Fairlane
Z ZellP skrev:
Det står inget angående detta i styrelsens stadgar (snarare att man inte får ändra rör eller liknande utan styrelsens godkännande).
Z ZellP skrev:
Kan tycka att dom har lärt sig något och kan uppdatera sina stadgar och information angående renovering..
En liten bisak, men det är föreningens stadgar, inte styrelsens. Styrelsen kan uppdatera information angående renovering, men inte stadgar, de ändras på årsmöten.

Ovanstående hjälper inte sakfrågan, men kan vara bra att förstå som medlem i en bostadsrättsförening.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
I grund och botten är det ju inget problem om man låter vattnet cirkulera och föreningen noga ser till att returtemperaturen från VVC inte är för låg. Problemet uppstår om föreningen börjar slarva med att hålla rätt temperatur på systemet.
Jag ville bara understryka att Legionella är potentiellt farligt, det är inte lite snuva eller nån annan bagatell vi pratar om.
 
  • Gilla
paralun och 1 till
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag ville bara understryka att Legionella är potentiellt farligt, det är inte lite snuva eller nån annan bagatell vi pratar om.
Jo och det här är en mycket dum konstruktion för en handukstork.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
P paralun skrev:
Jo och det här är en mycket dum konstruktion för en handukstork.
Fördelen är ju att den är varm även på sommaren. Insikterna om riskerna med Legionella kom rätt sent.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Fördelen är ju att den är varm även på sommaren. Insikterna om riskerna med Legionella kom rätt sent.
Nej jag kan inte på något sätt så någom helst fördel med den här konstruktionen, rena dumheterna!
 
C
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag ville bara understryka att Legionella är potentiellt farligt
Helt klart så. Samtidigt kan man tycka att oron i många fall är överdriven. Det är trots allt ovanligt, och statistiskt sett finns det till synes betydligt större risker som bubbelpooler och ventilationsanläggningar, som dock inte är förbjudna för det.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 1 till
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Helt klart så. Samtidigt kan man tycka att oron i många fall är överdriven. Det är trots allt ovanligt, och statistiskt sett finns det till synes betydligt större risker som bubbelpooler och ventilationsanläggningar, som dock inte är förbjudna för det.
Njau... att bygga in en potentiell legionellakälla är väl inte särskilt smart?
Sen torkar varenda handduk på annat ställe....
I-landsproblem!!
 
C cpalm skrev:
Helt klart så. Samtidigt kan man tycka att oron i många fall är överdriven. Det är trots allt ovanligt, och statistiskt sett finns det till synes betydligt större risker som bubbelpooler och ventilationsanläggningar, som dock inte är förbjudna för det.
Jag säger inte att risken är hög men så är det ju med många risker vi hanterar dagligen. Vi gör ju mycket för att minimera även små risker. Hur som helst kan den här avstängningsventilen som TS pratar om såklart göra saken värre beroende på hur den används.

Jag förstår BRF som säger att man inte får återmontera dessa iaf. Det är ju en ganska rimlig avvägning. Man säger inte att alla måste byta direkt, det vore oproportionerligt mot risken. Men om man byter får man inte byta tillbaks.

Då uppkommer ju den här konstiga situationen att man inte får lossa den och sätta tillbaka. Men det är nog helt enkelt en konsekvens av att man inte sagt att alla måste byta direkt och helt enkelt en avvägning.
 
  • Gilla
BirgitS och 2 till
  • Laddar…
E
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Jag säger inte att risken är hög men så är det ju med många risker vi hanterar dagligen. Vi gör ju mycket för att minimera även små risker. Hur som helst kan den här avstängningsventilen som TS pratar om såklart göra saken värre beroende på hur den används.

Jag förstår BRF som säger att man inte får återmontera dessa iaf. Det är ju en ganska rimlig avvägning. Man säger inte att alla måste byta direkt, det vore oproportionerligt mot risken. Men om man byter får man inte byta tillbaks.

Då uppkommer ju den här konstiga situationen att man inte får lossa den och sätta tillbaka. Men det är nog helt enkelt en konsekvens av att man inte sagt att alla måste byta direkt och helt enkelt en avvägning.
Helt rätt och riktigt.
När du har rätt så har du rätt och verk ligen inte fel.

B R F vill skydda sej och tycker man annat får man engage era sej.
 
Claes Sörmland
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Då uppkommer ju den här konstiga situationen att man inte får lossa den och sätta tillbaka. Men det är nog helt enkelt en konsekvens av att man inte sagt att alla måste byta direkt och helt enkelt en avvägning.
Det finns inget stöd i bostadsrättslagen för sådana regler så de är inte gällande.
 
E
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det finns inget stöd i bostadsrättslagen för sådana regler så de är inte gällande.
Dom kan skriva vad som vill i sina stad gar. Om detta inte är rätt får ni för söka ut mana system ett.
 
Claes Sörmland
E El-Löken66 skrev:
Dom kan skriva vad som vill i sina stad gar. Om detta inte är rätt får ni för söka ut mana system ett.
Saknas lagstöd för något i stadgarna så struntar man bara i det. Det är inte gällande.

Men detta gäller väl inget som är reglerat i stadgarna i denna förening utan subjektivt tyckande i efterhand från styrelseledamöter i en fråga de inte har möjlighet att styra över.
 
  • Gilla
cpalm och 2 till
  • Laddar…
C
P paralun skrev:
Njau... att bygga in en potentiell legionellakälla är väl inte särskilt smart?
Skulle inte installera en själv eller uppmana någon annan att göra det, men ser man det så ensidigt är det mesta vi gör i våra liv j-vligt osmart. Men jag gissar att det statistiskt sett är betydligt större risk att dö till följd av brand i en eldriven handdukstork än att dö av legionella orsakad av en VVC-tork, om man säger så.
 
E
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Saknas lagstöd för något i stadgarna så struntar man bara i det. Det är inte gällande.

Men detta gäller väl inget som är reglerat i stadgarna i denna förening utan subjektivt tyckande i efterhand från styrelseledamöter i en fråga de inte har möjlighet att styra över.
Det som är så fint med stadgar. Dom är sina egna lagar. Och följer man inte detta får man be visa.

Sub jekt ivt tyckande.. Är möjligt. Men kan vara någon som jobbat med det i hela sitt liv. Som inte vill risk-era. Så ligger det ett uns av sanning i det så stämmer det. Oav sett lagar.
 
E El-Löken66 skrev:
Det som är så fint med stadgar. Dom är sina egna lagar. Och följer man inte detta får man be visa.

Sub jekt ivt tyckande.. Är möjligt. Men kan vara någon som jobbat med det i hela sitt liv. Som inte vill risk-era. Så ligger det ett uns av sanning i det så stämmer det. Oav sett lagar.
Tvärtom din gamle kalkon! Styrelsen som blir tvungen att bevisa sin ståndpunkt här...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.