Perfekt då ska jag bara snygga till det sista på mina små elprojekt och sedan beställa en sådan så har jag mitt på det torra då jag har papper på att anläggningen är säker och utförd enligt regler. ;)
 
E
gör det du

då vet du vem som har ansvaret med......;)
 
W
Elinstallatören skrev:
gör det du

då vet du vem som har ansvaret med......;)
Hur blir det då som för oss, vi har elektriker här (Med behörighet) som fixar elen i vårat hus, fräschar upp lite bland 70tals kablarna och hempuleriet :D

När dom har gjort färdigt allt så har dom alltså inget med det att göra sen, eller får dom stå till svars om det mot förmodan skulle hända nåt?
 
E
vad tror du att det skulle sluta?
om det blev elfel som startade en brand i ditt fall?
 
W
Elinstallatören skrev:
vad tror du att det skulle sluta?
om det blev elfel som startade en brand i ditt fall?
Som jag tror så så det första mitt försäkringsbolag skulle fråga hur skicket på elen i huset var och om jag har kopplat nåt själv.
och som svar på det så skulle jag säga, nej har inte kopplat med nåt själv, hade en firma som fixade elen..
 
W
Å andra sidan undrar jag vad dom skulle säga om jag inte hade renoverat elen hemma, vilka ersättningar jag skulle få..
 
W
Föressten, jag kom på en sak, jag får själv utan behörighet och om jag är absolut säker på vad jag gör. koppla en lampsladd, byte eluttag, strömbrytare å sen var det lite mer, men, får jag byta en trasig apparatdosa?
 
W
Kent, tack för svaret, men jag måste få fråga vad det är som gör att jag inte får byta ut en dosa i plast? Om man monterar dit en exakt likadan i samma hål, då borde det väl vara mer farligt att byte ett uttag?
Nu har jag inte bytt nån apparatdosa men jag tycker bara det är lustigt, men det är ju bara jag det :D
 
Mikael_L
Nä det ÄR lustigt ... :)

Men gränsdragningen är lagd där ...

Byt du, jag kommer inte skvallra ... ;)

(Nu blir jag bannad för att jag uppmuntrar olaglig verksamhet :D)
 
W
Haha nää behöver inte byta nån...
men jag tycker det är lustigt ändå, alltså gränsdragningen, att man inte får utan behörighet byta en sån, momenten man gör är ju inte direkt farligare än att byta ett ellutag eller koppla en strömbrytare till en lampa
:)
 
Mikael_L
hugodog skrev:
men jag tycker det är lustigt ändå, alltså gränsdragningen, att man inte får utan behörighet byta en sån, momenten man gör är ju inte direkt farligare än att byta ett ellutag eller koppla en strömbrytare till en lampa
:)
Fast egentligen är nog inte gränsdragningen så tokig ändå.

Om elektrikerns arbete bara handlade om att kunna koppla ihop rätt kabel i rätt hål på apparaten och att välja rätt färg på ledningen så skulle man nog direkt kunna skrota behörighetssystemet. Då skulle det vara så enkelt att vem som helst kunde lära sig det på nolltid. Det skulle kunna vara en liten A5-broschyr på byggmax, med allt man behöver veta och tänka på. :D

Jag har haft fördelen att en av mina bästa vänner är elektriker och kunnat fråga honom direkt, vad som gäller, när jag har undrat över något.
Sen har jag nu häckat i det här forumet alldeles för många timmar, men inser även här, ifrån frågor och svar, att det folk i allmänhet tror är svårt om el, eller för den delen viktigt, många gånger inte alls är så.
Utan det är de där lite mer "osynliga" sakerna som är det svåra, som gör att det finns en finess med att inte låta en elektriker börja koppla hur som helst, med endast utbildning i botten, utan att faktiskt kräva en hel del praktisk erfarenhet innan man kan få behörighet.

Det gäller saker som kabeldimensionering, skydd, värmeutveckling, tider och strömmar för olika säkringar att lösa osv osv. Till detta tillkommer sen också finessen med att det utvecklats en viss mängd praxis, som gör att den anläggning en elektriker lämnar efter sig går att begripa sig på för nästa elektriker.

Jag är ingen förkämpe för dagens behörighetssystem, tvärtom. Men man måste iaf erkänna att någon förtjänst har det iaf. En förändring, inte ett slopande, kanske.

Slutligen kan jag väl tycka att byta ett befintligt VP-rör eller en dosa, eller byta en kabel skulle borda tillåtas. Har en riktig elektriker väl valt den förläggningen så blir det ju inte sämre bara för att man byter skadade saker, och sätter dom på samma ställe.
 
W
Jo jag håller med dig med det du skrev, och att man borde kunna få byta ett rör eller dosa till ett likadant och på samma ställe.
Undra hur många det är som ringer en elektriker när dom renoverar hemma å har rivit en vägg å ser att ett rör eller en dosa är trasig, är nog inte så många som tänker " Skit oxå nu måste jag ringa elektrikern för att byta den här plastdosan" men det är ju vad jag tror...:)
 
Mikael_L skrev:
Det gäller saker som kabeldimensionering, skydd, värmeutveckling, tider och strömmar för olika säkringar att lösa osv osv. Till detta tillkommer sen också finessen med att det utvecklats en viss mängd praxis, som gör att den anläggning en elektriker lämnar efter sig går att begripa sig på för nästa elektriker.
I en vanlig villa så görs det där till 99% (och av 99.9% av alla elektriker) med några enkla tumregler av typen 10A = 1.5mm2, 16A = 2.5mm2 osv. Det är först när man går utanför normalfallet som det i praktiken kan bli aktuellt att ens använda någon teori. För många installationselektriker så händer detta inte knappast någon gång under hela karriären. (Tro mig, jag har kört utbildning för installationselektriker som efter 10 år i branschen inte kunde redogöra för Ohms lag. Varken kvalitativt eller kvantitativt). För att citera den senaste elektrikern som var i mitt hus, när jag bara av rent intresse frågade om han hade någon uppfattning om vad förimpedansen kunde ligga på i mitt område: "Förimpedans? Men du bor ju i stan!" Till saken hör att han var där och bytte elmätare. Eller varför inte min far när jag undrade om de gamla rören verkligen kunde uppfylla dagens krav på samförläggning; "Samförläggning? I en villa..."

Så ja, den samvetsgranne elektrikern har detta i bakhuvudet, men det är långt ifrån alla som är samvetsgranna, och det kommer de i 99.999% av fallen undan med. Så vi skall inte överdriva kraven kraven på teoretisk kompetens i normalfallet.

Sedan håller jag helt med om att det inte är realistiskt att släppa det här fritt. Men att det t ex är *olagligt* att dra ett VP-rör åt en elektriker som sedan kopplar, försåvida den samme inte *betalar dig* för att göra det är naturligtvis orimligt, och det har lika naturligtvis inget med elsäkerhet att göra. Så det finns helt klart utrymme för justeringar.

Obs, liksom 78% av alla annan statistik på internet så är ovanstående procentsattser påhittade från början till slut.
 
Mikael_L skrev:
Utan det är de där lite mer "osynliga" sakerna som är det svåra, som gör att det finns en finess med att inte låta en elektriker börja koppla hur som helst, med endast utbildning i botten, utan att faktiskt kräva en hel del praktisk erfarenhet innan man kan få behörighet.

Det gäller saker som kabeldimensionering, skydd, värmeutveckling, tider och strömmar för olika säkringar att lösa osv osv. Till detta tillkommer sen också finessen med att det utvecklats en viss mängd praxis, som gör att den anläggning en elektriker lämnar efter sig går att begripa sig på för nästa elektriker.
Jag har lite svårt att se hur de sakerna du räknar upp inte är saker som man kan lära sig genom teori. Jag skulle snarare säga att de är goda exempel på saker som lämpar sig väl för teoretisk inlärning. Det som enligt min åsikt kräver praktisk erfarenhet är just saker som inte primärt handlar om kunskap, utan om det som så luddigt kallas för "handlag". Vad jag menar med det är att jag på kort tid skulle kunna lära mig tillräckligt för att i detalj kunna redogöra för hur man lackerar en bil, men det skulle ta många års träning för att kunna utföra det i praktiken då det kräver att muskelminnet tränas upp, att man får känsla för hur tjock färgen ska blandas etc etc.

Dessutom är det ju precis som lars_stefan säger så att i de allra flesta villainstallationer så använder inte elektrikern den kunskapen, utan utgår från enkla "standarder" som skulle kunna sammanfattas i text och bild i en relativt kompakt form.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.