H hellem skrev:
Ja bostadsbyggande är en ekonomisk verksamhet håller du inte med? Det är inte en pågående näringsverksamhet men den bidrar över tid till samhället på ett liknande sätt. Liknande är skogsbruket som jag tar upp här. Jag betalar skatt på jobbet min farfar gjorde och inte tog nån nämnvärd lön för när han planterade skog åt mig osv. Byggnader fungerar likvärdigt.
Ja bostadsbyggande är det men att bygga på sitt eget privatägda hus är inte en ekonomisk verksamhet och det framgår tydligt på

https://www4.skatteverket.se/rattsl...ningen-mellan-ekonomisk-och-privat-verksamhet

Skogsbruk är näringsverksamhet och även närigingsfastigheter är det så det är inte jämförbart.


/Krille
 
  • Gilla
hellem och 1 till
  • Laddar…
H hellem skrev:
Jättekul! Men du måste hålla med om att det är en ganska tydlig skillnad på hushållsarbete som är flyktigt och inte genererar något beständigt värde och bostadsbyggande som skapar ett varaktigt kapitalvärde som genererar långvariga skatteintäkter och andra samhällsvinster över tid.
På samma sätt som att städa sjukhuset inte är lika mycket värt som att bygga det?

Och det enda bestående är väl att begrava folk, och att vårda dem ger ju inget bestående...
 
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
H hellem skrev:
Det förspråkar jag också att man ska göra. Å andra sidan är det ju inte själva förskolan som bedömer om barnet har rätt att vara där eller inte.

Intressant att de enda som klagat på invandrare i den här tråden är de som tycker det är fusk att bygga hus.
Otroligt nog är världen större än den här tråden. De flesta som klagar över att "invandrare kostar så otroligt mycket" brukar vara högertvättade, och det är de som i denna tråd mest letar efter sätt att skaffa sig fördelar utan att göra rätt för dem.

Det är säkert för svårt för dig att förstå, men du kan ju åtminstone försöka.
 
  • Gilla
frasen_36 och 5 till
  • Laddar…
Minnie Mesola
H hellem skrev:
Ja det känns skönt att vara en av de få som har begripliga inlägg.
Ja. Precis lika ensam som den som kör i fel riktning på motorvägen.

Minnie
 
  • Haha
  • Älska
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Ja bostadsbyggande är det men att bygga på sitt eget privatägda hus är inte en ekonomisk verksamhet och det framgår tydligt på

[länk]

Skogsbruk är näringsverksamhet och även närigingsfastigheter är det så det är inte jämförbart.


/Krille
Du har rätt! Det var ett dåligt ordval. Jag ville använda ett uttryck som innebar att det inte var näringsverksamhet men ändå av ekonomisk natur. Det skattetekniska kring vad det är för verksamhet spelar ingen roll för mitt argument. Du kan inte förneka att det finns ekonomiska likheter i eget själverksamt skogsbruk och eget bostadsbygge. Hela poängen jag gör är ju att man förvärvsarbetar privat för att generera framtida värde. Det spelar ingen roll hur verksamheten klassificeras skattetekniskt. Alla delar verksamheten beskattas oavsett klassificering. Att privatanställa någon att utföra en uppgift åt dig räknas inte skattetekniskt som ekonomisk verksamhet heller, men det är likväl förvärvsarbete och husbygge är verksamhet av ekonomisk natur. Det är inte konstigt att prata om det som att det är ett ekonomiskt förehavande. Det kan väl ingen förneka att det är.
 
Minnie Mesola Minnie Mesola skrev:
Ja. Precis lika ensam som den som kör i fel riktning på motorvägen.

Minnie
Är det något du brukar göra?
 
kashieda kashieda skrev:
Otroligt nog är världen större än den här tråden. De flesta som klagar över att "invandrare kostar så otroligt mycket" brukar vara högertvättade, och det är de som i denna tråd mest letar efter sätt att skaffa sig fördelar utan att göra rätt för dem.

Det är säkert för svårt för dig att förstå, men du kan ju åtminstone försöka.
Ja, det är svårt att förstå folk som förnekar fakta, det har du rätt i. I mina kretsar är det faktiskt ganska mycket tvärtom från vad du säger. De liberala brukar vara just mer liberala, och de vänstervridna brukar klaga på andra grupper.
 
  • Gilla
Oxbringa
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
På samma sätt som att städa sjukhuset inte är lika mycket värt som att bygga det?

Och det enda bestående är väl att begrava folk, och att vårda dem ger ju inget bestående...
Sanningen är inte alltid trevlig.

Men det där sista känns lite halmgubbe. Att eftersträva en frisk befolkning är väl långsiktigt värdeskapande.
 
kashieda kashieda skrev:
Otroligt nog är världen större än den här tråden. De flesta som klagar över att "invandrare kostar så otroligt mycket" brukar vara högertvättade, och det är de som i denna tråd mest letar efter sätt att skaffa sig fördelar utan att göra rätt för dem.

Det är säkert för svårt för dig att förstå, men du kan ju åtminstone försöka.
Klagar? Det är bara ett simpel faktum


 
  • Haha
  • Gilla
tergo och 2 till
  • Laddar…
Lill72 Lill72 skrev:
Det intressanta här är om man menar att utnyttja välfärdssystemet på ett lagligt/olagligt sätt eller om man menar moraliskt/omoraliskt.
Jag skulle väl själv säga att det är lika illa, men det är kanske bara jag som har den inställningen?
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Jag skulle väl själv säga att det är lika illa, men det är kanske bara jag som har den inställningen?
Okej, om jag förstått dig rätt så det är lika illa att vara olaglig som omoralisk.
 
Lill72 Lill72 skrev:
Okej, om jag förstått dig rätt så det är lika illa att vara olaglig som omoralisk.
Ja, det tycker jag nog. Fast är man omoralisk så åker man ju inte dit på nått brott tyvärr...
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
Dan1891 Dan1891 skrev:
Ja, det tycker jag nog. Fast är man omoralisk så åker man ju inte dit på nått brott tyvärr...
Så du tycker att det borde vara brottsligt och straffbart att vara omoralisk?
 
  • Gilla
Minnie Mesola och 1 till
  • Laddar…
Lill72 Lill72 skrev:
Så du tycker att det borde vara brottsligt och straffbart att vara omoralisk?
Nej, det kan jag väl inte säga... Det finns väl inget brottsligt i att vara omoralisk i svensk lag.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Vem bestämmer vad som är moraliskt ?
 
  • Gilla
hellem
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.