Hej hej. Jag tar tacksamt emot tips på bra belysning för en köksö. Vad är den bästa lampan ni hittat för era köks-öar? (ps. helst inte spotlight-lösningar)

Jag är lite inne på en avlång pendellampa / hänglampa på 120-140cm. Jag ser många modeller som verkar komma med plastiga fjärrkontroller och fula boxar som ska skruvas upp i taket. Helst inte va? Jag vill kunna dimma från strömbrytaren, eventuellt med en Plejd. Helst varmvitt ljus så det kan matcha mot övrig bänkbelysning som är från IKEA (2700K?).

Jag hittade ett företag i Värnamo, Xcen, som tillverkar en prisvärd måttbeställd lampa. Någon som har erfarenhet av dem?
https://www.xcen.se/pendel-elegant-1-2m-dimbar-flera-farger
Svart avlång pendellampa med enkel design, hängande från två tunna vajrar, anpassad för köksöar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hittade en annan variant som heter Hyperion som bl.a. Jotex säljer. Någon som testat?
https://www.jotex.se/hyperion-taklampa-led/1716043-01
Svart, avlång pendellampa med minimalistisk design och enkel upphängning, lämplig för köksöar och dimbar belysning, från Xcen.
Skapa konto

Tacksam för tips :)

A Anderscurl skrev:
Jag byggde en egen. Fick en länk till lampan jag inspirerades av i en annan tråd.
[länk]

[länk]
Imponerande! Jag har tänkt den tanken också. Den lampan var riktigt fin, och lite dyr alltså. Vad använde du för modell på LED-strip och driver/transformator? Om du minns, var köpte du U-profil? Tack för inspiration :)

• Gilla
markuslj
  • Laddar…
A Anderscurl skrev:
U-profil i stål från Bauhaus.
[länk]
Aluminium profil för led tejp därifrån också.
COB 24v led tejp.
[länk]
Plejd led-10 för att driva.
Sen lampsladdar och takkoppar mm från några gamla Ikea som tagits ur bruk.
Snyggt! Tack för info. Ingen diffusions-skiva framför led tejpen? Är det onödigt eller hade det var en bra idé tror du? Kikade på Plejd led-10 där, 10w är betydligt mindre än de flesta färdiga lampor jag sett, känner du att det blev tillräckligt ljust? Jag tänkte ha lampan som arbetsbelysning när man lagar mat på köksön.

A Anderscurl skrev:
U-profil i stål från Bauhaus.
[länk]
Aluminium profil för led tejp därifrån också.
COB 24v led tejp.
[länk]
Plejd led-10 för att driva.
Sen lampsladdar och takkoppar mm från några gamla Ikea som tagits ur bruk.
Förresten, dela gärna med dig av en bild på skapelsen :)

BirgitS
markuslj markuslj skrev:
Jag hittade ett företag i Värnamo, Xcen, som tillverkar en prisvärd måttbeställd lampa. Någon som har erfarenhet av dem?
Vi har köpt ledtejp, profiler, drivdon och dimmer från dem dels till ett vitrinskåp och dels till badrummet. De har känts proffsiga att ha att göra med (man kan få hjälp med att sätta ihop ett paket) och prylarna har fungerat väl under många resp. två år.

Jo. Det sitter en diffusor skiva utanför ledlisten. Den följde med aluminiumprofilen.
10W räcker mer än väl för oss som belysning över matbordet. Men det kanske är i svagaste laget som arbetsbelysning.
Vill man ha mer W men ändå gå på Plejd så finns ju led-75.
Svart LED-list med diffusorskiva över matbord, sett i modernt kök med stora fönster i bakgrunden.
Skapa konto

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.