K Krille4 skrev:
Man följer inte reglerna om man hittar på ett bolag för att bygga sitt eget hus eller anmäler sig till studier man aldrig genomför. Det är väl självklart att ett påhittat jobb eller påhittade studier inte är enligt reglerna även om risken att åka fast är i stort sett obefintlig.

Vad är nästa steg? Ta ett halvår ledigt för Stockholm marathon, Vasaloppet, "hitta sig själv", meditation, och lämna barnen på förskolan med motivet att man minsann startat ett bolag för att Vlogga sina "framsteg"....

/Krille
Ja men vad trevligt att vi har svaret , då var det som jag antog.
Man följer bara reglerna om man följer dom på det sätt som du tolkar dom.
För du vet ju om det är ett riktigt företag eller riktiga studier som folk håller på med.
 
  • Gilla
Öppanäng och 1 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Det är ingen som anmärkt något på att lämna barnen någon extra timme på förskolan. Att någon gång handla, träna eller renovera huset några timmar och ha barnen på förskolan tror jag ingen är speciellt upprörd över.

Den här diskussionen handlar om att "hitta på" ett bolag eller studier (som man inte går) för att kunna lämna barn på förskolan under åtta månader. Min personliga uppfattning är att den kostnaden för samhället på 100 000 kr kan användas bättre inom kommunens verksamhet.

/Krille
Man konsumerar när man bygger hus = samhällsintäkter. Bättre vi jagar utländska ministrar som tar bidrag i Sverige
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Minnie Mesola
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Man konsumerar när man bygger hus = samhällsintäkter. Bättre vi jagar utländska ministrar som tar bidrag i Sverige
Varför inte jaga båda typer av skattesmitare.

Minnie
 
  • Gilla
Parkeringsvakten och 4 till
  • Laddar…
Minnie Mesola Minnie Mesola skrev:
Varför inte jaga båda typer av skattesmitare.

Minnie
Ja varför inte. Vi kan börja ange grannar också.
 
A aunnr1 skrev:
Ja men vad trevligt att vi har svaret , då var det som jag antog.
Man följer bara reglerna om man följer dom på det sätt som du tolkar dom.
För du vet ju om det är ett riktigt företag eller riktiga studier som folk håller på med.
Nä - man följer inte reglerna eftersom man ljuger om syfter med "företaget" eller "studierna" och behovet av förskola. Att det sedan är svårt att bevisa att det är en lögn är en annan sak.

Om jag är sjuk och inte vill drabbas av karensdag kan jag ljuga om att min son är sjuk och få VAB. Med samma logik är det då också helt enligt reglerna eftersom när min son är sjuk är jag berättigad till VAB;)

/Krille
 
  • Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Nä - man följer inte reglerna eftersom man ljuger om syfter med "företaget" eller "studierna" och behovet av förskola. Att det sedan är svårt att bevisa att det är en lögn är en annan sak.

Om jag är sjuk och inte vill drabbas av karensdag kan jag ljuga om att min son är sjuk och få VAB. Med samma logik är det då också helt enligt reglerna eftersom när min son är sjuk är jag berättigad till VAB;)

/Krille
K Krille4 skrev:
Nä - man följer inte reglerna eftersom man ljuger om syfter med "företaget" eller "studierna" och behovet av förskola. Att det sedan är svårt att bevisa att det är en lögn är en annan sak.

Om jag är sjuk och inte vill drabbas av karensdag kan jag ljuga om att min son är sjuk och få VAB. Med samma logik är det då också helt enligt reglerna eftersom när min son är sjuk är jag berättigad till VAB;)

/Krille
M Markarbetaren skrev:
Verkar som att vi har hittat proffset bland oss i tråden(y)
Så alla som startar eget företag baserat på en usel affärsidé borde fråntas förskoleplats? Öppnar man en garnbutik och har 3 kunder om dagen borde det ju inte ses som ett arbete lixom, man kan ju ha barnen med sig i butiken.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
X
B Bopåzoo skrev:
Jo för att vabba fast den andra vårdnadshavaren är hemma behövs läkarintyg. Det är bara att fråga fkassan om detta. Eller menar du att dom lurat oss att bli återbetalningsskyldiga? För det tror inte jag
Det är inget krav utan bedöms från fall till fall.
 
Smörblomman1994 Smörblomman1994 skrev:
Fast vi kan inte ställa det kravet. Att det ska finnas andra anhöriga alltså, eller att andra anhöriga ska kunna hämta upp. Och även när det finns anhöriga så kan det skita sig. Tilltänkt anhörig kanske själv blivit sjuk. Kanske moster med familj själva ligger hemma och spyr, när ensam-/endaföräldern blir uppringd från förskolan? Eller är bortresta? Det finns tillfällen där det helt enkelt kommer ta ett tag för föräldrar att kunna hämta.

På vår förskola brukar vi förstås inte behålla
På vårt dagis så löste det helt enkelt som så att även om anhörig eller vi själva blev sjuka så ringde man in och fick hämta vid grinden.
Nu hade de ju en riktigt korkad regel i mitt tycke att vi fick lämna barn trots en förälder låg hemma med covid. Vi lämnade inte när jag var sjuk, utan vi tog ju vårt ansvar och var hemma.

Min åsikt är att om ungen blir magsjuk så skall man skyndsamt röra sig mot dagis. Andra får ha sina åsikter men det är fel miljö för ett barn att vara i då.
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Nä - man följer inte reglerna eftersom man ljuger om syfter med "företaget" eller "studierna" och behovet av förskola. Att det sedan är svårt att bevisa att det är en lögn är en annan sak.

Om jag är sjuk och inte vill drabbas av karensdag kan jag ljuga om att min son är sjuk och få VAB. Med samma logik är det då också helt enligt reglerna eftersom när min son är sjuk är jag berättigad till VAB;)

/Krille
Det är ju därför det mest korrekta är att man blir anställd av sin partner för att bygga huset. Ingen som ljuger, inga skatter som fifflas med. Rätt ska va rätt.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
X
R Rkarlsson skrev:
På vårt dagis så löste det helt enkelt som så att även om anhörig eller vi själva blev sjuka så ringde man in och fick hämta vid grinden.
Nu hade de ju en riktigt korkad regel i mitt tycke att vi fick lämna barn trots en förälder låg hemma med covid. Vi lämnade inte när jag var sjuk, utan vi tog ju vårt ansvar och var hemma.

Min åsikt är att om ungen blir magsjuk så skall man skyndsamt röra sig mot dagis. Andra får ha sina åsikter men det är fel miljö för ett barn att vara i då.
Är det matförgiftning är det lite skit samma för övriga. Smittar inte på det sättet.
Är det calicivirus så är det att betecknas som kört för de andra. Tio viruspartiklar kan räcka för att bli sjuk. En droppe kräk innehåller flera miljoner...
 
Öppanäng Öppanäng skrev:
Så alla som startar eget företag baserat på en usel affärsidé borde fråntas förskoleplats? Öppnar man en garnbutik och har 3 kunder om dagen borde det ju inte ses som ett arbete lixom, man kan ju ha barnen med sig i butiken.
Nä - hela diskussionen rör att hitta på ett företag enbart för att fuska till sig den barnomsorg man inte har rätt till.

Det har inget att göra med de som startar och driver ett företag på riktigt.

/Krille
 
  • Gilla
kashieda och 4 till
  • Laddar…
X Xanthopteryx skrev:
Är det matförgiftning är det lite skit samma för övriga. Smittar inte på det sättet.
Är det calicivirus så är det att betecknas som kört för de andra. Tio viruspartiklar kan räcka för att bli sjuk. En droppe kräk innehåller flera miljoner...
Det är mycket ytterst sällan alla i barngruppen blir sjuka pga magsjukan.
Vår har aldrig haft magsjuka på sina 3 år. Men sen är de rätt duktiga på att skicka hem barn, vare sig de är sjuka eller inte.
 
  • Gilla
Lullejulle
  • Laddar…
H hellem skrev:
Det är ju därför det mest korrekta är att man blir anställd av sin partner för att bygga huset. Ingen som ljuger, inga skatter som fifflas med. Rätt ska va rätt.
Hitta på ett företag och anställa sin partner utan lön för att bygga sitt eget hus - med enda syftet att få den förskoleplats man inte har rätt till. Hela upplägget bygger ju på lögner och fiffel ;)

/Krille
 
  • Gilla
Johan.Andersson.81 och 3 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Hitta på ett företag och anställa sin partner utan lön för att bygga sitt eget hus - med enda syftet att få den förskoleplats man inte har rätt till. Hela upplägget bygger ju på lögner och fiffel ;)

/Krille
Behöver inte ens ett företag för att göra det. Syftet är ju att visa att man inte är sysslolös på ett ärligt och byråkratiskt korrekt sätt. Om sanning och ärlighet är lögn och fiffel för dig så känner jag flera duktiga psykologer jag kan rekommendera.
 
K Krille4 skrev:
Den här diskussionen handlar om att "hitta på" ett bolag eller studier (som man inte går) för att kunna lämna barn på förskolan under åtta månader. Min personliga uppfattning är att den kostnaden för samhället på 100 000 kr kan användas bättre inom kommunens verksamhet.

/Krille
Jag har missat var det nämns att man inte ska gå studierna, klart man ska plugga. Väljer man rätt kurser krävs inte så mycket tid för att klara kursen.

Jag får känslan av att många som skriver här aldrig har pluggat på universitetet. Väldigt många som utan barn eller husbygge misslyckas med heltidsstudier. Men det är ok, vi ger alla chansen utan dåligt samvete.

Varför skulle vi ställa ännu högre krav på småbarnsföräldrar?

Sen skrivs det att man behöver plugga heltid. Det är olika regler i olika kommuner. "Rätt till barnomsorg den tid studierna kräver" är en formulering som förekommer. Ger ett tolkningsutrymme.

Världen är inte svartvit. Kör ni samma moraldiskussion om någon kuggat första året på universitetet men inte byggt hus och inte har småbarn?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.