Dom flesta tror att det viktigaste att veta är hur man gör, när man tex. kopplar och drar ledningar, men i mitt tycke är det utan tvekan den viktigaste kunskapen inom eljobbet att veta VARFÖR man måste göra på ett visst sätt och använda visst matr. och vilka konsekvenser som det kan få om man använder "fel" matr. Och då tänker jag inte på vad som står i föreskrifterna utan varför det står där. Den förståelsen och kunskapen tror jag det kan vara svårt att tillägna sig på nån veckosluts kurs.
Det som är svårt är alltså inte att koppla dosor med mycket tråd i utan dra ledningarna så att det inte blir så mycket tråd i dosorna.
 
elmont skrev:
Dom flesta tror att det viktigaste att veta är hur man gör, när man tex. kopplar och drar ledningar, men i mitt tycke är det utan tvekan den viktigaste kunskapen inom eljobbet att veta VARFÖR man måste göra på ett visst sätt och använda visst matr. och vilka konsekvenser som det kan få om man använder "fel" matr. Och då tänker jag inte på vad som står i föreskrifterna utan varför det står där. Den förståelsen och kunskapen tror jag det kan vara svårt att tillägna sig på nån veckosluts kurs.
Det som är svårt är alltså inte att koppla dosor med mycket tråd i utan dra ledningarna så att det inte blir så mycket tråd i dosorna.
Inte sett så mycket argument för att man inte skall kunan vissa saker. Problemet är att istället för att definiera vad som skall kunnas har man definierat vilken väg man skall gå för att anses kunna.

Det innebär att de som eventuellt kan de "varför" du nämner, ändå inte har rätt att göra kopplingar, därför att det som bestämts är inte vad de skall kunna, utan vilken väg de skall gå för att "få lov".

Det var någon som kallade det för skråväsen, vet inte om det är definition på skråväsen, men det känns som en sämre väg än en väg som handlar om kunskap.

Hade det funnits en deifnition på krav för kunskap, och möjligheten att testa om kraven var uppfyllda, hade det varit lättare att skapa förståelse för vilka som bör få och vilka som inte bör få.

--- Mats ---


--- Mats ---
 
Om man kan alla "varför" är det nog ingen större fara med att "hemmapula", Problemet för dom flesta är just att det inte alltid är så enkelt och självklart när det gäller hur el-ström och spänning fungerar och det tar lång tid att förstå alla samband. Jag kan ju tala om att jag genom åren tagit hand om många nyutbildade och har rätt stor erfarenhet av hur lite man vet efter flera år på skolbänken, därifrån har jag fått min skepsis till "light" montörer och det handlar INTE om nått försök att värna vårt "skrå".
Man behöver ju bara läsa frågeställningarna här i forat så finner man ganska snart att flertalet frågeställningar gäller hur man "kopplar" och nästan aldrig varför.
 
elmont skrev:
Om man kan alla "varför" är det nog ingen större fara med att "hemmapula", Problemet för dom flesta är just att det inte alltid är så enkelt och självklart när det gäller hur el-ström och spänning fungerar och det tar lång tid att förstå alla samband. Jag kan ju tala om att jag genom åren tagit hand om många nyutbildade och har rätt stor erfarenhet av hur lite man vet efter flera år på skolbänken, därifrån har jag fått min skepsis till "light" montörer och det handlar INTE om nått försök att värna vårt "skrå".
Man behöver ju bara läsa frågeställningarna här i forat så finner man ganska snart att flertalet frågeställningar gäller hur man "kopplar" och nästan aldrig varför.
Återigen håller jag med, jag ser också i forumen en del frågor som visar att man har planer på elkopplingar utan att ha ens de mest elementära kunskaperna om el. Det är ett exempel som används som orsak att värna om behörighetsskyddet.

Men mitt argument handlar inte om behörighetsskyddet, utan om att skyddet är baserat på vägen och inte kunskap. Ditt argument, och de flesta som tas upp, handlar om just kunskap. Det ger en underlig argumentation som i princip är som följer:

Då det är så viktigt att den som gör ändringen har kunskap är det bra att det finns ett behörighetsskydd som inte baseras på kunskap utan om vilken väg man lärt sig det man kan

Som jag tolkat det så är det så att även om man har full kunskap (vilket inte kan verifieras då man nte har möjligheten att få detta testat), och gör en förändring i elen hemma, så har detta gjorts av en obehörig person. Därmed gäller inte försäkringen om en olycka inträffar. Man kan få ett ansvar gentemot nästa person om man säljer huset vidare.

Detta sätter personen med kunskap i en orättvis situation, som han inte kan ta sig ur, trots att den kanske är oberättigad.

--- Mats ----
 
Nu får du ge dig med kverulerandet, Mats!

Om du nu har alla kunskaper (utan att ha gått en utbildning) och all praktik som krävs för att kunna ansöka om en elbehörighet så är jag fullständigt övertygad om att du skulle beviljas en om du bara sökte och har någon som kan backa upp dig bakom dina uppgifter!
En som däremot inte skulle beviljas behörighet är den elektriker som gått ut gymnasiet med IG för han har inte tillgodogjort sig kursinnehållen. Det handlar redan idag om kunskap och inte att man har gått på gymnasiet.
 
Sawsaw skrev:
Nu får du ge dig med kverulerandet, Mats!

Om du nu har alla kunskaper (utan att ha gått en utbildning) och all praktik som krävs för att kunna ansöka om en elbehörighet så är jag fullständigt övertygad om att du skulle beviljas en om du bara sökte och har någon som kan backa upp dig bakom dina uppgifter!
En som däremot inte skulle beviljas behörighet är den elektriker som gått ut gymnasiet med IG för han har inte tillgodogjort sig kursinnehållen. Det handlar redan idag om kunskap och inte att man har gått på gymnasiet.
Tja, jag visste diskussionen skulle reta vissa redan innan jag började, och jag väntade mig inte att reglerna skulle ändras bara för att jag tog upp diskussionen.

Hur du kan hävda att det handlar om kunskap, när andra, inklusive författningen, hävdar det förutom kunskap handlar om praktik, det har jag lite svårt att förstå. Personen från gymnasiet du nämner skulle inte få behörighet med IG, men inte om han hade MVG heller. Men jag inser att det inte för framåt att diskutera vidare.

--- Mats ---
 
Läs mitt inlägg igen så ser du att där står praktik också och beträffande den så beror det på vad du gjort under praktiken, alltså vad du lärt dig, som spelar roll. Är praktiken alldeles för ensidig och du har spenderat fyra år med att bara skruva fast vägguttag så blir det ingen behörighet.
 
Sawsaw skrev:
Läs mitt inlägg igen så ser du att där står praktik också och beträffande den så beror det på vad du gjort under praktiken, alltså vad du lärt dig, som spelar roll. Är praktiken alldeles för ensidig och du har spenderat fyra år med att bara skruva fast vägguttag så blir det ingen behörighet.
Såså, att vi är oense vet vi. Din text har jag läst. Problemet är inte att vi inte ser texten den andra skriver, utan att vi tänker olika i grundfrågan. Det handlar mer om vad är definitionen på kunskap är, än frågan om praktik har en möjlighet att ge kunskap. Därmed hamnar vi i grundfrågan, nämligen det du beskrev som mitt kverulerande: Är det kunskap eller något annat som avgöra om man får eller inte får pula med elen själv.

Jag hävdar att praktik är en väg, inte en kunskap. Om inte praktiken är beskriven som antingen "under praktiken skall du ha gjort x omgångar av y, och dessutom z omgångar av..." eller "efter praktiken skall du ha x timmars erfarenhet av y, och dessutom z timmars erfarenhet av ..." eller översatts till " för att bevisa erforderlig praktik skall du kunna bevisa kunskap i y genom att genomföra testet ...".

Så länge dessa kunskapsnivåer/erfarenhetsmängder eller genomförandeprov inte är definierade för praktiken har man inte definierat vad kunskapskravet är, man har bara sagt vad vägen för att anses ha kunskapen är (förutom allt annat, ha vandrat på vägen i 2 eller 5 år). Därmed har man sagt att det inte är kunskapen som avgör vad du får göra, utan vägen du gått till din kunskap.

--- Mats ---
 
Jag vill nog tro att man med stor säkerhet i vissa fall kan säga att det är så gott som omöjligt att tillgodogöra sig tillräckligt med kunskap utan praktik. Så tror jag till exempel är fallet med läkare, och jag tror också att så är fallet när det kommer till vissa delar av elektrikeryrket.
 
Det håll som den här tråden är på väg åt är är No-go enligt forumreglerna. Behörighetsfrågor är också något som diskuterats tidigare i andra trådar, t ex. i "Stora tråden om behörighet".
 
Mats Bengtsson skrev:
Såså, att vi är oense vet vi. Din text har jag läst. Problemet är inte att vi inte ser texten den andra skriver, utan att vi tänker olika i grundfrågan. Det handlar mer om vad är definitionen på kunskap är, än frågan om praktik har en möjlighet att ge kunskap. Därmed hamnar vi i grundfrågan, nämligen det du beskrev som mitt kverulerande: Är det kunskap eller något annat som avgöra om man får eller inte får pula med elen själv.

Jag hävdar att praktik är en väg, inte en kunskap. Om inte praktiken är beskriven som antingen "under praktiken skall du ha gjort x omgångar av y, och dessutom z omgångar av..." eller "efter praktiken skall du ha x timmars erfarenhet av y, och dessutom z timmars erfarenhet av ..." eller översatts till " för att bevisa erforderlig praktik skall du kunna bevisa kunskap i y genom att genomföra testet ...".

Så länge dessa kunskapsnivåer/erfarenhetsmängder eller genomförandeprov inte är definierade för praktiken har man inte definierat vad kunskapskravet är, man har bara sagt vad vägen för att anses ha kunskapen är (förutom allt annat, ha vandrat på vägen i 2 eller 5 år). Därmed har man sagt att det inte är kunskapen som avgör vad du får göra, utan vägen du gått till din kunskap.

--- Mats ---
Jag tycker du har rätt trångsynt tunnelseende i ditt kverulerande så jag ämnar inte diskutera saken mer med dig! Någon annan får haka på om intresse finns.
 
elmont skrev:
Om man kan alla "varför" är det nog ingen större fara med att "hemmapula", Problemet för dom flesta är just att det inte alltid är så enkelt och självklart när det gäller hur el-ström och spänning fungerar och det tar lång tid att förstå alla samband. Jag kan ju tala om att jag genom åren tagit hand om många nyutbildade och har rätt stor erfarenhet av hur lite man vet efter flera år på skolbänken, därifrån har jag fått min skepsis till "light" montörer och det handlar INTE om nått försök att värna vårt "skrå".
Man behöver ju bara läsa frågeställningarna här i forat så finner man ganska snart att flertalet frågeställningar gäller hur man "kopplar" och nästan aldrig varför.
En elbehörighet-light skulle bara "lagliggöra" det som många redan gör? Dvs komma överens med sin huselektriker om att dra allting själva och sedan få det besiktat och inkopplat i centralen. Jag tror att denna typ av förfarande skulle bli mycket säkrare med krav på en utbildning och inkoppling av behörig. Fast min uppfattning om vad light är kanske skiljer sig från någon annans.
 
gravedigger skrev:
Jag tror att i princip allt som finns att säga i detta ämne har sagts i denna tråd.

[länk]

Sedan kan man om man vill komplettera med denna.

[länk]
Och har man två sidor som vardera vägrar ändra position så kommer det att sägas igen. Det enklaste är att konstatera sitt ställningstagande och sluta diskutera. :)
 
ja ja visst är det kanske dags att lägga denna tråd i träda men jag vill bara göra klarat att jag själv inte på något sätt kommer att koppla eller dra något jag inte med säkerhet vet hur jag skall göra (och varför). Det är inte heller så att jag är intresserad av ett elektrikerjobb så alla arbetsgivare kan vara lugna.

Dock håller jag fast vid att kunskap och utbildning tyvärr har en allt för svag koppling, även mästare lärling har brister. Mitt intresse väcktes för detta ämne då jag själv skriver en avhandling i utbildningsvetenskap och därför vågar uttala mig om just kunskap och utbildning. Min forskning rör inte elektrikeryrket specifikt men jag kan utan vidare slå fast att det kan beskrivas som ett skrå eller profession om man så vill. Egenheten med dessa system är att de själva sätter upp hinder och gränser för att utestänga och för att upprätthålla sin särart. Kan de göra det med hjälp av myndigheter och kulturella regler desto bättre.

Det är alltså inte människors väl och ve som ligger i första rummet utan helt andra prioriteter. Med tanke på att det snart är 50% av ungdomsgruppen som går högre utbildning så borde det vara rimligt att de också har kapacitet att ta reda på hur fk skall dras i ett rör eller hur trådar skall kopplas för en enklare installation. Vi talar inte här om att bygga om Ringhals.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.