mattiasp skrev:
Skönt att allt är som det brukar på forumet. Alla verktygstrådar slutar i Festool, alla högtryckstvättrådar slutar med Kränzle och alla släpvagnstrådar slutar med import av Anssems från Tyskland.
Var nere på Bauhaus i Bäckebol i fredags kväll och skulle köpa en trädgårdsslang och lite kopplingar. Tänkte avmossa mina Danska sjöstensplattor som inte sett rengörning sedan 1974. Tänkt metod var massiva mängder Klorin och så borste. Plötsligt vid fyndhyllan vid utcheckningen stod den där, ungefär som i filmerna där den söta lilla hundvalpen bara ber om att få bli köpt: en Kärcher K 2.100.

Japp, nu ramlade ni allt av stolen! Den minsta och mest feminina damväskemodellen av högtryckstvätt man kan tänka sig. Normalt skulle jag inte riskera min manlighet genom att köpa en sådan tvätt men 399 kr för ett komplett demoex med full garanti fick snålheten att ta befälet över mina nedre regioner.

Några timmar senare i lördags var uteplatsen som ny, den danska sjöstenen glänser vackert vit och 70-talet har återvänt till uteplatsen. Inte en droppe kemikalier behövdes. Dessutom avmöglade jag min halvruttna trappa och drog loss lösa färgflagor från planket runt uteplatsen. Till och med Mexifasaden fick jag ren.

Så nu ser ni att manligheten ibland kan överleva en gul tvätt från Bauhau i minsta storleken. Den är inte ens trefasansluten.
 
  • Gilla
Daniel_N och 1 till
  • Laddar…
frav skrev:
Jo det är nog allt en fin maskin, är riktigt sugen på en sådan. Jag hade köpt den om det inte vore för motoreffekten på 2,8 kw. Svårt när man bara har tillgång till 10A. Även Sithlens 2,3kw klipper 10A proppar lite då & då.
Njo, fast jag tror Gelins bygger om dom lite så att det ska funka bra på 10A. Till skillnad från direktimporterade med andra ord. Kolla med Waxdog.se, där köpte jag min maskin.
 
DrBosa skrev:
Njo, fast jag tror Gelins bygger om dom lite så att det ska funka bra på 10A. Till skillnad från direktimporterade med andra ord. Kolla med Waxdog.se, där köpte jag min maskin.
Intressant, hur kan man få en enfas 230V 2,8kW maskin att lira på 10A?
http://gelins-kgk.se/produkt/13635-hogtryckstvatt-1152-tst_p
 
I manualen står det 2,3kW, så dom har väl bara missat att ändra på sajten gissningsvis. Så 10A är inga bekymmer.
 
Kollade märkskylten på min 1152tst och där står 2,8kw, har iof ett 16ampsuttag så.
 
Då har du nog ingen maskin som är ombyggd av Gelins.
Så här ser min märkskylt ut (inköpt på http://www.waxdog.se)

. Kränzle .jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja då har de nog sänkt specarna för trycket som påverkar motoreffekten. För originalmaskinen med 2,8kW har "Pmax: 150 Bar" & "P: 130 Bar" om jag minns rätt. På 2,3kW Gelinaren är det som synes 135 & 115.
 
Precis min är i originalutförande eller vad det heter:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.