pellefant skrev:
jag har hört av en hemlig källa att inläggen här på forumet om missvisande statistik ökat med 300% den senaste månaden....................................................
...:D
 
E
mats:

ärlit talat har jag inte skrivit -lagt in- försäkrinfs avtal där det står vilket krav de har på behöriga montörer

har Du missat det? addar en till -igen
undrar på att folk blir less på mig som MÅSTE tjata på samma fråga flera ggr

men läs följande:

länk: http://www.lansforsakringar.se/priv...Privat/Villkor/080117_VH08_LFJ_Bol_14_YCT.pdf


B. Aktsamhetskrav
Inledning
För att du ska få full ersättning om en skada inträffar krävs att du följt de aktsamhetskrav
som finns. För alla egendomsskador i denna försäkring gäller generella aktsamhetskrav,
se nedan. För vissa skadehändelser finns dessutom särskilda aktsamhetskrav, dessa anges
då under respektive skadehändelse.
B.1. Generella aktsamhetskrav
Du ska:
• följa de föreskrifter som fi nns i lag eller som meddelats av offentlig myndighet.
• vid installation endast använda sådan produkt som är godkänd av offentlig myndighet
ur miljö- och/eller säkerhetssynpunkt.
• följa tillverkarens, leverantörens och installatörens anvisningar för installation, skötsel
och underhåll.
• uppfylla de krav som ställs i bland annat Boverkets byggregler, eller meddelas av den
lokala byggnadsnämnden, när du reparerar, bygger om eller bygger till. Dessa krav ska
uppfyllas oavsett om byggnadslov krävs eller inte för vidtagna åtgärder.
• förvara och handha egendom så att skada eller förlust så långt som möjligt förhindras.

B.2. Nedsättning
Har du inte uppfyllt aktsamhetskraven ovan kan ersättningen sättas ned (minskas).
Referens: avsnittet M.8. Nedsättning av försäkringsersättning


vad tycker herrn är oklart?

har du ringt ditt förs.bol. å pratat med dem?

min statistik kan man skriva sarkasmer om men INGEN har vågat kolla
vart å hur jag fåtttag i den har jag -åxå- skrivit
 
Elinstallatören skrev:
mats:

ärlit talat har jag inte skrivit -lagt in- försäkrinfs avtal där det står vilket krav de har på behöriga montörer

har Du missat det? addar en till -igen
undrar på att folk blir less på mig som MÅSTE tjata på samma fråga flera ggr

men läs följande:

länk: [länk]


B. Aktsamhetskrav
Inledning
För att du ska få full ersättning om en skada inträffar krävs att du följt de aktsamhetskrav
som finns. För alla egendomsskador i denna försäkring gäller generella aktsamhetskrav,
se nedan. För vissa skadehändelser finns dessutom särskilda aktsamhetskrav, dessa anges
då under respektive skadehändelse.
B.1. Generella aktsamhetskrav
Du ska:
• följa de föreskrifter som fi nns i lag eller som meddelats av offentlig myndighet.
• vid installation endast använda sådan produkt som är godkänd av offentlig myndighet
ur miljö- och/eller säkerhetssynpunkt.
• följa tillverkarens, leverantörens och installatörens anvisningar för installation, skötsel
och underhåll.
• uppfylla de krav som ställs i bland annat Boverkets byggregler, eller meddelas av den
lokala byggnadsnämnden, när du reparerar, bygger om eller bygger till. Dessa krav ska
uppfyllas oavsett om byggnadslov krävs eller inte för vidtagna åtgärder.
• förvara och handha egendom så att skada eller förlust så långt som möjligt förhindras.

B.2. Nedsättning
Har du inte uppfyllt aktsamhetskraven ovan kan ersättningen sättas ned (minskas).
Referens: avsnittet M.8. Nedsättning av försäkringsersättning


vad tycker herrn är oklart?

har du ringt ditt förs.bol. å pratat med dem?

min statistik kan man skriva sarkasmer om men INGEN har vågat kolla
vart å hur jag fåtttag i den har jag -åxå- skrivit
Det är kristallklart. Jag skall följa lagen, och jag skall följa kraven på aktsamhet. Det finns inte i dokumentet, eller lagen, ett enda ord om att jag för att följa lagen eller vara aktsam skall kunna visa kvitton, eller fakturor, eller på annat sätt att jag har bevisbördan för vem jag anlitat.

Så om detta är det enda du kan hitta, så har du inget som helst stöd för dina påstående. De har vare sig skrivit över bevisbördan till mig (tycker de att jag inte har följt lag eller aktsamhetskrav är det upp till dem att bevisa det), eller ställt krav på skriftlig dokumnetation av gjorda inköp för uppyllandet av mina aktsamhetskrav.

Så antingen får du hitta något skrivet som styrker dina påståenden om kvitton/fakturor/bomärken, ... eller så är det något du tycker vore jättebra, men inte på något sätt kopplat till ett krav från försäkringsbolagen.

--- Mats ---
 
E
sen finns det krav från kraft leverantören med:


Allmänna avtalsvillkor (NÄT2009N) utarbetade av Svensk Energi.

NÄT2009N

Kundens anläggning
3.6 Alla förekommande arbeten på kundens elanläggning skall
utföras enligt nätägarens anvisningar och övriga gällande
bestämmelser. För arbetets utförande skall, om inte annat följer
av gällande bestämmelser, anlitas behörig installatör.


NÄT 2009 K

Kundens anläggning
3.6 Alla förekommande arbeten på kundens elanläggning
skall utföras enligt nätägarens anvisningar och övriga
gällande bestämmelser. För arbetets utförande skall, om
inte annat följer av gällande bestämmelser, anlitas
behörig installatör.


Vill ni läsa åp fler avtal/paragrafer

Jag har nu visat på flera ställer: försäkringsbolagens, kraft leverantörer, lagar/föreskrifter.
Vilka de SAMTLIGA har de kraven på behöriga installatörer.

Hur är det ens möjligt att TRO att det går att undkomma när en installation gjord de senaste fem åren och som har startat en brand, att man har lagen/rättigheten på Sin sida?
 
Elinstallatören skrev:
sen finns det krav från kraft leverantören med:


Allmänna avtalsvillkor (NÄT2009N) utarbetade av Svensk Energi.

NÄT2009N

Kundens anläggning
3.6 Alla förekommande arbeten på kundens elanläggning skall
utföras enligt nätägarens anvisningar och övriga gällande
bestämmelser. För arbetets utförande skall, om inte annat följer
av gällande bestämmelser, anlitas behörig installatör.


NÄT 2009 K

Kundens anläggning
3.6 Alla förekommande arbeten på kundens elanläggning
skall utföras enligt nätägarens anvisningar och övriga
gällande bestämmelser. För arbetets utförande skall, om
inte annat följer av gällande bestämmelser, anlitas
behörig installatör.


Vill ni läsa åp fler avtal/paragrafer

Jag har nu visat på flera ställer: försäkringsbolagens, kraft leverantörer, lagar/föreskrifter.
Vilka de SAMTLIGA har de kraven på behöriga installatörer.

Hur är det ens möjligt att TRO att det går att undkomma när en installation gjord de senaste fem åren och som har startat en brand, att man har lagen/rättigheten på Sin sida?
Lika kristallklart, och lika självklart. För att följa lagen måste för fasta installationer en behörig installatör anlitas. Annars bryter man mot lagen. Fortfarande inte ett ord om att detta måste kunna styrkas med kvitton/fakturor/bomärken/... Samma slutsats, alla är överens om att lagen måste föjas, men dina påståenden om krav på kvitton/fakturor/bomärken, ... har inget stöd. Finns inga paragrafer om omvänd bevisbörda.

Samma sak som med att köra bil. Du måste följa trafikreglerna. Det finns inga krav på att du med kvitton eller videoband eller vittnen kan bevisa att när du körde bil för 8 år sedan, i maj, första fredagen i veckan, gjorde du det i enlighet med lagar. Skall någon påstå motsatsen är det de som har kravet på sig att bevisa motsatsen.

---- Mats ---
 
Redigerat:
Eliinstallatören>Nej, du _måste_ inte tjata om det gång på gång, om nu inte du har någon egen känsla/röst av/om att du måste göra det förstås.

Kan du inte bara vara snäll och själv läsa första meningen i det du själv klippte in, dvs det om att få _full_ ersättning krävs följande osv.
Full ersättning är en helt annan sak än någon ersättning eller som du tolkat det till till ingen ersättning.

Så nej, du måste inte tjata om att du har din egna tolkning och en fjärrskådarförmåga eller vad det nu är. Mycket enklare om du faktiskt struntar i det även om jag förstår att du har problem med att hålla fingrarna i styr vid tangentbordet.

/Kent
 
E
mats:

läs det från försäkrings bolagens krav på aktsamhet

B2 om aktsamhet, du får alltså nedsättning o m du inte kan bevisa det gjorts laglit
kravet från pkt B1

kan du inte bevisa det har utförts korrekt enligt deras krav får du nedsättning....

det är inte svårare än så
 
E
snickarboden:

så vet det nästa i kön.............pust
nedsättningen är olika visst
men då jag INTE `får´ skriva hur de ser på det -skade avdelingen, då jag saknardennes position namn osv- så skriver jag då nedsättning
men mina erfarenheter sen de jag jobbat med påstår det är 0:- i ersättning då lagen brutits

jag vet jag är jobbig men hoppas innerst inne i mitt hjärta att nån förstår vad jag skriver och gör det på rätt sätt
Hur det kommer att se ut vid ev., skada -då ansvaret är på fastighets ägaren........och man INTE anlitat en behörig elektriker
 
*skakar på huvudet*
Enligt det resonemanget kan man inte utföra något enda jobb på sitt eget hus utan att man står utan försäkring.
De paragraferna gäller nämligen inte bara för el utan även mycket mycket mer.

jaja, får väl säga upp alla försäkringar i morrn.

/Kent
 
E
elen är unik på det sättet att DET STÅR I LAGEN

Inget annat jobb på din fastighet har det kravet
varken vatten, mark eller nånting
men de finns KRAV från komun -via bygglovet- vatten via försbolaget m.m.
 
"Det är sant!!!
Hur vet du det?
Jag har läst det på internet!"

Nätet är nog den bästa källan till felaktig information som man kan finna, ännu roligare blir det med alla som verkligen vet så himla mycket och inte kan styrka det *S*

/Kent
 
E
jag tycker i vilket fall som helst det är mycket tråkit för den som står där den dagen branden inträffat å får nedsättningar för sin viila

ni kan ska på huvet å bedriva sarkasm på mina inlägg

de enda som förlorar åp att vägra acceptera -det är alla ni som struntar i lag/föreskrift
 
E
snickarboden:

snälla du har jag inte klippt in nog med hänvisningar
ring å fråga berörda myndigheter om Du tror jag ljuger
 
E
nu går vi på majbrasa

GLAD VALBORG på Er ALLA
(samtliga även de jag gjort arga -sorry;):))
 
Elinstallatören skrev:
mats:

läs det från försäkrings bolagens krav på aktsamhet

B2 om aktsamhet, du får alltså nedsättning o m du inte kan bevisa det gjorts laglit
kravet från pkt B1

kan du inte bevisa det har utförts korrekt enligt deras krav får du nedsättning....

det är inte svårare än så
Nej men för fasen. Det står ju inte alls att du får nedsättning om du inte kan bevisa att något har gjorts lagligt. Det står att du förbinder dig att följa lagar och föreskrifter. Om försäkringsbolaget tror det motsatta så måste de självklart bevisa saken. Jag vet inte riktigt vad det är du försöker göra genom sådana påståenden, men uttrycket "du läser avtalet som fan läser bibeln" ligger nära till hands. Alla fina avtal etc som du har klippt in bevisar bara motsatsen till vad du påstår. Och du har fortfarande inte på ett rimligt sätt kunnat förklara varför man i din värld överhuvudtaget ska ha en fastighetsförsäkring. Kan du inte vara så snäll att berätta för mig varför jag ska ha en villaförsäkring?

Förstår du inte själv hur oerhört absurt det du säger är? Jag vet inte om du har något specifikt problem som gör att du missar vissa starka argument, eller om du medvetet undviker att svara på det som du saknar svar på: Låt oss bara säga att du har rätt, dvs att det alltid är den anklagades skyldighet att bevisa sin oskuld. Om jag går till åklagaren och anmäler att du har gjort dig skyldig till låt oss säga bilstöld, tror du verkligen då att du inom en snar framtid kommer sitta i fängelse just för att du inte kan bevisa att du är oskyldig? Eller menar du att brott mot elinstallationsförordningen har någon sort särställning i vårt rättssystem? Tror du på allvar att en svensk domstol skulle döma till fördel för ett försäkringsbolag som hävdar att bara för att någon saknar ett 40 år gammalt kvitto så ska han inte ha någon ersättning?
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.