Hej
Har ett stundande pergolabygge på gång i samband med byggnation av trädäck. Vill ha en pergola med lite grövre virke, minst 125x125 men blir troligtvis 150x150 då prisskillnaden inte är så stor. Att slå ihop flera 45-reglar är inte ett alternativ då jag inte tycker det blir lika snyggt. Är inte ute efter skugga utan snarare inramningen. Kommer byggas av tryckimpregnerat virke, eventuellt kommer det laseras i en mörkare ton om hustrun får bestämma. Se bifogad 3D-ritning för hur den kommer se ut samt stulet foto från nätet som fungerat som inspiration.
Frågor
- Hur ska jag fästa delarna (stolpar/bärlina/åsar) i varandra. Skråskruva, använda jättelånga skruv eller kanske jacka ur virket på något sätt? Vill undvika synliga beslag. Tips på lämplig skruv?
- De två yttersta stolparna kommer att fästas i plintar, övriga förankras till trädäckets stomme. Eftersom pergolan också förankras i huset tänker jag att det borde räcka eller?
Har ett stundande pergolabygge på gång i samband med byggnation av trädäck. Vill ha en pergola med lite grövre virke, minst 125x125 men blir troligtvis 150x150 då prisskillnaden inte är så stor. Att slå ihop flera 45-reglar är inte ett alternativ då jag inte tycker det blir lika snyggt. Är inte ute efter skugga utan snarare inramningen. Kommer byggas av tryckimpregnerat virke, eventuellt kommer det laseras i en mörkare ton om hustrun får bestämma. Se bifogad 3D-ritning för hur den kommer se ut samt stulet foto från nätet som fungerat som inspiration.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Frågor
- Hur ska jag fästa delarna (stolpar/bärlina/åsar) i varandra. Skråskruva, använda jättelånga skruv eller kanske jacka ur virket på något sätt? Vill undvika synliga beslag. Tips på lämplig skruv?
- De två yttersta stolparna kommer att fästas i plintar, övriga förankras till trädäckets stomme. Eftersom pergolan också förankras i huset tänker jag att det borde räcka eller?
Oj, verkar lite väl avancerat för min verktygslåda…
It's a matter of taste. Personally, I think that with large dimensions, too thin elements do not look good.Jonatan79 skrev:
And that doesn't convince me. The wood must somehow be protected from moisture. Either Pressure Impregnated or Painted or both. Painted with paint, oil, wax, etcJonatan79 skrev:
Eftersom det blir ett glest pergolatak, c/c 1200 mm, tycker jag tunna dimensioner ser ut som ett plockepinn. Pergolan hamnar nära sjökanten och av erfarenhet vet jag att obehandlat virke just här tar stryk och blir fult mycket fortare än tryckt.Jonatan79 skrev:
Produkter som diskuteras: "träskruv"
Träskruv
Träskruvar är speciellt designade för att användas i trämaterial och har ofta en självborrande effekt som minskar risken för sprickor i träet under infästning. Denna självborrande funktion innebär att skruven skär genom träet när den
Läs mer
Jag kan tänka mig att 6x160 är lämplig givet att skruven alltid placeras så att mitten av skruven är i skarven mellan de två balkarna som fogas samman. Det går bra att försänka skruven långt in i materialet för skruven skull. Skruven bör alltid vinklas minst 30 grader i förhållande till träets fiberriktningen.
Körde en 6.5x190 av denna, funkade kanon.
https://www.proffsproduktershop.se/...skruv/konstruktionsskruv-dubbelgangad-c3.html
https://www.proffsproduktershop.se/...skruv/konstruktionsskruv-dubbelgangad-c3.html
Logga in
Skapa konto
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Köpt min första bostadsrätt behöver tips med bolån
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Tips på värmepumpslösning för tappvarmvatten önskas
Värmepumpar -
Tips på robust 4g/lte router för stugan (tektoniska)?
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G -
Tips för renovering av mindre rum i sommarstugan
Fritidshus -
Tips på spikpistol inför panelbyte
Fasad