Hej,

Köpte ett nyligen ett hus och upptäckte att elen till garaget är kopplat enligt bilden. Går fyrledarsystem till garaget där "PEN",(om man kan kalla den det) är kopplad på PE-plinten i husets central. Centralen i huset är en modern normcentral med femledarsystem in. Centralen i garaget är en gammal diazed utan jordfelsbrytare. Är detta okej eller bör jag få det åtgärdat?

Elektriskt schema visar inkoppling av el från mätarskåp till husets central och vidare till gammal central i garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kan också tillägga att jag självklart inte kommer göra någon ändring själv. Ekonomin är inte jättebra för tillfället så vill veta om det är något som bör åtgärdas snarast eller om jag kan låta det vara.
 
  • Gilla
avh67f
  • Laddar…
tommib
Det är väldigt osnyggt att ha det sådär.

Vad är det för dimensioner på nuvarande EKKJ? Behöver du trefas i garaget eller kan du koppla om en av ledarna i EKKJn till nolla och klara dig på två faser i garaget?
JFB är en bra investering oavsett. OBS att den inte skyddar mot PEN-släpp.
 
  • Gilla
hassehå
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Vad är det för dimensioner på nuvarande EKKJ?
Står EKKJ 3*2,5+2,5 i bilden.
 
  • Gilla
  • Haha
dennis svensson och 2 till
  • Laddar…
tommib
Ok, läste lite snabbt. Då är det ännu mindre om och bör åtgärdas snarast. Snabbaste fixen är att lägga över en fas till nolla.
 
Nu vet ju jag inte exakt, men om det ser ut så här i mätarskåpet är det väl rätt som det är kopplat?

Schematisk bild av husets och garagets elcentraler med märkt huvudbrytare och kopplingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ingemar O
  • Laddar…
Är säkert en äldre installation och det finns inget om att det måste ändras, så något retroaktivt är inte aktiellt. Däremot inte fel att sätta en jordfelsbrytare i garaget och en sådan kostar inte så mycket i montage. Tänk inte på att byta centralen, den gamla håller säkert 50 år till.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
tommib
Jo, det behöver ändras. Uppdelningen till TN-S sker i mätarskåpet, efter det är det inte längre tillåtet att ha TN-C. Hade markkabeln varit ansluten i mätarskåpet hade det varit mer ok, om markkabeln är gammal.

Om det hade varit TN-C till centralen hade det varit ok. Troligen har situationen uppstått vid servisbyte, eller av grav okunskap.

TS, när installerades jordkabeln? Hur såg servisen ut då?

Oaktat reglerna så bör man åtgärda detta.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Jo, det behöver ändras. Uppdelningen till TN-S sker i mätarskåpet, efter det är det inte längre tillåtet att ha TN-C. Hade markkabeln varit ansluten i mätarskåpet hade det varit mer ok, om markkabeln är gammal.

Om det hade varit TN-C till centralen hade det varit ok. Troligen har situationen uppstått vid servisbyte, eller av grav okunskap.

TS, när installerades jordkabeln? Hur såg servisen ut då?

Oaktat reglerna så bör man åtgärda detta.
Nu är det en PEN som går från mätarskåpet och inte PE / N in till centarlen i huset och då finns det inget fel med PEN, TN-C till garaget och uppdelning i husets central till TN-S
 
  • Gilla
HenrikHuslöse
  • Laddar…
Lustigt på bilden jag får fram är det en femldare med tre faser, nolla och jord, och där finns ingen PEN ut från mätarskåpet.
 
  • Gilla
Allman och 8 till
  • Laddar…
tommib
What he said
 
Tack för alla svar!

Är 99% säker på att det är 2,5mm2. Behöver trefas till kompressor, pelarborr och svets så kan tyvärr inte koppla om till två faser.

Tänker också att en JFB är vettigt så får fixa det.

Jag har inte all historik men enligt tidigare ägare så hade ägaren innan denne kopplat en hel del el själv.
Garaget är byggt sent 80-tal så skulle gissa på att jordkabeln och säkringsskåpet är installerat då.

Centralen i huset är en Hager och är såklart nyare. Mätarskåpet är från Garo och ser ganska fräscht ut så tror att det är bytt efter garaget byggdes, kanske max 20 år.
 
Om man tar bort nollan från mätarskåpet ( och gör separeringen i centralen) så blir det väl rätt?
 
tommib
Då får du nog lägga pengar på detta eller vara utan trefas ett tag. Jag skulle säga att detta bör fixas snarast (även om det funkat länge).
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
tommib
D Dilato skrev:
Om man tar bort nollan från mätarskåpet så blir det väl rätt?
Nej. Eller ja, det beror på arean på matningen om man kan göra så.

En PEN på 2,5 kvmm är en risk i mitt tycke. En som bör åtgärdas.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Nej. Eller ja, det beror på arean på matningen om man kan göra så.

En PEN på 2,5 kvmm är en risk i mitt tycke. En som bör åtgärdas.
Jag hänger inte riktigt med, är det kabeln mellan mätarskåpet och centralen i huset du menar eller kabeln mellan centralen i huset och centralen i garaget?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.