Peter_K skrev:
Ingen som har provat Stihl? Vet att den fick bra i något test för ett tag sedan. 9m slang.

[länk]
Jag har den som enkel hemmamaskin att tvätta bil, altan etc med. Är faktiskt väldigt nöjd. Bra funktion, bra med slangupprullning och har funkat klanderfritt i några år nu...

Rekommenderas även om den självklart inte kan jämföras med dyra proffsmaskiner så är den ett stort steg upp från t.ex min tidigare Julamaskin som jag hade hemma
 
Tobbe Arnesson skrev:
Kollade genom Kärchers mellansegment och tyckte K 5.700 verkade vettig. Kollade priser på prisjakt.nu och billigast var 2.895,- i en för mig ny butik: [länk]

Antar att de vill att folk använder mer el. ;) Fraktkostnaden blev för mig 189,- (jag blev nyfiken men beställde inte). De har fått bra (men få) betyg som butik på Prisjakt.

Vill man bara ha högtryck och inget flashigt för att blanda in tvättmedel så är K5.20 också bra (tycker jag). K-Rauta hade dem mycket billigt i fjol, och de säljer dem i år med.

--- Mats ---
 
K 5.20 finns varken på http://www.karcher.se eller http://www.kaercher.de - utgången modell?

Edit: En av aspekterna med K 5.700 som lockar är att den ska vara tystare än normala tvättar, någon som vet om det stämmer i verkligheten?
 
Redigerat:
Tobbe Arnesson skrev:
K 5.20 finns varken på [länk] eller [länk] - utgången modell?

Edit: En av aspekterna med K 5.700 som lockar är att den ska vara tystare än normala tvättar, någon som vet om det stämmer i verkligheten?
Läste på Amazon att de inte vet om de kommer att få in den i sortimentet igen, så den kan vara utgången. Synd, mycket pump för lite pengar.

Product Features. Pressure (bar/MPa) 20 - max. 140 / 2 - max. 14 Water flow rate (l/h) Max. 460 L/H Max. water feed temperature (°C) Up to 40°C Connected load (kW) 2 KW. Weight without access. (kg) 13.4 KG. Dimensions (L x W x H) (mm) 508 x 255 x 284 Standard accessories Trigger gun, High-pressure hose 7.5 m, Vario-power spray lance, Dirt Blaster, Integrated fine mesh water filter, Adapter garden hose A3/4, External water filter, Detergent suction hose With filter and inbuilt flow adjustment

--- Mats ---
 
Har en Alto Nilfisk 120 bar som läckte vid tryckkontakten. Läckte så pass att det inte gick att få tryck där och det går inte att byta den tydligen.

Använder tvätten kanske ett par ggr per år. Clas Olsson har ju CoTech. Är det bara skit eller? Anser just nu att Nilfisk är skit eftersom jag har kört min tvätt max 20 timmar.
Passa CoTech med Nilfisk verktyg?

Kampanjer, beggat osv. Alla förslag mottages :)
 
Bengt Johansson skrev:
köp kärcher hd 6/13 cx plus grymt bra tvätt
Enligt specarna är det ganska lite tvätt för pengarna 130 bar och drygt 9l/min är ju vad de billigaste konsumenttvättarna ger.
 
hantverkare1 skrev:
Enligt specarna är det ganska lite tvätt för pengarna 130 bar och drygt 9l/min är ju vad de billigaste konsumenttvättarna ger.
konstant tryck 130 maxtryck 170 hemmatvättarna är rena skiten i jämförelse.
beställde min från england lite dyrare bara än den bästa hemmatvätten.
 
Peter_K skrev:
Ingen som har provat Stihl? Vet att den fick bra i något test för ett tag sedan. 9m slang.

[länk]
Jodå, jag har en RE128Plus & är nöjd med den. Klart potent maskin. Bra stålkordsarmerad högtrycksslang, men det hade inte gjort något om den varit 10-12m isf 9m. Men det finns ju förlängningar att köpa på 7m, 10m & 20m. Syskonet från KEW har väl 10m som standard.

EDIT: KEW/Nilfisk/Alto maskinen
E 145.2-10 X-TRA

http://consumer.nilfisk.se/Products...t/E1402_E1452/E1452-10X-TRA/Introduction.aspx
Hade varit intressant & veta vad den direkta skillnaden är mellan dessa två Stihl & Nilfisk HT-tvättar.

EDIT2:
Eller är det denna man ska jämföra med, E 140.2-9 S X-TRA ?
http://consumer.nilfisk.se/Products...t/E1402_E1452/E1402-9SX-TRA/Introduction.aspx
 
Redigerat:
Själv köpte jag en Kränzle 1152 TST. Känslan av kvalitet är genomgående och överträffar de Kärcher jag har ägt eller provat.

368-592-large.jpg
 
  • Gilla
jojjeblom
  • Laddar…
DrBosa skrev:
Själv köpte jag en Kränzle 1152 TST. Känslan av kvalitet är genomgående och överträffar de Kärcher jag har ägt eller provat.

[bild]
Den där har jag också sedan 1år tillbaka och det är en riktig kvalitetsmaskin, numera är det kul och plocka fram den och tvätta div grejor det var det inte med den gamla Boschen.
 
DrBosa skrev:
Själv köpte jag en Kränzle 1152 TST. Känslan av kvalitet är genomgående och överträffar de Kärcher jag har ägt eller provat.
Jo det är nog allt en fin maskin, är riktigt sugen på en sådan. Jag hade köpt den om det inte vore för motoreffekten på 2,8 kw. Svårt när man bara har tillgång till 10A. Även Sithlens 2,3kw klipper 10A proppar lite då & då.
 
Skönt att allt är som det brukar på forumet. Alla verktygstrådar slutar i Festool, alla högtryckstvättrådar slutar med Kränzle och alla släpvagnstrådar slutar med import av Anssems från Tyskland.

Själv har jag en Kränzle profi 160 TST, som jag är nöjd med. Den är givetvis en kraftig överdrift för en privatanvändare. Men jag räknar med att den aldrig kommer att behöva ersättas. Pumpen är gjord i mässing och kolvarna är keramiskt belagda i rostfritt. De billigaste maskinerna har pumpar i plast och de lite dyrare i pressgjuten aluminium. Aluminiumgjutgods som står evigt i vatten är inget recept för lång livslängd. I det perspektivet är det vettigt att kliva upp ett steg och få en pump med materialval för lång livslängd. Alla Kränzle har det, och jag antar att de andra tillverkarna också har bra pumpar i sina dyrare maskiner.
 
  • Gilla
OlaF och 2 till
  • Laddar…
Är det inte en Stihl som är det byggahus-korrekta valet?

För mig slutade det med en Simpson med 5hk Honda motor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.