Fick jag fakturan från Nätbolaget med skatt:
Abonnemang:175,64 kr
Elöverföring (892 kWh) 146,29 kr
Energiskatt 349,66 kr
Moms på elöverföring och skatt 25 % 167,90 kr
Summa Vattenfall och Staten: 839,49 kr
Summa Tibber och Staten: 981,18 kr

Hela kostnaden för december: 1 820,67 (runt 2 kr/KWh)

Så varje timma jag eldar tjänar jag 2 kr KWh skulle man kunna säga men eftersom jag bara eldar när elen är dyrt och värmer varmvatten när elen är som billigast så är det svårt att räkna ut hur mycket jag tjänar på att ha beredaren på under natten och elda mellan 15-21. Och nu höjer ju regeringen som innan valet skulle ta bort energiskatten om de fick jobbet från Socialdemokraterna energiskatten med 5 öre så det blir 450 kronor mer per år. 5 dagar lagad mat inklusive el till spisen. Får man ut 9 000 kr efter skatt minus kvarskatt 160 kr i månaden för att staten tycker man har för gott ställt så får man allt räkna så det går ihop. 2023 blev det - 20 000 kr, 15 000 kronor kvar av sparkapitalet så har nog råd att bo kvar på landet i ett år till om jag ska ha råd att fortsätta med min hobby löpning så man inte blir som mina 2 grannar vilka sitter inne hela dagarna och får 2 hemtjänst bilar till sig 5 ggr/dag. Kvar bor nog också min tredje granne som aldrig jobbat för han har hela livet varit sjukskriven för diffus psykisk sjukdom sjukvården aldrig kommit på vad det är. Han får ut 4 000 kr/månaden mer än mig som jobbat från 16 års ålder till 62.

Helskotta vad gnällig man är😆ursäkta😢
 
Redigerat:
J JohanLun skrev:
Läs gärna hos tibber hur denna funktion beskrivs.
[länk]



Utöver "smartladdning" så säljs ju nu batterier som sedan per år hyrs tillbaka för ca 25% av inköpskostnaden (efter bidrag). Om man tror att elmarknaden kommer se lika dan ut de kommande 4 åren så är det nog en bra affär att köpa batterier. Tyvärr så ser inte kalkylen för solceller lika positiv ut och man kan även gissa att det kan ändra sig ganska mycket. Men principen är vad jag förstår samma. Elnätet är dåligt utbyggt och elpriserna är otroligt volatila. Så genom att balansera "marginalpriser" och "toppbelasning" så kan man på ganska få kWh tjäna ganska mycket.

Jag kan inte säga om detta fungerar i praktiken, men tanken är väl god, tyvärr pga man kört vår elinfrastruktur och elproduktion i sank.

Jag har inte längre Tibber. Har heller inte investerat i varken batterier eller solceller. Jag hade nog övervägt det mera om det inte vore för att jag inte har lämpliga förutsättningar på mitt tak eller tid att ta mig an ett projekt att bereda utrymme för batterier på lämpligt ställe... Och på ett sätt, solenergi är ju bra i ett globalt perspektiv, men jag är tveksam om det är mer solenergi vårt elnät behöver just nu...
Jag undrar hur det ska gå till. Eftersom tibber inte styr elnätet. De kan inte ens veta vad för el du får
Effekttoppar är nog inte så vanliga nattetid.


Hur ligger tibbers elpriser?
Deras app låter bra. men jag kan ha fel
 
B
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag undrar hur det ska gå till. Eftersom tibber inte styr elnätet. De kan inte ens veta vad för el du får
Effekttoppar är nog inte så vanliga nattetid.


Hur ligger tibbers elpriser?
Deras app låter bra. men jag kan ha fel
Svk styr nätet. Vid behov av frekvensreglering upp eller ner så anropar de styrning, från de aktörer som lämnat bud, t.ex. tibber (men mer typiskt vattenfall....). Frekvensreglering sker dygnet runt.

Tidigare så hade tibber ganska stora påslag jämfört med andra aktörer. Normalt kan man kolla detta på elpriskollen, men jag hittade inte dem där nu. Kanske har de inte lämnat uppgifter i tid. I början av månaden brukar det vara färre aktörer med på elpriskollen.
 
johnjensen johnjensen skrev:
Fick jag fakturan från Nätbolaget med skatt:
Abonnemang:175,64 kr
Elöverföring (892 kWh) 146,29 kr
Energiskatt 349,66 kr
Moms på elöverföring och skatt 25 % 167,90 kr
Summa Vattenfall och Staten: 839,49 kr
Summa Tibber och Staten: 981,18 kr

Hela kostnaden för december: 1 820,67 (runt 2 kr/KWh)

Så varje timma jag eldar tjänar jag 2 kr KWh skulle man kunna säga men eftersom jag bara eldar när elen är dyrt och värmer varmvatten när elen är som billigast så är det svårt att räkna ut hur mycket jag tjänar på att ha beredaren på under natten och elda mellan 15-21. Och nu höjer ju regeringen som innan valet skulle ta bort energiskatten om de fick jobbet från Socialdemokraterna energiskatten med 5 öre så det blir 450 kronor mer per år. 5 dagar lagad mat inklusive el till spisen. Får man ut 9 000 kr efter skatt minus kvarskatt 160 kr i månaden för att staten tycker man har för gott ställt så får man allt räkna så det går ihop. 2023 blev det - 20 000 kr, 15 000 kronor kvar av sparkapitalet så har nog råd att bo kvar på landet i ett år till om jag ska ha råd att fortsätta med min hobby löpning så man inte blir som mina 2 grannar vilka sitter inne hela dagarna och får 2 hemtjänst bilar till sig 5 ggr/dag. Kvar bor nog också min tredje granne som aldrig jobbat för han har hela livet varit sjukskriven för diffus psykisk sjukdom sjukvården aldrig kommit på vad det är. Han får ut 4 000 kr/månaden mer än mig som jobbat från 16 års ålder till 62.

Helskotta vad gnällig man är😆ursäkta😢
Du har inte övervägt nån mindre bisyssla för att dryga ut kassan? Farsan kränger ved och i dessa tider är det ganska bra betalt. Han tjänar mer på att sälja veden och värma huset med luftvärmepumpen än att elda den själv. Dom eldar mest för mysfaktorn. Kan kanske till och med löna sig att hjälpa till i bygden med träd folk vill bli av med mot att du får dom.

Skulle du sälja 10 kubik räcker det ju till i princip hela vinterns värme med el.

Du tjänar inte nämnvärt på att stänga av varmvattenberedaren vid dyrtimmarna. Är du själv och kan påverka när du utnyttjar varmvattnet så är det lättare. Dvs undvik att ta duschar när efterföljande timme/timmar har högt pris.Att bara hålla den varm drar inte många kWh per dygn
 
Redigerat:
B BSOD skrev:
Om du förbrukar 40% mer ström så beror det på att du använt mer varmvatten, inte att förlusterna ändras i beredaren beroende på om vvb är på dygnet runt eller bara nattetid.

Tittar man på hur instabilt elpriset är så anser jag att det är en god idé att rma varmvatten på lågpristimmarna.
Fel. En varm varmvattenberedare läcker mer energi än en svalare, proportionellt mot temperaturdifferensen i kubik till omgivande temp.
Att värma mycket bara på natten kräver högre uppvärmningstemp än att småvärma kontinuerligt, för att ha värme kvar till kvällsduschen
VP ger skönt COP vid produktion av väldig varmt vatten.

Å andra sidan skiljer el priset ofta 10ggr mellan natt och dag så jag skulle ändå rekommendera att värma på natten.
 
B
T Tillbyggare 165 skrev:
Fel. En varm varmvattenberedare läcker mer energi än en svalare, proportionellt mot temperaturdifferensen i kubik till omgivande temp.
Att värma mycket bara på natten kräver högre uppvärmningstemp än att småvärma kontinuerligt, för att ha värme kvar till kvällsduschen
VP ger skönt COP vid produktion av väldig varmt vatten.

Å andra sidan skiljer el priset ofta 10ggr mellan natt och dag så jag skulle ändå rekommendera att värma på natten.
Jag har intr påstått att förlusten inte beror på temperaturen i beredaren. Men 40% mer förbrukning över en längre tid beror inte på att man ändrar tempen i beredaren en aning, det beror på att nån förbrukat mer varmvatten.
 
L Liljeros skrev:
Du har inte övervägt nån mindre bisyssla för att dryga ut kassan? Farsan kränger ved och i dessa tider är det ganska bra betalt. Han tjänar mer på att sälja veden och värma huset med luftvärmepumpen än att elda den själv. Dom eldar mest för mysfaktorn. Kan kanske till och med löna sig att hjälpa till i bygden med träd folk vill bli av med mot att du får dom.

Skulle du sälja 10 kubik räcker det ju till i princip hela vinterns värme med el.

Du tjänar inte nämnvärt på att stänga av varmvattenberedaren vid dyrtimmarna. Är du själv och kan påverka när du utnyttjar varmvattnet så är det lättare. Dvs undvik att ta duschar när efterföljande timme/timmar har högt pris.Att bara hålla den varm drar inte många kWh per dygn
Jobbar extra på somrarna och får då in runt 5 000 kronor. Blir till lite löpargrejor och lopp. Jag kunde sälja veden men är ju ett jidrans klagande på kunder om hur dyrt det är att köpa huggen, kluven och torkad ved😁 Har din far räknat med att 1 kr 54 öre plussar man på spotpriset 101,09 kr så just nu kl 11:00 kostar elen 2 kr och 56 öre.
 
johnjensen johnjensen skrev:
Jobbar extra på somrarna och får då in runt 5 000 kronor. Blir till lite löpargrejor och lopp. Jag kunde sälja veden men är ju ett jidrans klagande på kunder om hur dyrt det är att köpa huggen, kluven och torkad ved😁 Har din far räknat med att 1 kr 54 öre plussar man på spotpriset 101,09 kr så just nu kl 11:00 kostar elen 2 kr och 56 öre.
Han lyckades med bedriften att binda elpriset på 60öre i 3år några månader innan men oavsett får han runt 1000kr för 1m3 skjälpt på pall i säck. Energiinnehållet är dryga 1400kWh, räknar man in verkningsgrad och förluster pga övertemperatur så får man i bästa fall ut 1000-1100kWh värme ur det.

Värmepumpen ger 3kWh värme per kWh el vid normaltemperatur i våra trakter så med lite rörliga kostnader på elen ligger har runt 30-40öre per kWh så även elpriset blivit dyrare är det först när det blir riktigt kallt och värmepumpen tappar verkningsgrad som det lönar sig
 
L Liljeros skrev:
Han lyckades med bedriften att binda elpriset på 60öre i 3år några månader innan men oavsett får han runt 1000kr för 1m3 skjälpt på pall i säck. Energiinnehållet är dryga 1400kWh, räknar man in verkningsgrad och förluster pga övertemperatur så får man i bästa fall ut 1000-1100kWh värme ur det.

Värmepumpen ger 3kWh värme per kWh el vid normaltemperatur i våra trakter så med lite rörliga kostnader på elen ligger har runt 30-40öre per kWh så även elpriset blivit dyrare är det först när det blir riktigt kallt och värmepumpen tappar verkningsgrad som det lönar sig
Ungefär som jag gör. Idag kostar elen 5-10 kronor inklusive allt (ha timmpis vilket är roligt att labba med) så blir att elda hela dagen. Värmepumpen räcker inte till, har 13,6 grader nu när den stod på 24 grader. Elpatronen har jag inte råd att ha igång om jag vill bo kvar.

Jag har inte så många träd att det skulle löna sig att sälja ved. Räcker till mig själv för sporadiskt eldande 2-3 år när elen är dyr. Idag tjänade jag 2,50 kr per KWh timma på att värma vattenberedaren under lågpris än att ha på den ständigt. 2KWh blir endast 5 kronor men även små bäckar blir en stor å till slut. Vet inte om jag gör åt otroligt lite varmvatten? Diskar med vatten uppvärmd på Köksnora spisen. Blir å jädrans varmt bara.
 
T Tillbyggare 165 skrev:
En varm varmvattenberedare läcker mer energi än en svalare, proportionellt mot temperaturdifferensen i kubik till omgivande temp.
Är det verkligen proportionellt mot temperaturskillnaden i kubik?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.