lilytwig lilytwig skrev:
Och du tycker att vi andra skattebetalare ska stå för notan. Nej, bidragsfuskare och skattesmitare har vi redan nog av. Men vi får väl se. Den nuvarande regeringen har lovat jaga dylika med blåslampa. Men det är väl som vanligt bara valfläsk.
Jag är oxå mycket emot skatte o bidragsbrott,
men frun kanske arbetar och det där är i mina ögon i gränslandet så det är ok tycker jag.
Att halvledaren FifflaUffe skulle jaga skattebrott med blåslampa, jo tjena
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
O OskarL skrev:
Jag förespråkar att prata med förskolan. Men... En lösning är att du pluggar. Typ nybörjarkurs i programering utan fysiska träffar, just sayin.
Då har du rätt att ha barnen på förskolan.
Eller så kan end partner anställa dig för att utföra jobbet. Priset kan ni förhandla själva och det har ingen förutom Skatteverket med att göra.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Ta och läs på innan du postar rena felaktigheter. Vårdnadshavare med nyfödda har rätt att syskon vistas på förskolan under begränsade tider.

Att utnyttja en förskoleplats för egen vinning som TS tänker sig är ju inte rätt någonstans alldeles oavsett om man döljer det genom egen firma eller inte, men alla har vi olika moral.
Vänta nu... Lämnar du barnen på förskolan för att få till jobbet och få lön? Alltså för egen vinning?
 
  • Gilla
Öppanäng och 2 till
  • Laddar…
H hellem skrev:
Eller så kan end partner anställa dig för att utföra jobbet. Priset kan ni förhandla själva och det har ingen förutom Skatteverket med att göra.
Men kostnaden blir dramatiskt högre eftersom man måste batala löneskatter, arbetsgivaravgifter m.m.
 
D Dilato skrev:
Men kostnaden blir dramatiskt högre eftersom man måste batala löneskatter, arbetsgivaravgifter m.m.
Om lönen är en krona så blir det nog in lite så mycket att bråka om. Bara att ta upp det i inkomstdeklarationen. Är det under 1000 kronor behöver du bara vara registrerad som arbetsgivare hos skatteverket, och den anställde själv är den som måste redovisa inkomsten i sin deklaration. Det är superenkelt.
 
B
B Bopåzoo skrev:
Ja med läkarintyg. Annars nej.
nej, du anger bara när du söker VAB att andra föräldern varit sjuk. behövs inget läkarintyg.

om en förälder är sjuk och hemma för att de inte kan jobba, då är de också per definition inte kapabla att ta hand om barn, därav, kan du vabba om ert barn är sjukt och inte kan vara på skolan.

sen är det speciellt med väldigt små barn, men om vi pratar de över 2 år i alla fall
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
B Boan skrev:
nej, du anger bara när du söker VAB att andra föräldern varit sjuk. behövs inget läkarintyg.

om en förälder är sjuk och hemma för att de inte kan jobba, då är de också per definition inte kapabla att ta hand om barn, därav, kan du vabba om ert barn är sjukt och inte kan vara på skolan.

sen är det speciellt med väldigt små barn, men om vi pratar de över 2 år i alla fall
Över 8 månader, tror jag det är, så ganska tidigt fungerar det som du beskriver. När man ansöker på FKs hemsida så bockar man i "övrigt" typ och beskriver varför man behöver plocka ut VAB trots att den andra föräldern var hemma. Inga problem, inga läkarintyg.

M Markarbetaren skrev:
Nu är vi vääldigt långt ifrån TS frågeställning, men nån form av reglering måste det väl finnas? Hur ställer det sig om båda föräldrarna kör t.ex. buss/tåg/flyg.
-Hej det är Gunvor på förskolan i Göteborg, Kalle spyr så du får hämta honom direkt.
-Jag sitter och gör flightcheck och fyller bränsle på Côte d'Azur just nu och taxar in på Landvetter om 5 timmar.

Känns som att nån form av backup måste finnas..
En släkting till mig är flygvärdinna och hennes man polis, där har de fått förlita sig på hennes mamma. Men den mamman arbetar också, så det blir alltid minst två timmar från samtal till hämtning OM det inte klaffar sig väldigt väl.
M MrDizzy skrev:
Nä självklart lämnar inte brorsan om barnet är sjukt och det är inte det vi pratar om.
Det är om föreskolepersonalen ringer och säger
"nu måste du komma och hämta" samtidigt som det börjat toksnöa (typ 15-20cm i timman inte alls ovanligt där brorsan bor ... händer väl ca 1-2 gång per år)
Och Nej. det finns ingen annan.
Spelar ingen roll vad DU tycker att samordnaren ska "fixa" fram.
De andra är upptagna med sina stäckor.
Idag i Norrland är det så att det finns inte ens tillräckligt med snöröjare att hålla ordinarie verksamhet igång.
Men du lever nog inte i Norrland och tycker att alla andra sak anpassa sig även om det klassas om samhällskritiska funktioner.

Ytterligare en variant ... säg att snöröjaren är 20 mil längst bort på snösvängen då det ringer (ja det finns sådana längder speciellt i Norrlands inland ) ...
Snöar det mycket körs det i max 50km / timme .... då tar det 4h bara att köra enkel väg ...

Btw vet du hur länge utan dygnssömn en snöröjare för köra lastbilen för snöröjningen?
Hint: den normala maximala tiden på minst 9timmar / 24 ... det är 0
ty
"Förare som bara kör vintervägunderhåll är enligt nationella bestämmelser undantagna från kör- och vilotidsreglerna."
Och just detta faktum att det snöröjning är undantagen nyttas inte alls av beställarna ska du se .

Lika så om en ambulansförare har ett körning 10-13mil enkel väg (Övik <-> Umeå, Skellefteå <-> Umeå, Skellefteå <-> Luleå , Övik <-> Sundsvall, dvs bara ca halva Sverige) ... och de har kört en 4-5-6 mil och föreskolenpersonalen ringer "Du måste hämnta omgående " Jo tjena. .. finns inte på kartan att den fungerar så i Norrland.
Men igen du är säkerligen en sörlänning och fattar inte verkligheten som den ser ut i Norrland.

Faktum är att förskolepersonal har ingen RÄTT att kräva att ALLA yrken ska kunna hämta före utsatt tid.
Visst skulle det för allas bästa vara bra om så kan ske... men så är inte verkligheten.'

Eller ta en som själv är förskolepersonal och inte har sitt barn på samma förskola och det är sjuk personal på förskolan där man jobbar
Då kan det ju vara så att man KAN inte lämna över ansvaret för de barn man har hand om till någon annan. Hur ska den personen kunna hämta sitt barn på annan förskola omgående??

Verkligheten är att vissa yrken KAN inte hämta "omgående" även om det skulle vara det bästa.

Att hävda "bara byta yrke" är verklighetsfrånvänt och empatilöst.
Fy fan!
Men precis. Är själv född och uppvuxen i Norrbotten med två föräldrar som arbetade på platser där de helt enkelt inte bara kunde sticka iväg mitt i allt när jag var ett dagisbarn.
R Rkarlsson skrev:
Där anser jag att var förälder ser till att det finns anhöriga som kan hämta. I de flesta fall finns det någon annan i familjenära relation som kan ställa upp om man inte kan lämna sin snöplog och ringa in en annan.
Håller med om att en magsjuk unge ska bort från de andra barnen ASAP. Mest för att kanske man kan rädda något barn från att bli smittat.

Eftersom det inte är så noga att snöröja vägarna när det är som viktigast annars så lär det inte vara det när ungen blir sjuk heller.
Fast vi kan inte ställa det kravet. Att det ska finnas andra anhöriga alltså, eller att andra anhöriga ska kunna hämta upp. Och även när det finns anhöriga så kan det skita sig. Tilltänkt anhörig kanske själv blivit sjuk. Kanske moster med familj själva ligger hemma och spyr, när ensam-/endaföräldern blir uppringd från förskolan? Eller är bortresta? Det finns tillfällen där det helt enkelt kommer ta ett tag för föräldrar att kunna hämta.

På vår förskola brukar vi förstås inte behålla
 
  • Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
En fascinerande tråd med hög popcorn-faktor, samtidigt som det är ganska deprimerande läsning. Kontentan verkar var att ett gäng anser att vi ska hålla på de regler som finns för skattefinansierad välfärd, medans det andra gänget verkar tycka att det är okej att bryta mot reglerna lite hur det passar just när man ska gå hemma och snickra på ett hus. Men f-n ta en invandrare som sitter på lokala fiket kl 13:00 med dagpenning.

Jag vet inte varför man väljer att dra gränsen just vid husbygge, det är tydligen moraliskt okej, men andra aktiviteter, oavsett vilka de är, då ska man minsann inte få ha barnen på förskolan. Sen får man såklart tycka lite vad man vill om skattetrycket i detta land, men tycker man det är något fel med det, på regional och nationell nivå, då får man ju utnyttja sin rösträtt och rösta på ett alternativ som vill sänka skatterna. Och om det inte finns något som passar, då tycker jag att man ska emigrera.

Ärligt talat, det finns regler för skattefinansierad välfärd som talar om när det är okej att vabba, att lämna på förskola, när man får assistansbidrag, bostadsbidrag osv osv. Skulle alla fuska och göra lite hur som helst hade det i längden blivit ohållbart. man kan ju inte säga "asså hur många gör detta, inte så många osv osv". poängen är att det inte går att sätta någon gräns för när "fusk" i den större skalan (vilket ett husbygge nog får anses vara) är okej och inte.

Önskar man att någon ska passa ens barn medans man är hemma och snickrar hus, garage, spelar datorspel osv, så får man väl se till att ordna detta själv? Vad är problemet egentligen? De flesta av oss anser nog ändå att de regler som finns är till för att följas. Sen får man såklart tycka vad man vill om dessa regler, och det är till detta vi har politiker. Vill man att skattepengar ska finansiera barnpassning, uppvakta då din lokala politiker som får skriva en motion om detta...

/
 
  • Gilla
Parkeringsvakten och 12 till
  • Laddar…
S steve5432 skrev:
En fascinerande tråd med hög popcorn-faktor, samtidigt som det är ganska deprimerande läsning. Kontentan verkar var att ett gäng anser att vi ska hålla på de regler som finns för skattefinansierad välfärd, medans det andra gänget verkar tycka att det är okej att bryta mot reglerna lite hur det passar just när man ska gå hemma och snickra på ett hus. Men f-n ta en invandrare som sitter på lokala fiket kl 13:00 med dagpenning.

Jag vet inte varför man väljer att dra gränsen just vid husbygge, det är tydligen moraliskt okej, men andra aktiviteter, oavsett vilka de är, då ska man minsann inte få ha barnen på förskolan. Sen får man såklart tycka lite vad man vill om skattetrycket i detta land, men tycker man det är något fel med det, på regional och nationell nivå, då får man ju utnyttja sin rösträtt och rösta på ett alternativ som vill sänka skatterna. Och om det inte finns något som passar, då tycker jag att man ska emigrera.

Ärligt talat, det finns regler för skattefinansierad välfärd som talar om när det är okej att vabba, att lämna på förskola, när man får assistansbidrag, bostadsbidrag osv osv. Skulle alla fuska och göra lite hur som helst hade det i längden blivit ohållbart. man kan ju inte säga "asså hur många gör detta, inte så många osv osv". poängen är att det inte går att sätta någon gräns för när "fusk" i den större skalan (vilket ett husbygge nog får anses vara) är okej och inte.

Önskar man att någon ska passa ens barn medans man är hemma och snickrar hus, garage, spelar datorspel osv, så får man väl se till att ordna detta själv? Vad är problemet egentligen? De flesta av oss anser nog ändå att de regler som finns är till för att följas. Sen får man såklart tycka vad man vill om dessa regler, och det är till detta vi har politiker. Vill man att skattepengar ska finansiera barnpassning, uppvakta då din lokala politiker som får skriva en motion om detta...

/
Exakt så! Håller med helt.
 
  • Gilla
Parkeringsvakten
  • Laddar…
- Som någon sa tidigt i tråden så innebär att bygga ett hus inte att man bara väljer tapeter till sovrummet i Myresjövillan.
Det kanske inte ramlar in skatteintäkter i systemet meddetsamma (utom moms), men sen kommer bidraget till samhället när reavinsten ska in. Då är eget arbete inte avdragsgillt.

- Och dessutom, om nu närvaro i förskola är så väldigt viktigt ur pedagogiskt och samhällsfostrande perspektiv så borde det väl vara en icke-fråga var föräldrarna är eller gör under tiden.
 
  • Gilla
Öppanäng och 4 till
  • Laddar…
S steve5432 skrev:
En fascinerande tråd med hög popcorn-faktor, samtidigt som det är ganska deprimerande läsning. Kontentan verkar var att ett gäng anser att vi ska hålla på de regler som finns för skattefinansierad välfärd, medans det andra gänget verkar tycka att det är okej att bryta mot reglerna lite hur det passar just när man ska gå hemma och snickra på ett hus. Men f-n ta en invandrare som sitter på lokala fiket kl 13:00 med dagpenning.

Jag vet inte varför man väljer att dra gränsen just vid husbygge, det är tydligen moraliskt okej, men andra aktiviteter, oavsett vilka de är, då ska man minsann inte få ha barnen på förskolan. Sen får man såklart tycka lite vad man vill om skattetrycket i detta land, men tycker man det är något fel med det, på regional och nationell nivå, då får man ju utnyttja sin rösträtt och rösta på ett alternativ som vill sänka skatterna. Och om det inte finns något som passar, då tycker jag att man ska emigrera.

Ärligt talat, det finns regler för skattefinansierad välfärd som talar om när det är okej att vabba, att lämna på förskola, när man får assistansbidrag, bostadsbidrag osv osv. Skulle alla fuska och göra lite hur som helst hade det i längden blivit ohållbart. man kan ju inte säga "asså hur många gör detta, inte så många osv osv". poängen är att det inte går att sätta någon gräns för när "fusk" i den större skalan (vilket ett husbygge nog får anses vara) är okej och inte.

Önskar man att någon ska passa ens barn medans man är hemma och snickrar hus, garage, spelar datorspel osv, så får man väl se till att ordna detta själv? Vad är problemet egentligen? De flesta av oss anser nog ändå att de regler som finns är till för att följas. Sen får man såklart tycka vad man vill om dessa regler, och det är till detta vi har politiker. Vill man att skattepengar ska finansiera barnpassning, uppvakta då din lokala politiker som får skriva en motion om detta...

/
Jag håller med dej fascinerade tråd o en mycket intressant tolkning som du gör,
Invandrare på fik?? var kom dom ifrån? bryta regler när det passar en själv?
Jag har fått uppfattningen att dom flesta som faktiskt har gett råd i TS fråga har gett ett eller bägge av förslagen påbörja studier o bygg under tiden eller starta ett företag o bygg under tiden,
O hör o häpna inget av dessa förslag bryter mot reglerna, man får ha sina barn på dagis/förskola medans man gör detta.
Om det nu inte är på det viset att det är inte att man följer reglerna som är det viktiga,,,utan att man följer dom på det sättet som du/ni tolkar att reglerna skall följas som är det som är viktigt.
Kan det vara så?
 
  • Gilla
hellem
  • Laddar…
S steve5432 skrev:
En fascinerande tråd med hög popcorn-faktor, samtidigt som det är ganska deprimerande läsning. Kontentan verkar var att ett gäng anser att vi ska hålla på de regler som finns för skattefinansierad välfärd, medans det andra gänget verkar tycka att det är okej att bryta mot reglerna lite hur det passar just när man ska gå hemma och snickra på ett hus. Men f-n ta en invandrare som sitter på lokala fiket kl 13:00 med dagpenning.

Jag vet inte varför man väljer att dra gränsen just vid husbygge, det är tydligen moraliskt okej, men andra aktiviteter, oavsett vilka de är, då ska man minsann inte få ha barnen på förskolan. Sen får man såklart tycka lite vad man vill om skattetrycket i detta land, men tycker man det är något fel med det, på regional och nationell nivå, då får man ju utnyttja sin rösträtt och rösta på ett alternativ som vill sänka skatterna. Och om det inte finns något som passar, då tycker jag att man ska emigrera.

Ärligt talat, det finns regler för skattefinansierad välfärd som talar om när det är okej att vabba, att lämna på förskola, när man får assistansbidrag, bostadsbidrag osv osv. Skulle alla fuska och göra lite hur som helst hade det i längden blivit ohållbart. man kan ju inte säga "asså hur många gör detta, inte så många osv osv". poängen är att det inte går att sätta någon gräns för när "fusk" i den större skalan (vilket ett husbygge nog får anses vara) är okej och inte.

Önskar man att någon ska passa ens barn medans man är hemma och snickrar hus, garage, spelar datorspel osv, så får man väl se till att ordna detta själv? Vad är problemet egentligen? De flesta av oss anser nog ändå att de regler som finns är till för att följas. Sen får man såklart tycka vad man vill om dessa regler, och det är till detta vi har politiker. Vill man att skattepengar ska finansiera barnpassning, uppvakta då din lokala politiker som får skriva en motion om detta...

/
Du kan inte jämföra en bidragatagare (oberoende av etnicitet) med någon som låter ungen vara på dagis någon extra timma när denna gör något annat än att arbete. Det första kostar samhället sjuka mängder skatt, det andra kostar inget alls i princip.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Du kan inte jämföra en bidragatagare (oberoende av etnicitet) med någon som låter ungen vara på dagis någon extra timma när denna gör något annat än att arbete. Det första kostar samhället sjuka mängder skatt, det andra kostar inget alls i princip.
Det är ingen som anmärkt något på att lämna barnen någon extra timme på förskolan. Att någon gång handla, träna eller renovera huset några timmar och ha barnen på förskolan tror jag ingen är speciellt upprörd över.

Den här diskussionen handlar om att "hitta på" ett bolag eller studier (som man inte går) för att kunna lämna barn på förskolan under åtta månader. Min personliga uppfattning är att den kostnaden för samhället på 100 000 kr kan användas bättre inom kommunens verksamhet.

/Krille
 
  • Gilla
erik_83 och 3 till
  • Laddar…
Minnie Mesola
Men någon annan betalar likväl när du intar din efterjobbetvickning. Kanske din bordsgranne eller jag som råkar gå förbi ditt bord fyllt av slämmiga tilltugg. Så i rättvisans namn är det då helt ok om jag norpar åt mig din nyöppnade Melleruds pilsner. För inte är vi väl småaktiga, eller?
Ingenting är gratis, Anders (och övriga glidare). Det är alltid någon som får betala. Hur svårt är det att förstå, eller är du en smygkommunist? För du bor ju i ett kollektiv.

Minnie
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
A aunnr1 skrev:
Jag håller med dej fascinerade tråd o en mycket intressant tolkning som du gör,
Invandrare på fik?? var kom dom ifrån? bryta regler när det passar en själv?
Jag har fått uppfattningen att dom flesta som faktiskt har gett råd i TS fråga har gett ett eller bägge av förslagen påbörja studier o bygg under tiden eller starta ett företag o bygg under tiden,
O hör o häpna inget av dessa förslag bryter mot reglerna, man får ha sina barn på dagis/förskola medans man gör detta.
Om det nu inte är på det viset att det är inte att man följer reglerna som är det viktiga,,,utan att man följer dom på det sättet som du/ni tolkar att reglerna skall följas som är det som är viktigt.
Kan det vara så?
Man följer inte reglerna om man hittar på ett bolag för att bygga sitt eget hus eller anmäler sig till studier man aldrig genomför. Det är väl självklart att ett påhittat jobb eller påhittade studier inte är enligt reglerna även om risken att åka fast är i stort sett obefintlig.

Vad är nästa steg? Ta ett halvår ledigt för Stockholm marathon, Vasaloppet, "hitta sig själv", meditation, och lämna barnen på förskolan med motivet att man minsann startat ett bolag för att Vlogga sina "framsteg"....

/Krille
 
  • Gilla
Johan.Andersson.81 och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.