Jag hade igång en tråd här tidigare om kostnad för att lägga om ett tegeltak. Offerterna hamnade på ca 100k varav 41k var material. Jag tyckte de lät dyrt och det hela slutade med att jag köpte materialet själv och en jag känner ska utföra själva omläggningen för enn spott styver. När jag köper materialet själv så går det på 28200kr. Hantverkare säger ju jämt att om man köper genom dem så får man bra pris på materialet men när jag som privatperson löser detta själv blir det ju enormt mycket billigare!
Får hantverkare typ poäng på om de köper materialet på ett visst ställe som de senare kan köpa material för senare gratis eller liknande? Vilken hållhake har byggvaruhus på hantverkare som får dem att komma tillbaka varje gång om det ändå inte är till gagn för mig som konsument?
 
Har påven en konstig hatt?
 
  • Gilla
Jonas_123 och 14 till
  • Laddar…
Det finns massor olika system. Men tro mig, dom tjänar bra på materialet dom säljer till dig.

Ett osynligt system är att byggvaruhuset fakturerar firman utan rabatt, denna bifogas din faktura. När året är slut får byggföretaget tillbaka 20% av det dom handlat för.
 
Krilleman
Alla hantverkare oavsett yrkeskategori tjänar pengar på att sälja material. Det är en stor del av inkomsten.

"osynliga" bakbonusar både från grossister, men även direkt från tillverkare, förekommer.
 
Tycker det är okej så länge priset är lägre än vad jag själv kan fixa, tex fick jag bättre pris på mitt massiva trägolv av hantverkaren än vad TTGolv gav mig direkt
 
  • Gilla
helder och 5 till
  • Laddar…
AndersMalmgren skrev:
Tycker det är okej så länge priset är lägre än vad jag själv kan fixa, tex fick jag bättre pris på mitt massiva trägolv av hantverkaren än vad TTGolv gav mig direkt
javisst är det så men i mitt fall var de ju tvärtom.
 
krilleman_215 skrev:
Alla hantverkare oavsett yrkeskategori tjänar pengar på att sälja material. Det är en stor del av inkomsten.

"osynliga" bakbonusar både från grossister, men även direkt från tillverkare, förekommer.
Ja det förekommer men långt långt ifrån alla hantverkare tjänar några pengar på det .
 
Krilleman
Polos skrev:
Ja det förekommer men långt långt ifrån alla hantverkare tjänar några pengar på det .
Nej alla hantverkare har inte bakbonusar, men dom som har det, tjänar ju pengar på det.

Eller vad menar du?
 
krilleman_215 skrev:
Alla hantverkare oavsett yrkeskategori tjänar pengar på att sälja material. Det är en stor del av inkomsten.

"osynliga" bakbonusar både från grossister, men även direkt från tillverkare, förekommer.
Man säger till kunden att materialet kostar x kronor men sen får hantverkaren tillbaka 20% på det...rent lurendrejeri med andra ord.
 
  • Gilla
zniff och 1 till
  • Laddar…
krilleman_215 skrev:
Nej alla hantverkare har inte bakbonusar, men dom som har det, tjänar ju pengar på det.

Eller vad menar du?
Jag menar att det inte är vanligt att man tjänar stora pengar på matrial , vissa yrkesgrupper gör det men långt ifrån alla .
 
För små prylar och små jobb är det ju givet, säg den röris som inte tar 200 spänn för en slangkoppling t ex. Virke har i alla fall vi haft tur med, har möjlighet att köpa direkt från sågverket till samma pris som byggvaruhusets inköpspris men hantverkaren får i princip gratis transport från byggvaruhuset och kommer därmed lägre. Om de tar igen det på skruv, bult, beslag osv lär vi aldrig få veta...
 
Krilleman
Polos skrev:
Jag menar att det inte är vanligt att man tjänar stora pengar på matrial , vissa yrkesgrupper gör det men långt ifrån alla .
Men nu är det ju hantverkare som efterfrågas, och alla hantverkare tar ut påslag på material.

Nämn några hantverkare som inte gör det.
 
krilleman_215 skrev:
Men nu är det ju hantverkare som efterfrågas, och alla hantverkare tar ut påslag på material.

Nämn några hantverkare som inte gör det.
Tex det företag jag jobbar för , vi skickar kunder till vårat byggvaruhus så får dom våran rabatt .
Och det vet jag väldigt många mindre företag gör , undantag är väl rörfirmorna
 
  • Gilla
Mickeviking och 2 till
  • Laddar…
Krilleman
Polos skrev:
Tex det företag jag jobbar för , vi skickar kunder till vårat byggvaruhus så får dom våran rabatt .
Och det vet jag väldigt många mindre företag gör , undantag är väl rörfirmorna
Alltså är dagens visdomsord:

Den enda hantverkaren som tjänar pengar på att saluföra material är rörkrökare?!
 
Helrörskrökare?
 
  • Gilla
Malin R och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.