Det är lite förvånande att så många tror att det är teorin som gör en duktig elektriker, det är ju ett hantverksyrke. I tex ett villabygge (och oftast i all nybyggnation) är dimensionering mm. redan given och elektrikerns "problem" oftast av rent praktisk karaktär. Som exempel hur man ska komma från A till B när det inte finns nån vägg att gå i eller man har en nivåskillnad på en meter massivt limträbalk (dom som ritar lever i en tvådimensionell värld), kontrollera att köket är lika som på ritningen och ändra placeringar av apparater, fråga om allt som inte finns med på ritningarna, planera arbetet så att alla arbetsgrupper kan komma fram så bra som möjligt, tex. kolla vilken sida på väggen som ska skivslås först, beställa rätt matr. i rätt tid, leda ev arbetslag, veta när man ska frångå standard och varför, osv.
Den teoretiska biten måste man ha för att förstå när det kan bli fel och när man måste räkna, men med tiden lär sig dom flesta när man är "på den säkra sidan" och då blir det ointressant att veta förimpedansen om man har en stor trafo 150 meter bort.
Så ska jag anställa en elektriker är det inte hans teoretiska kunskaper som väger tyngst utan personlighet och vilja.
 
elmont skrev:
Det är lite förvånande att så många tror att det är teorin som gör en duktig elektriker.
Nej, det vill jag inte hålla med om. Det är inte "duktighet" vi diskuterar utan "säkerhet". Och det som alltid förs fram i debatten är just då att det *inte* räcker med att kunna klamra en kabel snyggt, utan det är en massa teoretisk kunskap som gör en säker installation till skillnad från en osäker. Men det är ju bara trevligt att du håller med på den punkten. Frågan var ju trots allt "törs du hemapula", och det är väl knappast estetiska misstag som trådskaparen hade i åtanke... :)
 
Jag tror att det är många som är hemma pulare, dock kan jag påtala att alla elektriker inte är så himla duktiga, köpte för ca 1 vecka sedan ett hus byggt 1914 i huset bodde en eletriker som bott där i hela sitt liv, han hade enligt änkan /(han gick bort) Dragit all el i huset och hon intygande att allt var 100%. Gubben hade jobba som elektriker på ett av sveriges största elföretag (ES) i drygt 45 år.

När jag då som lekman kollar runt lite och hittar skumma kopplingar och kabel svärmar i grunden så börjar man fundera, tar då in en elektriker, det första denna gör är att rygga tillbaka och skakar på huvudet....

Det hela resulterar i att all ström i huset får dras om..

Men det är väl som man säger, skomakerens bar går barfota....
 
Det är svårare att även göra det snyggt, snabbt och billigt än att bara göra det säkert?
 
elmont: Det var väl ingen som påstod att teorin är vad som gör en elektriker duktig. Vad jag skrev var bara att de saker som Mikael L räknade upp var typiska exempel på teoretisk kunskap och dessutom ganska enkel teoretisk kunskap som vilken normalbegåvad person som helst skulle kunna tillgodogöra sig på kort tid.

Självklart är det så att för att ha yrket elinstallatör så krävs det andra kunskaper. Dock är frågan hur många av dessa kunskaper som är nödvändiga för att göra en installation i sitt eget hem under ett renoveringsprojekt. Allt som har med planering, beställning av material, samordning etc försvinner ju eftersom man A) jobbar med sig själv och B) det är inte lika kritiskt med tiden.

Jag kan bara jämföra med mig själv: Det finns många människor som är duktiga på att programmera, bygga websidor etc, dvs göra saker för sin egen skull. För att dock arbeta med dessa saker i exempelvis ett stort företag kräver dock en stor mängd ytterligare kunskaper som många gånger inte är av teknisk karaktär.

Vad jag menar är således att det är ganska ointressant att titta på vad en elinstallatör med detta som yrke behöver kunna för att diskutera vilka kunskaper en "hemmapulare" behöver besitta.
 
W
och varför får man inte som lekman byta en trasig apparatdosa mot en likadan?
 
Det är helt klart att det finns smärre justeringar av behörighetsområdet som skulle kunna göras utan någon ökad risk för elsäkerheten.

Skall man vara petig när det gäller just appratdosfallet. Så finns det faktiskt lägen där det inte är OK att bara byta mot en synbrligne likadan dosa. Ex. i stall så måste elmateriel hålla en viss brandklass. Plastdetaljer skall då vara flamsäkra. Jag vet inte så mycket om de olika klasserena, möjligt att alla dosor uppfyller dem, men jag vet att det finns prylar som inte får monteras i en sådan miljö.

För mig som hempulare kan det vara svårt att veta om min tilltänkta ersättningsdosa verkligen på alla plan är likvärdig.
 
W
Jo givetvis finns det regler för sånt med, men det jag tänkte mest är som jag skrev tidigare, om jag river en vägg tex och ser då samtidigt att en apparatdosa är sprucken, så får jag själv inte byta den till en exakt likadan, det måste en elektriker göra.
Nu syftar jag på en villa
 
Mikael_L
hugodog skrev:
Jo givetvis finns det regler för sånt med, men det jag tänkte mest är som jag skrev tidigare, om jag river en vägg tex och ser då samtidigt att en apparatdosa är sprucken, så får jag själv inte byta den till en exakt likadan, det måste en elektriker göra.
Nu syftar jag på en villa
Enligt regelverket, JA.
 
hempularen skrev:
För mig som hempulare kan det vara svårt att veta om min tilltänkta ersättningsdosa verkligen på alla plan är likvärdig.
Givet den faktiska skillnaden i kvalitet på material som enligt märkningen skall uppfylla en viss standard så skulle jag inte automatiskt säga att du som hemapulare behöver ligga så långt efter profsen. Jmf. exv: http://www.elsakerhetsverket.se/sv/Produktsakerhet/Forsaljningsforbud/Lysrorsarmatur1/

Men som sagt, jag pratar bara "normalvillainstallationer" i villan. Och där ingår inte lantbrukets driftsbyggnader, minder eller större industri (där jag själv är uppfostrad), ej heller långa kabeldragningar *ut ur* villan till uteliggande garage, uthus etc.

Så ja, i något undantagsfall så skulle det inte gå att byta en gammal dosa mot en ny "likadan", men jag skulle säga att de fallen ligger inom felmarginalen. Dvs det är smällar man får ta. Det kommer alltid att uppstå farliga situationer. Så länge vi eliminerat de systematiska felen så måste den kvarvarande risken vägas mot nyttan vi har av tjänsten, om exv. noll elolycksfall är det vi sätter främst så är det ju bara att koppla bort huset från nätet så är risken i stort sett eleminerad. Och ändå skulle jag inte tro att många skulle se det som ett realistiskt alternativ.
 
W
Mikael_L skrev:
Enligt regelverket, JA.
Vad jag försöker komma fram till är det att jag tycker man borde enligt regelverket få byta en apparatdosa som lekman, till en likadan om den är trasig. Nu får man ju inte det, men man får byta tex eluttag.
 
Mikael_L
Ja precis, det står skrivet några enstaka saker man får göra som lekman, och resten är helt enkelt behörighetskrävande. Enkelt va? :)
 
W
Jo jag förstår att det står skrivet i regelverket vad man får och iinte får göra, Men jag tycker att en sån sak som att byta en apparatdosa borde man få göra som lekman, precis som att man får byta eluttag, enkelt va?:)
 
hugodog skrev:
Jo jag förstår att det står skrivet i regelverket vad man får och iinte får göra, Men jag tycker att en sån sak som att byta en apparatdosa borde man få göra som lekman, precis som att man får byta eluttag, enkelt va?:)
Ett eluttag är oftast mycket enklare att byta än en apparatdosa. En apparatdosa med stutsar byter man inte ut så lätt t.ex.
 
W
Ok...:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.