Hej
Har ett stundande pergolabygge på gång i samband med byggnation av trädäck. Vill ha en pergola med lite grövre virke, minst 125x125 men blir troligtvis 150x150 då prisskillnaden inte är så stor. Att slå ihop flera 45-reglar är inte ett alternativ då jag inte tycker det blir lika snyggt. Är inte ute efter skugga utan snarare inramningen. Kommer byggas av tryckimpregnerat virke, eventuellt kommer det laseras i en mörkare ton om hustrun får bestämma. Se bifogad 3D-ritning för hur den kommer se ut samt stulet foto från nätet som fungerat som inspiration.

3D-modell av uteplats med pergola, sittgrupp, solsängar och moderna fönster på hus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träaltan med matplats vid sjö, pergola, gröna växter, soligt och avkopplande.
Skapa konto

Frågor
- Hur ska jag fästa delarna (stolpar/bärlina/åsar) i varandra. Skråskruva, använda jättelånga skruv eller kanske jacka ur virket på något sätt? Vill undvika synliga beslag. Tips på lämplig skruv?
- De två yttersta stolparna kommer att fästas i plintar, övriga förankras till trädäckets stomme. Eftersom pergolan också förankras i huset tänker jag att det borde räcka eller?

Like this?
Two solutions for strut

• Färgglada 3D-block i en tilsyneladande omöjlig konstruktion mot en blå himmel och grön yta.
    Skapa konto
  • Illustration av en impossibel konstruktion liknar Penroses triangle, geometriska former, tredimensionell, färgglad, optisk illusion.
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
gullegrizen
  • Laddar…
Oj, verkar lite väl avancerat för min verktygslåda…

Ser klumpigt och tungt ut med 150x150, vi körde 95x95 obehandlat virke (tryckt behövs inte i luften) fästes med skråskruvning.

• Gilla
gullegrizen
  • Laddar…
G gullegrizen skrev:
Oj, verkar lite väl avancerat för min verktygslåda…
All you need is a drill, a chisel, a hammer, and a hand saw

• Gilla
gullegrizen
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ser klumpigt och tungt ut med 150x150, vi körde 95x95 obehandlat virke
It's a matter of taste. Personally, I think that with large dimensions, too thin elements do not look good.

(tryckt behövs inte i luften)
And that doesn't convince me. The wood must somehow be protected from moisture. Either Pressure Impregnated or Painted or both. Painted with paint, oil, wax, etc

• Gilla
gullegrizen
  • Laddar…
Ser klumpigt och tungt ut med 150x150, vi körde 95x95 obehandlat virke (tryckt behövs inte i luften) fästes med skråskruvning.
Eftersom det blir ett glest pergolatak, c/c 1200 mm, tycker jag tunna dimensioner ser ut som ett plockepinn. Pergolan hamnar nära sjökanten och av erfarenhet vet jag att obehandlat virke just här tar stryk och blir fult mycket fortare än tryckt.

Rekommenderar att du tittar på konstruktionsskruv för infästning. Exempelvis Esseve ET-T C4. Kommer ge ett starkare och mindre synligt förband än skråskruvning med vanlig träskruv.

• Gilla
gullegrizen
  • Laddar…
J Jorak skrev:
Rekommenderar att du tittar på konstruktionsskruv för infästning. Exempelvis Esseve ET-T C4. Kommer ge ett starkare och mindre synligt förband än skråskruvning med vanlig träskruv.
Tack för tipset! Vilken längd bör man ha på skruven för skråspikning av 150x150?

Jag kan tänka mig att 6x160 är lämplig givet att skruven alltid placeras så att mitten av skruven är i skarven mellan de två balkarna som fogas samman. Det går bra att försänka skruven långt in i materialet för skruven skull. Skruven bör alltid vinklas minst 30 grader i förhållande till träets fiberriktningen.

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.