt.
Ta en sak som "losskoppling och anslutning av maskin", är det en enfas tvättmaskin måste man kunna identifiera och redogöra för funktionen hos fas, nolla, jord, ha grundläggande kunskap och förståelse för ledararea kontra säkringsstorlek, känna till och kunna redogöra för systemet med kaplslingsklasser och märkningen av dessa mm.
Det sväller.
Ta sedan en lite mer komplicerad maskin, svarv, CNC-maskin, tryckpress....likförbaskat "maskin".
Däremot tycker jag att kravet på "anställd i samma företag" ska utgå, det är ren branchprotektionism genomdriven av fack och branchorganisation i samverkan. Under kompetent handledning kan nästan vem som helst montera en säker installation som behörig sedan kontrollerar och godkänner.
 
Hej. Det där lät väldigt intressant !! Om man fortsätter din tanke, plannet, att man genom utbildning och praktik får kunskaper/erfarenheter och blir en "yrkesman" ( inom vilket yrkesområde det än är ) så "ser" man hela spelplanen så att säga. Dvs. att det man arbetar med i exakt detta nu hänger ihop med första stycket i den första läroboken. Om en lekman nu rycker ut vissa bitar och säger sig vilja göra detta själv med anledningen - det är väl inget svårt - och vill ha en förklaring varför han inte får. Hur ska man förklara en sak som är inlärd under än lång tid och sitter i ryggmärgen? Nu blev det en lång utläggning och i helt fel tråd, f-låt. ;)
 
Bil mekar som avstår från att laga bromsarna på framhjulen och bara håller sig till bakhjulen kanske skulle ha betydligt kortare utbildning, bakhjulen bromsar ju inte mycket om man jämför med framhjulen 10-20% kanske och då borde han lätt klara sig med en kortkurs!!!! ;)
 
Elmont, Sawsaw, Spindel mfl. yrkesmän, när det gäller en installation i en "normalvilla" finns några tumregler för hur mycket tid det går åt för en sådan installation, vad materialet kostar, vilka moment som ingår och hur mycket tid som går åt för varje moment? Jag tänker mig typ planering, inköp och leverans, montering av kopplingsdosor och rördragning, montering av central, kablering och inkoppling, testning och dokumentation, samråd och möten. Vad vet jag... vad jag är ute efter är att samla ihop ett material som går att hänvisa till för att i framtiden undvika återupprepning av tidigare trådar. Iofs kanske Hempularen borde ta den pucken som moderator... men jag försöker i alla fall.
 
Det är lite vanskligt jag har inte sett en normal villa på flera år. Det är stor skillnad på en enplansvilla med en byggyta på 100m² bara det elementäraste utrustningen och 2 våning med källare med en byggyta på 175m² dubbelgarage och där det ska vara "allt".
 
Då får man definiera typfallet nogrannare. Nybyggd villa på 80 kvadratmeter bya i 1,5 plan utan garage? Elpanna, återvinning av frånluft. Häll och separat ugn, diskamaskin, köksö. Bubbelbad. Spotar i tak, dimmer på belysning i allmännna utrymmen.

Känns som att jag är på väg att bli projektledare här...
 
gravedigger, menar du downlights?
 
Pellefant. Slarvigt av mig. Downlights i allmänna utrymmen.
 
gravedigger skrev:
Pellefant. Slarvigt av mig. Downlights i allmänna utrymmen.
inte slarvigt;)

många använder "fel" benämning på downligts, förståelsen blir lättare om saker benämns vid sina rätta namn, som tex att inte kalla en FK för kabel osv...
 
Jag vågar inte hempula med min el.. Dessutom skulle det ta sån jäkla tid. Har dragit om allt på övervåningen och snart ska vi göra likadant på nervåniingen.Naturligtvis av en behörig el firma.När vi köpte huset var det el dragningar som man fick fotsvamp bara av att kolla på.
220v dragit i högtalar kabel mm
 
Mikael_L
gravedigger skrev:
Då får man definiera typfallet nogrannare. Nybyggd villa på 80 kvadratmeter bya i 1,5 plan utan garage? Elpanna, återvinning av frånluft. Häll och separat ugn, diskamaskin, köksö. Bubbelbad. Spotar i tak, dimmer på belysning i allmännna utrymmen.

Känns som att jag är på väg att bli projektledare här...
Kanske använda begreppet svensk standard, kan det vara en ide. Då måste väl också svensk standard förklaras förståss.

Jag kan hålla med om att vissa frågor har en benägenhet att dyka upp hela tiden, såsom dela upp trefasen bakom spisen till diverse enfasgrejer, hur inbyggnadsburkarna för spottar ska vara, som några exempel.
Om detta beskrevs/reddes ut någorlunda ordentligt i någon tråd kunde man sen ha en klistrad tråd som hänvisar till dessa. Så får man öka på i den klistrade tråden allteftersom man upptäcker behovet.
 
FAQ säger Bull. Förlåt Gravedigger.

Sedan kanske även moderatorerna kan snygga till en sådan tråd så att ev. pajkastning och kringsnack försvinner.
 
pellefant skrev:
hur det kan gå när en "hempulare/bortapulare" lekt elektriker.....[länk]

En sådan koppling, fast med "sockerbit" och en kabel in och två kablar ut ur "sockarbiten", plockade jag bort på vårt dagiskoperativ för något år sedan.

Dessutom så var kablarna avisolerade en bit utanför "sockerbiten".......
 
konstigt att inte fler dör av klantiga elkopplingar....
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.