E
en behörig på fritiden är väl ok -elansvarsmässit- skatte mässit en annan fråga sen så kan förs.bol. kräva den behörige fast Du får högre ersättning iaf

om man inte vet vilken firma blir det nog nedsättning då man inte kan visa att man haft en behörig -vilket tex jag- tror men tex Mats tror det inte är fast-äg. uppgift att bevisa han haft behörig -läs de inläggen om det du
 
Elinstallatören skrev:
om man inte vet vilken firma blir det nog nedsättning då man inte kan visa att man haft en behörig -vilket tex jag- tror men tex Mats tror det inte är fast-äg. uppgift att bevisa han haft behörig -läs de inläggen om det du
Om det är installerat innan man köpt huset så kan man ju oftast inte bevisa detta, och då är alltså försäkringen värdelös enligt dig? Och jag som ny ägare är ju inte skyldig att tillse att den tidigare ägaren följt lagen. Det faller ju på sin orimlighet!

Och gällande behörig på fritiden: Om denna inte finns kvar i livet, hur gör man då?
 
Elinstallatören skrev:
en behörig på fritiden är väl ok -elansvarsmässit- skatte mässit en annan fråga sen så kan förs.bol. kräva den behörige fast Du får högre ersättning iaf

om man inte vet vilken firma blir det nog nedsättning då man inte kan visa att man haft en behörig -vilket tex jag- tror men tex Mats tror det inte är fast-äg. uppgift att bevisa han haft behörig -läs de inläggen om det du
Valdermarsvik: Finns ingen person som blivit straffad för hempuleri, eller fått sänkt ersättning från försäkringsbolag som jag kan hitta. Det vanliga är att när ett bolag inser de inte kommer att vinna ett mål går de till förlikning, för de slipper de att få offentliga papper mot sig som ger folk svart på vitt att det andra är skrämselpropaganda. Men hur som helst, inte skall du väl fråga mig? Detta är ju ditt enda kvarvarande offentligt dokumenterade fall. Inte kan det väl vara så att ditt enda kvarvarande offentligt dokumenterade fall i själva verket inte ledde till en försäkringsminskning. Kom loss nu, du har ju refererat till det, berätta i egna ord vad resultatet blev om du nu inte kan hitta en offentlig referens att ge oss.

Jag säger inte att jag tror att det inte är fastighetsägarens uppgift att bevisa. Jag säger att det är inte fastighetsägarens uppgift att bevisa, och detta på grund av lagen. Det finns många förutom elinstallatören som skulle vilja att det var annorlunda, tidvis ser man fall när det borde vara annorlunda, men det riskerar att föra med sig ökad rättsosäkerhet att ändra på kraven på bevisföring.

Trots alla diskussioner, trots alla önskemål, och trots att det kan tidvis finnas skäl, så gäller nuvarande lag. Specifikt innebär det att så länge lagen om bevisbörda inte ändras som lag, kan inte ett försäkringsbolag göra annat än följa lagen, med mindre man i avtalsform ställer de av elinstallatören önskade kraven på kvitton/fakturor/bomärken. Sådana villkor finns för närvarande inte i avtalen, och med tanke på lagen är det inte säkert att man kan ställa den typen av krav till en normal konsument (vissa lagstadagade skydd kan inte avtalas bort).

För att ge en sammanfattning av lagen bifogar jag en motion. den blev avslagen (det heter uppskjuten på riksdagsmansspråk), som i ett förslag om att föra in elinstallatör-lika tänk, inledde med att sammanfatta nuläget. Man kan notera att omvänd bevisföring anses införd på vissa speciella områden, men då alla via lag, och inte via privata avtal, och hittills inte för el.

Motion 1992/93:Ju829 Bevisbördan i brottmål m.m.

MER INFORMATION
Behandling av 1992/93:Ju829
Inga bilagor.Motion till riksdagen
1992/93:Ju829
av Karl Gustaf Sjödin m.fl. (nyd)
Bevisbördan i brottmål m.m.

--------------------------------------------------------------------------------

I brottmål har åklagaren bevisbördan. Det innebär att
åklagaren skall styrka sina påståenden om brott. I domar
uttrycks det t ex så att åtalet är styrkt, att övertygande
bevisning förebragts eller, vilket blivit allt vanligare under
senare år, att gärningen är bevisad bortom varje rimligt
tvivel.Med rättssäkerhet menas i ett brottmål att ingen
oskyldig skall bli dömd för brott. Man brukar uttrycka
saken så att det är bättre att 10 skyldiga går fria än att en
oskyldig döms för brott. Somliga hävdar att det är för
många som går fria och att det är alldeles för enkelt att klara
sig från lagföring och en fällande dom. Det är bara att ljuga,
tiga eller att vara passiv. Till sin hjälp har de misstänkta eller
tilltalade oftast smarta välartikulerade advokater.
Domstolarna har också under senare år ställt allt högre
beviskrav för fällande dom. Det finns domstolar,
hovrättsavdelningar och domare som är kända för att ställa
mycket höga krav på bevisningen.I praktiken har det gått så långt att åklagaren åläggs att
motbevisa varje påstående som den tilltalade eller hans
försvarare för fram, lögner och undanflykter, att till och
med motbevisa vad som förr brukade uppfattas som rena
''tjyvinvändningar''.
 
Beppo77 skrev:
Och gällande behörig på fritiden: Om denna inte finns kvar i livet, hur gör man då?
:cool: Då får du ta ut en nu levande elinstallatör och låta honom dra om all el. :D
 
jag råkade ut för att försäkringsbolaget tolkade ett vållande på annat sätt än domstolen, efter påpekande så ändrade dom vållandet men upplyste om att dom inte alltid vid sin utredning kommer fram till samma vållande som domstolen och inte heller alltid följer domslutet.
 
pellefant skrev:
jag råkade ut för att försäkringsbolaget tolkade ett vållande på annat sätt än domstolen, efter påpekande så ändrade dom vållandet men upplyste om att dom inte alltid vid sin utredning kommer fram till samma vållande som domstolen och inte heller alltid följer domslutet.
Så kan det vara. Då går man över i en civilrättslig tvist (domstolen har avgjort brottsmålet med i det fallet förmån för försäkringsbolagets motpart, det kan man inte tvista om, domen ligger om man inte går vidare i högre instans med brottsmålet). Försäkringsbolaget kan hävda nedsatt ersättning ändå.

Dock gör de det samtidigt som det finns ett domstolsutslag på att ett brott inte föreligger. Eftersom deras nedsättning bygger på oaktsamhet från din sida, och eftersom oaktsamhet i samband med el är ett lagbrott (brottsmål), får de mycket svårt om du väljer att klaga (vilket också resultatet du anger visar, de väljer att vika sig men kommentera att de inte alltid gör det).

I andra fall, där el inte är inblandat, kan de faktiskt ha en starkare ställning. Blir du av med din klocka på grund av oaktamshet behöver den oaktsamheten inte vara kopplad till brott, och då kan hela tvisten vara civilrättslig och du som försäkringstagare har inte längre tryggheten av ett brottsmål bakom dig.

--- Mats ---
 
Immobil skrev:
:cool: Då får du ta ut en nu levande elinstallatör och låta honom dra om all el. :D
Japp, Och för att vara på säkra sidan, se till att han skriver papper på allt han gör, och sen se till att förvara dessa papper i bankfack. Man kan ju inte ha dom hemma, för då brinner dom ju upp samtidigt som huset...:D
 
W
hehe rätt så intressant läsning här, har kollat in då å då :)
 
W
Undra hur det blev i "Arga snickaren" i det avsnittet då en kvinnas exman hade hemmapulat med elen å hade 15 öppna uttag brevid sängen, öppen elcentral m.m m.m, vet inte om hon fick hela elen omgjord, men om hon inte fick det så vet ju vet ju iaf nån i hennes försäkringsbolag att vissa delar är hemmapulade i så fall...
 
E
tur man kan glädja nån ni kan göra ER lustiga på :)

det jag skriver om hur det ser ut idag å vad jag tror det kommer resultera i framtiden
fast.äg. ansvar för sin el anläggning kom till i början på 2000.
men koppla in som ni vill ni men jag tycker synd om dem som får sina ersättningar nedsatta, men det gäller inte Er då ni inte minns vilken som installerat eller så dog han eller så har kvitton brunnit upp å Ert bankfack sprängts vid inbrott m.m.m.

så kan ni stå å förklara för försäkrings bol att det är `rätt´ gjort.
det är bara ifrågasätta Erat avtal med bol. å hänvisa till lagen....

men läser Ni det jag klippt in hänvisat samt paragrafer angående ämnet så är det inget å bry sig om....

jag rekomendera alla andra att se över Er anläggning med en behörig å åtgärda det av en behörig.

Ni vet vad Ni får göra enligt lagen å jag tror det är bäst att hålla sig inom ramarna, då jag tror kraven kommer skärpas sen fast.äg blev ansvarig

jag tror även att behörighets systemet kommer att revideras då de finns de som har behörighet men inte tillämpar den som säkert kommer få indraget/inskränkningar.

det är ingen lekstuga då det gäller starkström iaf....
 
E
hugodog:

jag har åxå funderat hur det blev med det där
de borde iaf berätta hur de gjorde tycker jag.............
 
Elinstallatören skrev:
hugodog:

jag har åxå funderat hur det blev med det där
de borde iaf berätta hur de gjorde tycker jag.............
Intressant fråga. Om inte hennes ex-man sitter i fängelse redan, och hon är försäkringslös, samt det finns en utdömd dom att hon måste anlita en eller annan behörig elektriker inom x dagar, så finns det de vars världsbild kommer att falla sönder. :)

--- Mats ---
 
W
Vilket betyder i så fall att det finns mängder av människor runt om i landet som inte ska få nån ersättning alls om det nu händer nån olycka med el iblandad, eller nedsatt.... jag undrar jag...
alla olycksfallsförsäkringar, allrisk m.m vad ska man med dom till då?

Iofs så byter vi elcentral å jordar hela huset + lite extra uttag m.m, men det låter jag en behörig firma ta hand om, just därför att elen är en så pass viktig säkerhetsfråga tycker jag, fixa dit några extra uttag skulle jag säkert mycket väl kunna göra själv, men eftersom jag inte är behörig å inte har nån elutbildning bakom mig så låter jag bli det, just för att elen ska vara korrekt utförd av en som är behörig!
 
Redigerat av moderator:
Mikael_L
Elinstallatören skrev:
det jag skriver om hur det ser ut idag å vad jag tror det kommer resultera i framtiden
fast.äg. ansvar för sin el anläggning kom till i början på 2000.
Kan någon som VET bekräfta?!?
(dvs inte den som här och nu påstår det...)

Jag har trott att fastighetsägaren har varit den som varit ansvarig för elanläggningen i alla tider.
 
Redigerat:
W
Tänkte på en sak häromdagen, som obehörig så får man ju byta eluttag strömbrytare å sen lampsladd byta propp å nåt mer om man är 100% säker på vad man gör.
Om man nu byter tex ett uttag så är det ju så att man får ta bort kablar etc ifrån klämmorna/skruvarna på uttaget, varför finns det inte nån sorts kontakt med hake som man enkelt kan ta ut å sätta i, i det nya, princip som en RJ kontakt, eller finns det? det går ju att göra saker mer idiotsäkra eller finns det nåt som hindrar att det inte ska vara så?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.